Berta Sándor
Nagy potenciált lát az autonóm közlekedésben Szlovénia
A közép-európai ország minisztere szerint Európának az USA-t kellene követnie.
Mark Boris Andrijanics, Szlovénia digitális átalakulásért felelős minisztere kijelentette, hogy az autonóm járművek bevezetésében megvan a potenciál arra, hogy a forgalom 90 százalékkal csökkenjen, míg a közlekedési balesetekben elhunytak száma nullára essen vissza. Vannak még technológiai akadályok, az viszont biztos, hogy az elektromos, az önállóan közlekedő és a közösen használt mobilitás meg fogja változtatni Európát. Egy ilyen jellegű átalakulás csökkentheti a háztartások költségeit és növelheti a biztonságot.
A politikus úgy vélte, hogy az európai technológiai fejlődés lassan halad és elmarad az Amerikai Egyesült Államokban megfigyelhető folyamatoktól. Andrijanics példaként említette, hogy az autonóm közlekedésben vezető első tíz vállalatból csak egyetlenegy európai - ez pedig elfogadhatatlan. Ezért az európai uniós politikai döntéshozóknak és a tagállamoknak követniük kellene az USA-t és a tengerentúli cégeket, s a helyi társaságokat támogatni kellene, illetve adókedvezményeket kellene nyújtani azoknak. Biztosítani kell, hogy az európai vállalkozások elég innovatívak legyenek.
A technológia fejlődése ellenére továbbra is erősek a biztonsági aggályok, ezért a következő években nem várható, hogy az emberek eltűnjenek a vezetőülésből. A szoftverek bonyolult közlekedési szituációkat továbbra is képtelenek megoldani, mint ahogy nem tudnak megfelelően reagálni a váratlan helyzetekre, például egy útra kiszaladó gyerekre sem. "Mindannyian voltunk gyerekek, így tudjuk hogyan viselkednek. Mi vezetés közben figyelembe vesszük a magatartásuk bizonytalanságát, de egy jármű képtelen hasonló többszintű információk kezelésére." - nyilatkozta a Barcelonai Egyetem kutatója, Dr. Maciej Wielgosz.
"Az autonóm járműveknek több szemük, kamerájuk, radarjuk van mint nekünk, de hiába látnak jobban, ha nem tudjak értelmezni azt, amit látnak." Az egyetlen megoldás jelenleg a sebesség korlátozása, így az emberek probléma esetén átvehetik a kormányt. Egy másik megközelítésbeli változás, hogy nem szabadna a járművekre önálló entitásként tekinteni, hanem azok egy rendszer részei: érzékelik a környezetüket, és kommunikálnak más járművekkel. Ennek érdekében az infrastruktúrán is változtatni kell, a közlekedési lámpákat és az útjelzéseket digitalizálni kell. A nagyobb adatmennyiség elengedhetetlen a teljesen autonóm vezetéshez.
Az Európai Unió a Horizon Europe projekt keretében 500 millió eurót biztosít az autonóm járművekkel kapcsolatos kutatásokra és fejlesztésekre.
Mark Boris Andrijanics, Szlovénia digitális átalakulásért felelős minisztere kijelentette, hogy az autonóm járművek bevezetésében megvan a potenciál arra, hogy a forgalom 90 százalékkal csökkenjen, míg a közlekedési balesetekben elhunytak száma nullára essen vissza. Vannak még technológiai akadályok, az viszont biztos, hogy az elektromos, az önállóan közlekedő és a közösen használt mobilitás meg fogja változtatni Európát. Egy ilyen jellegű átalakulás csökkentheti a háztartások költségeit és növelheti a biztonságot.
A politikus úgy vélte, hogy az európai technológiai fejlődés lassan halad és elmarad az Amerikai Egyesült Államokban megfigyelhető folyamatoktól. Andrijanics példaként említette, hogy az autonóm közlekedésben vezető első tíz vállalatból csak egyetlenegy európai - ez pedig elfogadhatatlan. Ezért az európai uniós politikai döntéshozóknak és a tagállamoknak követniük kellene az USA-t és a tengerentúli cégeket, s a helyi társaságokat támogatni kellene, illetve adókedvezményeket kellene nyújtani azoknak. Biztosítani kell, hogy az európai vállalkozások elég innovatívak legyenek.
A technológia fejlődése ellenére továbbra is erősek a biztonsági aggályok, ezért a következő években nem várható, hogy az emberek eltűnjenek a vezetőülésből. A szoftverek bonyolult közlekedési szituációkat továbbra is képtelenek megoldani, mint ahogy nem tudnak megfelelően reagálni a váratlan helyzetekre, például egy útra kiszaladó gyerekre sem. "Mindannyian voltunk gyerekek, így tudjuk hogyan viselkednek. Mi vezetés közben figyelembe vesszük a magatartásuk bizonytalanságát, de egy jármű képtelen hasonló többszintű információk kezelésére." - nyilatkozta a Barcelonai Egyetem kutatója, Dr. Maciej Wielgosz.
"Az autonóm járműveknek több szemük, kamerájuk, radarjuk van mint nekünk, de hiába látnak jobban, ha nem tudjak értelmezni azt, amit látnak." Az egyetlen megoldás jelenleg a sebesség korlátozása, így az emberek probléma esetén átvehetik a kormányt. Egy másik megközelítésbeli változás, hogy nem szabadna a járművekre önálló entitásként tekinteni, hanem azok egy rendszer részei: érzékelik a környezetüket, és kommunikálnak más járművekkel. Ennek érdekében az infrastruktúrán is változtatni kell, a közlekedési lámpákat és az útjelzéseket digitalizálni kell. A nagyobb adatmennyiség elengedhetetlen a teljesen autonóm vezetéshez.
Az Európai Unió a Horizon Europe projekt keretében 500 millió eurót biztosít az autonóm járművekkel kapcsolatos kutatásokra és fejlesztésekre.