Gyurkity Péter

10 perc alatt feltölthető lesz az e-autónk

Ezt ígéri a jól ismert kutató, aki eltérő technológiát alkalmaz a friss megoldás megvalósításánál.

Az elektromos autók szegmense kapcsán felbukkanó újdonságokról mi is folyamatosan beszámolunk, legutóbb arról írtunk, hogy ezen megoldások egyáltalán nem zöldebbek, viszont az év elején arról is szót ejtettünk, hogy belátható időn belül sokkal gyorsabb lesz a különböző autók feltöltése. Ugyanezt ígéri egy jól ismert kutató, aki szerint 10 perce lecsökkenthető lesz a szükséges idő.

Dr. Rachid Yazami neve korábban a grafitból készülő anód kapcsán vált ismertté, annak idején ezzel a megoldással hoztak komoly újítást a lítium-ion akkumulátorok területére. Az elmúlt időszakban a kutató csapata kifejezetten az elektromos autók szegmensére koncentrált, az ezen járművek esetében alkalmazott akkumulátorok módosításával igyekeztek komoly előrelépését elérni, ez pedig a most közzétett hosszabb írás alapján sikerült is, mivel az általuk alkalmazott technológiával alig 10 perc alatt töltöttek fel (teljes mértékben) egy ilyen méretes egységet, amely éppen hétszer gyorsabb, mint a Tesla nagyjából 70 percet ígérő fejlesztése.

A szakember elmondása szerint az úgynevezett „Non-Linear Voltammetry" (NLV) technológiát használták fel a jóval rövidebb töltési idő eléréséhez, amely a töltés során alkalmazott feszültség fokozatos, több lépésben történő növelését teszi lehetővé. Kiemelik, hogy ezzel nemcsak a töltési idő rövidül le, de egyben az akkumulátor jelentős degradálódását is sikerül elkerülni (a cikkben az egység boldogságának megőrzéséről beszélnek), a magyarázatban viszont mindössze annyit közölnek, hogy a fokozatos növelés végén a csúcspontot érik el, a töltöttségi szint és az alkalmazott feszültség tehát nagyjából azonos pályán mozog, a legmagasabb szintek elérése tulajdonképpen egybeesik. Tekintettel arra, hogy a The Register nem tartozik a területre fókuszáló szaklapok, vagy éppen tudományos magazinok közé, a további részletekre még várnunk kell, itt nyilván amúgy is kissé messze vagyunk a piaci megjelenéstől.

Korábbi beszámolónkban kiemeltük, hogy a StoreDot által használt Extreme Fast Charging (XFC) akkumulátorokat alig 5 perc alatt tudták teljesen feltölteni, a cél tehát ott is ezen jóval rövidebb periódus elérése.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #38
    "Nem lesz hűtő víz hamarosan..."

    Kelleni fog par huto to vagy huto torony az uj reaktorok melle. A to az olcsobb, a tornyok hatekonyabbak.
  • Agyturbinikusz #37
    Ugye tudod mi ezzel a baj, mármint amit írtál a Paks2 és 3 létre hozasaval?

    Nem lesz hűtő víz hamarosan...
  • kvp #36
    "Mindegy, hogy lassan töltik vagy gyorsan, attól valahonnan elő kell szedni a betöltendő energia mennyiségét."

    Erre lenne jo Paks 2 es az opcios Paks 3. Tehat az, hogy a mostani 4 darab 500 MW-os blokk helyett epul ket 1200 MW-os, majd ha kell meg ket 1200 MW-os. Ez osszesen a mostani 2000 MW helyett 4800 MW kapacitas lenne, a regi blokkok leallitasa utan. Persze ez onmagaban meg keves, de Paks 2 es 3 a tervezett megujulokkal egyutt talan eppen hogy eleg lenne a gazfutes kivaltasara es a benzin/dizel kozlekedes eletromosra cserelesere.

    A toltesre a halozat kapacitasbovitese jelenti a jo megoldast. A mostani lakasonkenti kapacitast kb. a negyszeresere kell novelni, plusz a toltesi pontokon tarolo aksikat (lasd: power wall) erdemes felszerelni, mivel igy a tolto 24 ora alatt felszivja magat a halozatbol szepen lassan, majd kb. 6-8 ora alatt ezt attolti a kocsiba. Igy kisebb halozati kapacitas kell es amikor nem autot tolt, akkor a haz tartalek rendszerekent is funkcionalhat, plusz ha van helyi megujulo, akkor onnan is toltheti magat amikor van mivel.
  • t_robert #35
    A németek a legtöbb áramot amúgy a franciáktól veszik. Akik döntő részben vagy két tucatnyi atomreaktorral termelik. A németek jórészt leállították a saját reoktaraikat, mert ők környezetvédők... elvben. :) Helyette francia atomenergiából van az áram illetve lengyel szénerőműből. Amit szintén nem neveznék környezetbarátnak. :)
  • t_robert #34
    A töltési eljárás legfeljebb a töltés idejét varriálja, attól még nem fog megváltozni az aksiba bevinni szándékozott energia mennyisége.
    Vegyünk egy alap TESLA-t aminek úgy 80 KW/h kapacítású az aksija. Mondjuk bele kell tölteni 50 KW/h energiát. Ha én ezt 10 perc alatt akarom beletölteni, akkor minimum 300 KW teljesítményt kell belenyomni 10 percig. persze ez így nem pontos mert a folyamat hatásfoka nem 100%. Ha 5 perc alatt akarom feltölteni, akkor minimum 600 KW teljesítményt kell belenyomni. Ennyi teljesítménnyel el volna egyszerre átlagosan vagy 200-500 háztartás. Mindegy, hogy lassan töltik vagy gyorsan, attól valahonnan elő kell szedni a betöltendő energia mennyiségét.
  • t_robert #33
    az se mindegy azért, ha fel kell emelni a háztartások elektromos teljesítményét 3-4 KW-ról mondjuk 15-20 KW-ra, hogy lehessen pár óra alatt autókat tölteni otthon az komplex háztömbök vagy városrészek esetén is újra kábelezést jelent. Dolgoztam a 2000-es évek elején Budaörsön. a település alapvető elektromos rendszere valamikor a 60-as években épült ki. Amikor pár ezer lakosú község volt Budapest mellett. majd folyamatosan kiépült 30-35 ezres településé nagy bevásárló központtal és több ezer kisebb nagyobb céggel és vállalkozással. Ami sokszorosára növekedő energia igényt jelent. Olyan rossz lett a helyzet, hogy nem hogy stabil 230 voltot nem tudott biztosítani az elektromos hálózat. hanem már a 213-216 volt is kérdéses volt, az is ingadozott le-fel. Így lépni kellett aztán egy pár éves fejlesztési projektben szinte az össze utcában le kellett fektetni új földben menő karvastagságú energia kábeleket a kapacitás bővítéshez. amihez persze végig kellett ásni az utcákat. Persze Budaörs az gazdag település volt rá pénz csak némi idő és türelem kellett a kapacitás bővítéshez.
    De el lehet képzeni, mi lesz egy településen ha ott a háztartásokban autók 100-ait ezreit akarják tölteni. nem csak a háztartások kapacitást kell bővíteni hanem az egész település elektromos infrastruktúráját. Azért lehet tölteni egy 80-100 KW/h kapacitású aksit 3-4 KW teljesítménnyel csak apróbb gond lesz, hogy egy napig kell otthon tölteni az autot. A cél meg az volna, hogy egy éjszaka teljesen fel lehessen tölteni az autót otthon, hogy reggel lehessen használni. Lehet, hogy fel lehet tölteni 5-10 perc alatt egy aksit, de akkor ahhoz 500-1000 A-rel kell tölteni több száz KW teljesítménnyel.
  • inkvisitor #32
    A probléma, hogy nem 3-4, hanem 8-12 óra 220 volton. minimum.
    Valamint én javítottam már az otthoni kábelezést. Legtöbb helyen új kábeleket, biztosítékszekrényeket kellene kirakni, hogy a gyorstöltőket elbírja. Vagy nagyon sok munkája lenne a tűzoltóknak.
    Utoljára szerkesztette: inkvisitor, 2021.06.25. 08:42:42
  • Myers #31
    Nem valószínű. Paks2 - ha egyáltalán megépül - Paks1-et fogja váltani. Egy ideig párhuzamosan is mehetnének (kb max 10 évig), de aztán P1 kiesik.
  • Agyturbinikusz #30
    Köszönöm, valami új nekem is.
    Így már érthető.
  • pakeszke #29
    igy van ahogy mondod, lassacsklan kiepitik, pl. a panelba is ki lehetne epiteni a toltoket, kihuznak egy kozepfeszes foldkabelt raraknak valami trafot es meg is van...

    a termeles meg jo kerdes, en ugy latom, hogy valojaban paks fogja ezt tolteni