Gyurkity Péter

50%-kal jobb akkumulátorokat tervez a Tesla

A cégvezető ezt néhány éven belül elérhetőnek tartja, habár ez nem tőlük, hanem a szállítójuktól, a Panasonictól függ.

Elon Musk időről-időről felkavarja az állóvizet (és a hangulatot) rövid Twitter-bejegyzéseivel, némileg hasonlóan ahhoz, ahogy ezt Trump elnök teszi. A napokban egy újabb komment jelent meg részéről, amelyben már 50 százalékos javulást ígért az akkumulátorok terén, mégpedig néhány éven belül, amit gyorsan követtek a találgatások és a további értesülések.

A bejegyzésben tulajdonképpen egy másik kommentre reagált a cégvezér, amelyben részben kétségbe vonták korábbi hasonló kijelentéseit. Szerinte ugyanis az 50 százalékos javulás elérhető, mégpedig 3-4 éven belül, addigra ugyanis sikerülhet előállítani olyan, többek között személyautókba szánt akkumulátorokat, amelyek a 400 wattóra/kg mellett kellően hosszú életidőt, valamint az elérhető áron megvalósított sorozatgyártás lehetőségét ígérik. A fent említett nagyarányú javulás a Panasonic által gyártott 2170-típusú akkumulátorokhoz képest értendő, hiszen ez a szakértők szerint jelenleg 260 wattóra/kg-ot nyújt a felhasználóknak, ezzel kapcsolatban azonban nyilván meg kell majd várnunk a további részleteket.

Az valószínűnek tűnik, hogy a munka (a tervezés, a fejlesztés, valamint a gyártás fázisai) továbbra is a Panasonic közreműködésével folytatódnak majd, hiszen jelenleg ez a cég a Tesla fő partnere, legalábbis az akkumulátorok területén. Itt persze ugyanígy számítanak az LG Chem, illetve a Contemporary Amperex Technology segítségére, mivel viszont a Nevada államban felépített Gigafactory a Panasonic nélkül nem valósulhatott volna meg, a főszerep a jövőben is nekik jut majd – még akkor is, ha Fremont mellett egy hasonló nagy üzemet terveznek felépíteni. A következő fontos esemény szeptember 22-én esedékes, ekkor - a Battery Day folyamán - tudhatunk majd meg fontos információkat a tervekkel kapcsolatban.

A nagyobb autógyártók (köztük éppen a Tesla) eközben egy amerikai bírósági ítélet ellen szólaltak fel, amelyben nem találtak bizonyítékot a Qualcomm piacellenes magatartására. A gyártók szerint a cég visszaél domináns helyzetével, viszont chipjeikre nyilván ők is egyre nagyobb számban tartanak igényt, így mindenképpen érdekes lesz az ügy folytatása.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • M2 #14
    "A saját energiaforrás lesz a jövő!"

    Egy tag a kerékpáros klubból.
  • Cefet #13
    Egy nem létező dologra még nehezebb bármit is építeni...
  • A1274815 #12
    "Musk szokott hatasvadasz kijelenteseket tenni, de nem is csak az O kijelenteseire alapozva irtam, hanem ugy altalaban."

    De voltak már olyanjai is (repülő autók pl.)
  • morguldae #11
    Az akkumulátor zsákutca. A saját energiaforrás lesz a jövő! Hogy ennek mikor jön el az ideje még kétséges, de meglesz. Előbb utóbb meglépi az emberiség azt a nagy áttörést, ami biztosítani fogja az ingyen saját energiaforrást mindenkinek. Az akkumulátorok a múlt vívmányai már. Erre jövőt építeni kár lenne!
  • Tetsuo #10
    Egyszer régen olvastam arról, hogy ha porózussá teszik a lítiumot, többszörösére nőhet az akksi energiasűrűsége. nem tudom ebből mi valósulhat meg...
  • Tetsuo #9
    Egy újabb technológia nem dobná meg jelentősen az árat, hiszen soha nem látott nagyüzemben lehetne/kellene előállítani.
  • defiant9 #8
    A tömeg csökkentése mellett az ár is egy releváns szempont:
  • duke #7
    Az egesz akumlator tomegehez kepest, nem a lithium tomege a meghatarozo. Peldaul az 540 kg tomegu 100kWh-as Tesla akumlator 75 kg lithiumot tartalmaz. Szoval ahogy kvp is irta, boven van ott meg lehetoseg a tobbi alkotoelem vegyi es mechanikai fejlesztesere. Musk 400 wattóra/kg-rol beszel, de talan lehetseges hogy egyszer majd a sok evnyi fejlesztessel finomhangolassal megkozelitik az 1000 wattóra/kg-ot, es akkor abban meg nincs benne valamilyen, az akumlator alapveto mukodeset erinto minosegi valtozas.
  • duke #6
    Musk szokott hatasvadasz kijelenteseket tenni, de nem is csak az O kijelenteseire alapozva irtam, hanem ugy altalaban. Arra akartam felhivni figyelmet, hogy mostanra mar 10-15 eve rutinszeruen vonjak ketsegbe az elektromos autok letjogosulsagat. Mikozben az elmult 15 evben folyamatosan egyertelmuen fejlodnek az autok es a szukseges tolto halozat. 10 eve meg nevetve vontak ketsegbe, hogy elektromos toltoallomasok fognak epulni vilagszerte, mostanra, meg nalunk is, kozel ezer toltoallomas van, pedig elektromos autobol meg nagyon keves van.
    Fuggetlenul Musk biztato kijelentesetol nem kell mar sok, hogy az elektromos autok kompromiszum nelkul hasznalhatok legyenek, de lefogadom hogy megszokasbol, meg akkor is majd leszoljak ledegradaljak azokat.
  • kvp #5
    "A lítium a legkönnyebb fém, az egy kg tömegre vetített elektronok számát hogyan lehetne növelni?"

    Kihagyjuk a nagy es nehez elektrodakat? Ha sikerulne 1 atom vastag elektrodakat kesziteni es az elektrolitot is lehetoleg 1 atom vastag litium alapu keramiara cserelni az sokat javitana. Potencialisan a litium-fem elemek szintjeig lehetne javulni. (1.8 vs 0.3-0.8)

    Ezen kivul ha a mostani hengeres fem cellak helyett padlolemez formaju muanyag zsakokban lenne az aksi, mint egy nagy telefonaksi, akkor a tomeg es a meret is jelentosen csokkenne. De extremebb megoldaskent lehetne az aksi fala teherhordo elem is, ekkor a padlolemez also-felso fele lenne a ket elektroda es rajta a muanyag szigetelo festek a szigeteles. Egy kis szilikoncsik mehetne korbe a padlon belul, az adna a cella ket fele kozott a szigetelest. Nem tul uzembiztos, de toredeke lenne a tomege a mostani megoldasnak. Van hova fejlodni, csak meg nem tudjuk hogyan.