Berta Sándor

A karosszéria lehet a jövő autóinak az akkumulátora

Világszerte számos kutatás foglalkozik az elképzeléssel.

Az elektromos autók jelenlegi legnagyobb problémáját az alkalmazott akkumulátorok nagy súlya jelenti. Az energiatároló egységek gyakorlatilag átlagosan a teljes jármű súlyának az egyharmadát is kitehetik. Emellett az is gondot okoz, hogy az akkumulátorok általában nagy méretűek. Kutatók világszerte egy ideje azon dolgoznak, hogy az autók teljes karosszériája váljon lehetséges energiatárolóvá. Ehhez az kell, hogy az akkumulátorok különböző rétegekből épüljenek fel és erősek legyenek, a kialakításuknak köszönhetően ellenálljanak a különböző sérüléseknek, ütéseknek.

Az Ars Technica a világszerte zajló számos kutatási projekt közül kettőt emelt ki, amelyek neve Sorcerer, illetve Storage. A két programban az elektromos autók komponenseit különböző anyagokkal helyettesítették, amelyek kettős célnak felelnek meg. Egyrészt biztosítják a strukturális integritást, másrészt az energiaellátást.


A fejlesztések során például a Volvo egyik járművének csomagtartójába építettek be egy szuperkondenzátort, míg a Sorcererben strukturált akkumulátorokat készítenek kifejezetten repülőgépekhez. Az utóbbi sem véletlen, hiszen a légi járműveknél különösen nagy probléma lehet az energiatárolók nagy súlya. Amennyiben lehetővé válna a teljes repülőgéptörzs átalakítása egyetlen nagy akkumulátorrá, akkor az jelentős mértékben felgyorsíthatná a repülés zöldebbé tételét.

A kutatók egyébként úgy vélték, hogy az első strukturális akkumulátorok a mikroelektronikában fognak megjelenni, s ezáltal lehetővé válhat az ultrakönnyű, hordozható eszközök és szenzorok megalkotása.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #5
    Lehet ezt ertelmesen is csinalni. Az uj Tesla aksik kulso burkolata a jarmu padlolemeze. Nem a karosszeria kulso feluletere rakjak, hanem egy szep nagy tombben a 4 kerek kozze, az utaster ala. A jarmu egyik legvedettebb helye. A karosszeria burkolata pedig lehet egy leheletvekony fem vagy muanyag reteg es ha serul, akkor se tortenik semmi.

    ps: A Tesla 3-as letra alvazak onjaroak, mint ahogy a regi T modellek is azok voltak. Az alvaz tartalmaz mindent, ami a meghajtashoz es a kormanyzashoz kell. Ha a sofor tesz egy samlit az aksicsomagra es beul a kormany moge, akkor mar mozgaskepes is. (legkondi, lampak, onvezeto elektronika, ajtok, kijelzok, stb. nincsennek az alvazon, azok a kasztnira kerulnek, az ulesekkel egyutt)
  • pakeszke #4
    ahogy azt a szogletes kepet a szurke anyaggal elnezem ez mar a Teslanak is eszebe jutott amikor azt a SUVot elkeszitette
  • barret #3
    Hogy ez mekkora üzlet! Nagyon okos húzásnak tűnik :)
  • NEXUS6 #2
    Én is erre gondoltam.
    Meg ugye, ha egy-egy cella kiesik, így még esély sincs arra, hogy cseréljék. Akkor kukázzák az egész kocsit, mert mondjuk néhány pár száz forint értékű cella egy koccanásnál kiesik? :O

    Mondjuk a gyártók örlülnének a megoldásnak. XD
  • takysoft #1
    Én ezt értem, csak ehhez ki kell dobni a lítiumot a kukába... mert az ugye robbanóanyag. És amíg biztosan tárolva van egy kevés a telóban, addig jók vagyunk, de...
    itt körbe akarják pakolni a kasznit akksival :D
    olyan kéne, ami nem hogy nem robban, de esetleg nem is ég :)