Gyurkity Péter
Sebességszabályozó jön az új EU-s autókban
Az új autókban kötelező lehet egy olyan biztonsági eszköz, ami megakadályozza, hogy az autó gyorsabban haladjon az útszakaszon maximálisan engedélyezettnél. Az illetékesek szerint ezzel biztonságosabb lesz az utakon való közlekedés.
Eredetileg még idén januárban számoltunk be arról, hogy az Európai Unió területén belül (valamint az Egyesült Királyságban) hamarosan kötelezők lesznek bizonyos rendszerek az újonnan értékesített személyautókban, a határidő pedig már nagyon közel van, így most újabb részleteket olvashatunk az érdekes szabályozásról.
A napokban egyszerre több külsős lap is további részleteket osztott meg a nagyközönséggel, az eddig ismert információkra, valamint szakértői véleményekre és magyarázatokra támaszkodva. Azt eddig is tudtuk, hogy június elejétől lép majd életbe a rendelkezés, amelynek értelmében az újonnan legyártott és első alkalommal értékesített járművekben kötelező lesz bizonyos rendszerek alkalmazása, ezek között pedig az intelligens sebességszabályozó is felbukkan, korábban azonban mi is megemlítettük, hogy ez utóbbi problémát jelent, hiszen ezen intelligens platformok még nem állnak a kívánt szinten, így meglehetősen gyakran szembesülhetünk majd téves riasztásokkal.
A most közzétett magyarázat szerint a megoldás az autó elejére szerelt kamera, valamint a műholdas navigációs rendszer kombinálása révén jön létre, ezzel ugyanis folyamatosan nyomon követhető az aktuális sebességkorlát, az autó saját rendszere pedig figyelmeztet minket annak átlépésére. A jelek szerint haptikus, hang-, valamint vizuális visszajelzésre számíthatunk. A lehetőségek között van, hogy a gázpedál ellenállása megnő, esetleg elkezd vibrálni, illetve a be nem kapcsolt biztonsági övhöz hasonló csipogó figyelmeztetést kapunk.
Amennyiben pedig nem lassítunk a megkövetelt iramra, a motor nem kap majd elegendő üzemanyagot, így a jármű mindenképpen veszíteni fog sebességéből. Az EU illetékesei szerint ezzel biztonságosabb lesz az utakon való közlekedés, hiszen így leginkább az önmagukra és másokra veszélyes autósokat kötelezhetjük megfelelő viselkedésre, mások azonban a diktatúra fokozatos bevezetésének újabb lépését látják ebben. Ezzel együtt a károsanyag kibocsátás is jelentősen visszaeshet, ugyanis az a sebesség növekedésével exponenciális mértékben ugrik meg.
Ahogy írtuk, a szabályozás csak az új autókra érvényes, a régebbi modellek továbbra is átléphetik majd a sebességkorlátot, a fenti rendszerek telepítése ugyanis ezen járműveken sokszor a lehetetlenséggel határos. Hasonló szabályozó egyébként már jelenleg is van egyes szupersportkocsikban, hogy megakadályozza a motor túlpörgését és a károsodást.
Eredetileg még idén januárban számoltunk be arról, hogy az Európai Unió területén belül (valamint az Egyesült Királyságban) hamarosan kötelezők lesznek bizonyos rendszerek az újonnan értékesített személyautókban, a határidő pedig már nagyon közel van, így most újabb részleteket olvashatunk az érdekes szabályozásról.
A napokban egyszerre több külsős lap is további részleteket osztott meg a nagyközönséggel, az eddig ismert információkra, valamint szakértői véleményekre és magyarázatokra támaszkodva. Azt eddig is tudtuk, hogy június elejétől lép majd életbe a rendelkezés, amelynek értelmében az újonnan legyártott és első alkalommal értékesített járművekben kötelező lesz bizonyos rendszerek alkalmazása, ezek között pedig az intelligens sebességszabályozó is felbukkan, korábban azonban mi is megemlítettük, hogy ez utóbbi problémát jelent, hiszen ezen intelligens platformok még nem állnak a kívánt szinten, így meglehetősen gyakran szembesülhetünk majd téves riasztásokkal.
A most közzétett magyarázat szerint a megoldás az autó elejére szerelt kamera, valamint a műholdas navigációs rendszer kombinálása révén jön létre, ezzel ugyanis folyamatosan nyomon követhető az aktuális sebességkorlát, az autó saját rendszere pedig figyelmeztet minket annak átlépésére. A jelek szerint haptikus, hang-, valamint vizuális visszajelzésre számíthatunk. A lehetőségek között van, hogy a gázpedál ellenállása megnő, esetleg elkezd vibrálni, illetve a be nem kapcsolt biztonsági övhöz hasonló csipogó figyelmeztetést kapunk.
Amennyiben pedig nem lassítunk a megkövetelt iramra, a motor nem kap majd elegendő üzemanyagot, így a jármű mindenképpen veszíteni fog sebességéből. Az EU illetékesei szerint ezzel biztonságosabb lesz az utakon való közlekedés, hiszen így leginkább az önmagukra és másokra veszélyes autósokat kötelezhetjük megfelelő viselkedésre, mások azonban a diktatúra fokozatos bevezetésének újabb lépését látják ebben. Ezzel együtt a károsanyag kibocsátás is jelentősen visszaeshet, ugyanis az a sebesség növekedésével exponenciális mértékben ugrik meg.
Ahogy írtuk, a szabályozás csak az új autókra érvényes, a régebbi modellek továbbra is átléphetik majd a sebességkorlátot, a fenti rendszerek telepítése ugyanis ezen járműveken sokszor a lehetetlenséggel határos. Hasonló szabályozó egyébként már jelenleg is van egyes szupersportkocsikban, hogy megakadályozza a motor túlpörgését és a károsodást.