Berta Sándor
2030-tól olcsóbbá válhat a városi közlekedés
A robottaxik számára 2030-ra jöhet el az áttörés.
A McKinsey Center for Future Mobility munkatársai The road to affordable autonomous mobility című tanulmányukban azt írták, hogy az önállóan közlekedő robottaxik 2030-tól kínálhatnak majd valóban olcsó alternatívát a városi közlekedésben. Kersten Heineke, a McKinsey partnere kiemelte, hogy robottaxi forradalom előtt állunk. A koronavírus-járvány kezdetén egyes kutatási projekteket leállítottak vagy szüneteltettek, de a különböző - elsősorban technológiai - vállalatok ismét egyre többet invesztálnak az autonóm közlekedésbe. 2020-ban és 2021-ben összesen több mint 30 milliárd eurónyi külső befektetés valósult meg a technológiába.
A szakértők többsége úgy véli, hogy az autópályákon önállóan közlekedő személygépkocsik már 2024-ben vagy 2025-ben megjelenhetnek. Az ilyen szintű alkalmazások kifejlesztéséhez 500 millió és 1,5 milliárd dollár közötti beruházásokra lehet szükség. Andreas Tschiesner, a McKinsey partnere rámutatott, hogy az új ajánlatok segítségével az autógyártók számára új pénzügyi lehetőségek keletkezhetnek. A startupok és a technológiai cégek egyébként inkább azzal számolnak, hogy az ilyen ajánlatok havi előfizetésekként lesznek elérhetők.
Az elején az autonóm taxizás drága lesz, de a költségek gyorsan zuhanni fognak
A szakemberek kitértek a már számos helyen működő robottaxi-szolgáltatásokra, amelyek 2026-ra terjedhetnek el világszerte. Heineke szerint a területen a 2020-as évek második felétől lehet majd komoly előrelépéseket megfigyelni, a költségek például 2025 és 2030 között a felükre eshetnek vissza. Mindez mindenekelőtt arra lesz visszavezethető, hogy olcsóbbá válhatnak a szükséges hardverek és javulhat a flottamenedzsment.
A McKinsey munkatársa által megkérdezett szakértők 60 százaléka egyébként azt az álláspontot képviselte, hogy az autonóm járművek fejlesztésével kapcsolatos legnagyobb akadályokat a szabályozási problémák jelentik. A második helyen vannak a technológia fejlesztésével kapcsolatos gondok és az ügyfelek érdeklődésének a hiánya.
A McKinsey Center for Future Mobility munkatársai The road to affordable autonomous mobility című tanulmányukban azt írták, hogy az önállóan közlekedő robottaxik 2030-tól kínálhatnak majd valóban olcsó alternatívát a városi közlekedésben. Kersten Heineke, a McKinsey partnere kiemelte, hogy robottaxi forradalom előtt állunk. A koronavírus-járvány kezdetén egyes kutatási projekteket leállítottak vagy szüneteltettek, de a különböző - elsősorban technológiai - vállalatok ismét egyre többet invesztálnak az autonóm közlekedésbe. 2020-ban és 2021-ben összesen több mint 30 milliárd eurónyi külső befektetés valósult meg a technológiába.
A szakértők többsége úgy véli, hogy az autópályákon önállóan közlekedő személygépkocsik már 2024-ben vagy 2025-ben megjelenhetnek. Az ilyen szintű alkalmazások kifejlesztéséhez 500 millió és 1,5 milliárd dollár közötti beruházásokra lehet szükség. Andreas Tschiesner, a McKinsey partnere rámutatott, hogy az új ajánlatok segítségével az autógyártók számára új pénzügyi lehetőségek keletkezhetnek. A startupok és a technológiai cégek egyébként inkább azzal számolnak, hogy az ilyen ajánlatok havi előfizetésekként lesznek elérhetők.
Az elején az autonóm taxizás drága lesz, de a költségek gyorsan zuhanni fognak
A szakemberek kitértek a már számos helyen működő robottaxi-szolgáltatásokra, amelyek 2026-ra terjedhetnek el világszerte. Heineke szerint a területen a 2020-as évek második felétől lehet majd komoly előrelépéseket megfigyelni, a költségek például 2025 és 2030 között a felükre eshetnek vissza. Mindez mindenekelőtt arra lesz visszavezethető, hogy olcsóbbá válhatnak a szükséges hardverek és javulhat a flottamenedzsment.
A McKinsey munkatársa által megkérdezett szakértők 60 százaléka egyébként azt az álláspontot képviselte, hogy az autonóm járművek fejlesztésével kapcsolatos legnagyobb akadályokat a szabályozási problémák jelentik. A második helyen vannak a technológia fejlesztésével kapcsolatos gondok és az ügyfelek érdeklődésének a hiánya.