Berta Sándor
Vezetők helyett felhasználók vannak az autonóm autókban
Az Egyesült Királyságban új módon szabályoznák az önállóan közlekedő gépkocsikat.
Az Angol és a Walesi, illetve a Skót Jogi Bizottság tagjai az általuk kidolgozott anyagban azt javasolták a brit törvényhozóknak, hogy egy olyan új törvényt dolgozzanak ki és fogadjanak el, amely megfelelően szabályozza az autonóm közúti járművek használatát. Az Automated Vehicles Act lényege az, hogy a sofőrülésben helyet foglaló személyeket nem szabad felelőssé tenni az adott autó viselkedéséért vagy az elkövetett hibáiért. Ehelyett a balesetek esetében minden felelősséget a gyártóknak vagy az üzemeltető intézményeknek kell viselniük.
Az Angol és Walesi Jogi Bizottság, valamint a Skót Jogi Bizottság az Egyesült Királyságban a meglévő jogszabályok felülvizsgálatáért és a parlamenti módosító javaslatok kidolgozásáért felelnek. Nicholas Paines, a testületek tagja úgy vélte, hogy ideje növelni az önállóan közlekedő gépkocsik társadalmi elfogadottságát és az új szabályozásnak elsősorban az idősebb és a fogyatékossággal élő emberekre kell tekintettel lennie.
A két bizottság szerint az automatizált közlekedés technikája idővel annyira fejlett lesz, hogy a járművek legalább az út egy részét maguk fogják megtenni. Jó példa lehet erre egy autópályán autonóm módon haladó autó vagy egy bizonyos útvonalat így megtevő robotbusz. Amennyiben ez megvalósul, akkor a sofőrülésben lévő személy már nem vezető, hanem "felhasználó", aki így büntetőjogi szempontból nem tehető felelőssé a veszélyes manőverekért, a gyorshajtásért vagy a piros lámpa figyelmen kívül hagyásáért. A felhasználóknak ugyanakkor továbbra is rendelkezniük kell felelősségbiztosítással, biztosítaniuk kell a csomagok biztonságos szállítását és gondoskodniuk kell a gyermekeknek szánt biztonsági ülések felszereléséről és alkalmazásáról. Emellett előfordulhat olyan szabályozási modell is, hogy a sofőrülésben senkit sem foglalhat helyet.
Az anyagot megkapta a brit parlament alsóháza és a skót parlament is. A brit, a walesi és a skót kormány eldöntheti, hogy figyelembe veszi-e a javaslatokat vagy sem. Amennyiben igen, akkor törvényt kell alkotnia.
Az Angol és a Walesi, illetve a Skót Jogi Bizottság tagjai az általuk kidolgozott anyagban azt javasolták a brit törvényhozóknak, hogy egy olyan új törvényt dolgozzanak ki és fogadjanak el, amely megfelelően szabályozza az autonóm közúti járművek használatát. Az Automated Vehicles Act lényege az, hogy a sofőrülésben helyet foglaló személyeket nem szabad felelőssé tenni az adott autó viselkedéséért vagy az elkövetett hibáiért. Ehelyett a balesetek esetében minden felelősséget a gyártóknak vagy az üzemeltető intézményeknek kell viselniük.
Az Angol és Walesi Jogi Bizottság, valamint a Skót Jogi Bizottság az Egyesült Királyságban a meglévő jogszabályok felülvizsgálatáért és a parlamenti módosító javaslatok kidolgozásáért felelnek. Nicholas Paines, a testületek tagja úgy vélte, hogy ideje növelni az önállóan közlekedő gépkocsik társadalmi elfogadottságát és az új szabályozásnak elsősorban az idősebb és a fogyatékossággal élő emberekre kell tekintettel lennie.
A két bizottság szerint az automatizált közlekedés technikája idővel annyira fejlett lesz, hogy a járművek legalább az út egy részét maguk fogják megtenni. Jó példa lehet erre egy autópályán autonóm módon haladó autó vagy egy bizonyos útvonalat így megtevő robotbusz. Amennyiben ez megvalósul, akkor a sofőrülésben lévő személy már nem vezető, hanem "felhasználó", aki így büntetőjogi szempontból nem tehető felelőssé a veszélyes manőverekért, a gyorshajtásért vagy a piros lámpa figyelmen kívül hagyásáért. A felhasználóknak ugyanakkor továbbra is rendelkezniük kell felelősségbiztosítással, biztosítaniuk kell a csomagok biztonságos szállítását és gondoskodniuk kell a gyermekeknek szánt biztonsági ülések felszereléséről és alkalmazásáról. Emellett előfordulhat olyan szabályozási modell is, hogy a sofőrülésben senkit sem foglalhat helyet.
Az anyagot megkapta a brit parlament alsóháza és a skót parlament is. A brit, a walesi és a skót kormány eldöntheti, hogy figyelembe veszi-e a javaslatokat vagy sem. Amennyiben igen, akkor törvényt kell alkotnia.