Berta Sándor

Vezetők helyett felhasználók vannak az autonóm autókban

Az Egyesült Királyságban új módon szabályoznák az önállóan közlekedő gépkocsikat.

Az Angol és a Walesi, illetve a Skót Jogi Bizottság tagjai az általuk kidolgozott anyagban azt javasolták a brit törvényhozóknak, hogy egy olyan új törvényt dolgozzanak ki és fogadjanak el, amely megfelelően szabályozza az autonóm közúti járművek használatát. Az Automated Vehicles Act lényege az, hogy a sofőrülésben helyet foglaló személyeket nem szabad felelőssé tenni az adott autó viselkedéséért vagy az elkövetett hibáiért. Ehelyett a balesetek esetében minden felelősséget a gyártóknak vagy az üzemeltető intézményeknek kell viselniük.

Az Angol és Walesi Jogi Bizottság, valamint a Skót Jogi Bizottság az Egyesült Királyságban a meglévő jogszabályok felülvizsgálatáért és a parlamenti módosító javaslatok kidolgozásáért felelnek. Nicholas Paines, a testületek tagja úgy vélte, hogy ideje növelni az önállóan közlekedő gépkocsik társadalmi elfogadottságát és az új szabályozásnak elsősorban az idősebb és a fogyatékossággal élő emberekre kell tekintettel lennie.

A két bizottság szerint az automatizált közlekedés technikája idővel annyira fejlett lesz, hogy a járművek legalább az út egy részét maguk fogják megtenni. Jó példa lehet erre egy autópályán autonóm módon haladó autó vagy egy bizonyos útvonalat így megtevő robotbusz. Amennyiben ez megvalósul, akkor a sofőrülésben lévő személy már nem vezető, hanem "felhasználó", aki így büntetőjogi szempontból nem tehető felelőssé a veszélyes manőverekért, a gyorshajtásért vagy a piros lámpa figyelmen kívül hagyásáért. A felhasználóknak ugyanakkor továbbra is rendelkezniük kell felelősségbiztosítással, biztosítaniuk kell a csomagok biztonságos szállítását és gondoskodniuk kell a gyermekeknek szánt biztonsági ülések felszereléséről és alkalmazásáról. Emellett előfordulhat olyan szabályozási modell is, hogy a sofőrülésben senkit sem foglalhat helyet.

Az anyagot megkapta a brit parlament alsóháza és a skót parlament is. A brit, a walesi és a skót kormány eldöntheti, hogy figyelembe veszi-e a javaslatokat vagy sem. Amennyiben igen, akkor törvényt kell alkotnia.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #3
    "Kíváncsi leszek ki lesz az első gyártó aki bevállalja oké ha baleset van mi vagyunk a felelősek mert miénk a technika."

    Google. Mar egy ideje (2018 ota) jarnak a robot taxijaik Kaliforniaban. Ott ugyebar a soforulesben mar evek ota nem ul senki. De van meg par ceg aktiv taxi szolgaltatassal. Kotottek egy jo nagy biztositast ami mindent (is) fedez. (szemelyi felelos nincs, a biztosito fizet)

    "Az életünk legtöbb területét a technika nem szabadabbá hanem kötöttebbé teszi. Mindezt miért? Mert lusták vagyunk már autót is vezetni."

    Hatekonysag. A robotok hasznalata eseten tobb auto befer ugyanarra az utfeluletre es nem kell oket a celok kozvetlen kozeleben parkoltatni (el tudnak menni messzebb, ahol van hely). Tovabba kenyelmes, mert a kocsi kirak a bejaratnal, majd elmegy parkolni aztan ertunk jon amikor kell. Kb. mintha lenne sajat soforunk. Gazdagabb gyerekes csaladok eseten pedig a gyerek (akar egy kisebb is) kaphat sajat autot, ami az iskolaba viszi-hozza. Ez utobbi foleg amerikaban elony.
  • dyra #2
    Kíváncsi leszek ki lesz az első gyártó aki bevállalja oké ha baleset van mi vagyunk a felelősek mert miénk a technika.

    Ugyanakkor ez mivel fog járni? Mint most egy -egy multinál a Windows használat. Lassan már ahhoz is ticketet kell nyitnod, hogy az egyik oldalról áthúzd az ikont a másik oldalra. Jogosultság semmihez nincs max, hogy elindítsd az icont az asztalon.

    Tehát egy full leszabályzott gépjármű fog vinni egyik - helyről a másikra. Minden is pénzbe fog kerülni és a szolgáltatások is korlátozottak lesznek.

    Nem vágyok ezekre a cuccokra. Az életünk legtöbb területét a technika nem szabadabbá hanem kötöttebbé teszi. Mindezt miért? Mert lusták vagyunk már autót is vezetni.

    Reménytelennek látom az emberiség helyzetét a technika lassan teljesen átveszi az életünk irányítását.
  • kvp #1
    Logikus lepes. Ha nem ul a kocsiban senki aki eppen iranyit, akkor mindenki utas. Aki beallitotta a cel cimet, az pedig a jarmuvet hasznalo szemely, fuggetlenul attol, hogy utanna o benne tartozkodik-e a kocsiban az ut soran. A csomagok es az utasok rogziteserol is ennek a szemelynek kell gondoskodnia. Ahogy onvezeto liftek eseten is pontosan igy van jelenleg is.

    (onvezeto lift: ahol a villanymotort nem ember szabalyozza, csak a celallomast adjuk meg, tobbnyire nyomogombok vagy eritokijelzo segitsegevel)