Gyurkity Péter

Sokkal gyorsabb lesz az autók feltöltése

Alig 5 perc elég lenne a megfelelő feltöltéshez, hamarosan jön a sorozatgyártás.

Az izraeli illetőségű StoreDot hosszú évek óta jelen van az akkumulátorok piacán, legalábbis a fejlesztések területén. A múlt évtized közepén elsősorban telefonok esetében igyekeztek komoly javulást elérni a feltöltés iramában, az ehhez szükséges idő leszorításával, az elmúlt években azonban egyre inkább a motorok és autók területére navigáltak át. Most itt ígérnek nagy előrelépést, mégpedig 1-2 éven belül.

Az alább beágyazott videóban a cég 2019-es bejelentését, annak főbb részleteit vehetjük szemügyre, akkor már bemutatták az ultragyors feltöltést ígérő akkumulátorok első generációját. A demonstráció során egy kisebb motort használtak fel, annak egységét alig 5 perc alatt töltötték fel, a tesztben résztvevő illető ezt követően a motorra pattanva távozott, igazolva, hogy valóban kellő szintet ért el a feltöltöttség. Akkor már beszéltek arról, hogy belátható időn belül az elektromos autóknál is debütálhat ez a fejlesztés, ugyanezen rövid idő alatt akár 450 km-es hatótávra elegendő kakaót nyomhatnánk át a jóval nagyobb akkumulátorokba, ez utóbbiak előállításához pedig nem lenne szükség teljesen új technológiára, vagyis a meglévő gyártósorokon lenne megvalósítható a sorozatgyártás.


A napokban közzétett friss bejelentés alapján ez hamarosan elérhető lesz, mivel elkészültek az első mérnöki példányok, vagyis a korai prototípusok, amelyek megnyithatják az utat a nagyobb darabszám felé. A kínai EVE Energy közreműködésével akarják ezt elérni, a Li-ion akkumulátorok gyártásához használt üzemekben, eközben azonban már dolgoznak a második generáción, amelynél az anód esetében grafit helyett szilíciumot alkalmaznának, ezzel pedig lejjebb szorítanák a gyártási költségeket. Tervezik emellett a saját gyártósor felépítését, amely 1000 munkahelyet teremtene, jövőre pedig már megkezdené a sorozatgyártást.

Meglátjuk, mi valósul meg az ambiciózus tervekből, amennyiben tartani tudják a fent említett menetrendet, erre már nem kell sokat várni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Caro #30
    Azt már elemezték nálunk is, hogy az elektromos autók megjelenése mit okoz a hálózatnak.
    Ha okosan csinálják, akkor semmit!
    Mert tölteni nyilván akkor érdemes, amikor olcsó az áram. Ez régen éjjel volt, amikor a fogyasztás is alacsony, tehát simán fel lehet tölteni akkor az akksikat, mert a hálózat egyébként is kis kihasználtsággal működik.
    A tömeges naperőművek megjelenése persze ezen némileg alakít, de azok pedig jó esetben elosztva helyezkednek el, és így a termelő és a fogyasztó közel van, szintén nem kell jelentős hálózatfejlesztés.

    Arra pedig igen ritkán van szükség, hogy valaki 5 perc alatt töltse az autóját. Mivel az elektromos autó minden este feltölthető, ez csak akkor kell amikor tényleg hosszabb útra mész. Ennek el is fogják kérni az árát, már most is van, ahol 100 Ft/kWh-ért lehet tölteni. Azt a néhány embert meg, aki így fog tölteni, szintén elbírja a hálózat.
  • mrzed001 #29
    Hmmm. Vegyes érzéseim vannak ezzel kapcsolatban.
    Egyik oldalon ott az EVE Energy amely fantasztikusan jó és olcsó LiFePO4 prizmatikus cellákat gyárt. Nálam is van már tőlük 14.4 kWh.
    Az egyik nemzetközi fórumon csak mi regelt userek (akik leírták) rendeltünk több, mint 1,5-2 MWh-nyit (EVE, majd később annak a nyomdokaiba lépett Lishen cellákból).

    Ugyanakkor a cikk egy mukkot nem szól arról, hogy mennyi ezeknek az 5 perces töltésű celláknak az élettartama, ciklusszáma. Mert minél gyorsabban van merítve és töltve egy lítium cella, annál jobban degradálódik.
    LiFePO4 pl 100->0->100% teljes 1C merítési+töltési ciklussal 3500 ciklus után csökken 80% kapacitásúra.
    Ugyanakkor 80->20->80% és 0,4C ciklussal több, mint 10.000 után csökken 80%-ra.
  • M2 #28
    Az ugye megvan, hogy az átlagos család félhavonta tankol egy "telit"...
  • pakeszke #27
    en megneztem a videot is ami kering errol es jelenleg valami olyasmit irnak hogy a szilard test akksi az 200 millio dodo egy autoba, es hogy tutti ezen mar valtoztattak
    sot olyan inforol is irtak hogy azert lehet ezt gyorsan tolteni mert a vesztesege az otode kb mint a jelenlegi akksiknak
  • pakeszke #26
    villanyoszlopot jo kis faintos transzformatorral, csak azert hogyha hazaer a Spanyolorszagi nyaralasbol es tovabbindulna Moszkvaba akkor az 1200 km hatotavval rendelkezo nextgen autojanal ne kelljen otthon meg egy pisalasra se elmennie, hanem 5 perc alatt feltolja
  • VolJin #25
    Ja, meg villanyoszlopot is hozzá...
    Ugye azzal tisztában vagy, hogy egy tankolás egy család félhavi áramfogyasztása...
  • M2 #24
    " 5 perces villámtöltő nem lesz lakosságiban."

    Miért ne lehetne? Csak pénz kérdése, hogy valaki kiépít-e magának egy ilyent a hozzá tartozó akkucsomaggal. Naponta egyszer villámtölthet, de az neki elég. Aztán a hálózatról vagy a tetőjéről visszacsorog a nafta.
  • duke #23
    Azert nem lesz gond a gyorstoltessel, mert a hetkoznapokban szerintem ritkan lesz ra szukseg. A toltesek 98 %-nal, eleg lesz a 4-6-8 oras normal toltes. Az emberek naponta 30-50 kilometert autoznak es legfeljebb ennyit kell visszatolteni, amihez nem kell gyorstoltes, mert meg lassu toltessel is 1-2 ora alatt visszatolti a napi hasznalatot. Tehat a gyorstoltes, az egy ritkan hasznalt kenyelmi opcio lesz. A telefonom 40 wattos toltojet egyszer hasznaltam, mert a napi hasznalatot gond nelkul visszatolti az usb 500 mA-re.
  • duke #22
    Es ha porig eg akkor mi van ? Barmi porig eghet. Ha barmilyen elektromos auto porig eg a jovoben, akkor majd megoldjak, hogy ne tortenjen ilyen.
  • wolfking #21
    Lehet félreérthetően fogalmaztam. 5 perces villámtöltő nem lesz lakosságiban. 400V 300A nem telepítenek normál kisfeszültségről. Oda már középfeszültséget kötnek be trafóval. Az már nem lakossági szint.