Gyurkity Péter
10 perc alatt feltölthető lesz az e-autónk
Ezt ígéri a jól ismert kutató, aki eltérő technológiát alkalmaz a friss megoldás megvalósításánál.
Az elektromos autók szegmense kapcsán felbukkanó újdonságokról mi is folyamatosan beszámolunk, legutóbb arról írtunk, hogy ezen megoldások egyáltalán nem zöldebbek, viszont az év elején arról is szót ejtettünk, hogy belátható időn belül sokkal gyorsabb lesz a különböző autók feltöltése. Ugyanezt ígéri egy jól ismert kutató, aki szerint 10 perce lecsökkenthető lesz a szükséges idő.
Dr. Rachid Yazami neve korábban a grafitból készülő anód kapcsán vált ismertté, annak idején ezzel a megoldással hoztak komoly újítást a lítium-ion akkumulátorok területére. Az elmúlt időszakban a kutató csapata kifejezetten az elektromos autók szegmensére koncentrált, az ezen járművek esetében alkalmazott akkumulátorok módosításával igyekeztek komoly előrelépését elérni, ez pedig a most közzétett hosszabb írás alapján sikerült is, mivel az általuk alkalmazott technológiával alig 10 perc alatt töltöttek fel (teljes mértékben) egy ilyen méretes egységet, amely éppen hétszer gyorsabb, mint a Tesla nagyjából 70 percet ígérő fejlesztése.
A szakember elmondása szerint az úgynevezett „Non-Linear Voltammetry" (NLV) technológiát használták fel a jóval rövidebb töltési idő eléréséhez, amely a töltés során alkalmazott feszültség fokozatos, több lépésben történő növelését teszi lehetővé. Kiemelik, hogy ezzel nemcsak a töltési idő rövidül le, de egyben az akkumulátor jelentős degradálódását is sikerül elkerülni (a cikkben az egység boldogságának megőrzéséről beszélnek), a magyarázatban viszont mindössze annyit közölnek, hogy a fokozatos növelés végén a csúcspontot érik el, a töltöttségi szint és az alkalmazott feszültség tehát nagyjából azonos pályán mozog, a legmagasabb szintek elérése tulajdonképpen egybeesik. Tekintettel arra, hogy a The Register nem tartozik a területre fókuszáló szaklapok, vagy éppen tudományos magazinok közé, a további részletekre még várnunk kell, itt nyilván amúgy is kissé messze vagyunk a piaci megjelenéstől.
Korábbi beszámolónkban kiemeltük, hogy a StoreDot által használt Extreme Fast Charging (XFC) akkumulátorokat alig 5 perc alatt tudták teljesen feltölteni, a cél tehát ott is ezen jóval rövidebb periódus elérése.
Az elektromos autók szegmense kapcsán felbukkanó újdonságokról mi is folyamatosan beszámolunk, legutóbb arról írtunk, hogy ezen megoldások egyáltalán nem zöldebbek, viszont az év elején arról is szót ejtettünk, hogy belátható időn belül sokkal gyorsabb lesz a különböző autók feltöltése. Ugyanezt ígéri egy jól ismert kutató, aki szerint 10 perce lecsökkenthető lesz a szükséges idő.
Dr. Rachid Yazami neve korábban a grafitból készülő anód kapcsán vált ismertté, annak idején ezzel a megoldással hoztak komoly újítást a lítium-ion akkumulátorok területére. Az elmúlt időszakban a kutató csapata kifejezetten az elektromos autók szegmensére koncentrált, az ezen járművek esetében alkalmazott akkumulátorok módosításával igyekeztek komoly előrelépését elérni, ez pedig a most közzétett hosszabb írás alapján sikerült is, mivel az általuk alkalmazott technológiával alig 10 perc alatt töltöttek fel (teljes mértékben) egy ilyen méretes egységet, amely éppen hétszer gyorsabb, mint a Tesla nagyjából 70 percet ígérő fejlesztése.
A szakember elmondása szerint az úgynevezett „Non-Linear Voltammetry" (NLV) technológiát használták fel a jóval rövidebb töltési idő eléréséhez, amely a töltés során alkalmazott feszültség fokozatos, több lépésben történő növelését teszi lehetővé. Kiemelik, hogy ezzel nemcsak a töltési idő rövidül le, de egyben az akkumulátor jelentős degradálódását is sikerül elkerülni (a cikkben az egység boldogságának megőrzéséről beszélnek), a magyarázatban viszont mindössze annyit közölnek, hogy a fokozatos növelés végén a csúcspontot érik el, a töltöttségi szint és az alkalmazott feszültség tehát nagyjából azonos pályán mozog, a legmagasabb szintek elérése tulajdonképpen egybeesik. Tekintettel arra, hogy a The Register nem tartozik a területre fókuszáló szaklapok, vagy éppen tudományos magazinok közé, a további részletekre még várnunk kell, itt nyilván amúgy is kissé messze vagyunk a piaci megjelenéstől.
Korábbi beszámolónkban kiemeltük, hogy a StoreDot által használt Extreme Fast Charging (XFC) akkumulátorokat alig 5 perc alatt tudták teljesen feltölteni, a cél tehát ott is ezen jóval rövidebb periódus elérése.