Berta Sándor
A karosszéria lehet a jövő autóinak az akkumulátora
Világszerte számos kutatás foglalkozik az elképzeléssel.
Az elektromos autók jelenlegi legnagyobb problémáját az alkalmazott akkumulátorok nagy súlya jelenti. Az energiatároló egységek gyakorlatilag átlagosan a teljes jármű súlyának az egyharmadát is kitehetik. Emellett az is gondot okoz, hogy az akkumulátorok általában nagy méretűek. Kutatók világszerte egy ideje azon dolgoznak, hogy az autók teljes karosszériája váljon lehetséges energiatárolóvá. Ehhez az kell, hogy az akkumulátorok különböző rétegekből épüljenek fel és erősek legyenek, a kialakításuknak köszönhetően ellenálljanak a különböző sérüléseknek, ütéseknek.
Az Ars Technica a világszerte zajló számos kutatási projekt közül kettőt emelt ki, amelyek neve Sorcerer, illetve Storage. A két programban az elektromos autók komponenseit különböző anyagokkal helyettesítették, amelyek kettős célnak felelnek meg. Egyrészt biztosítják a strukturális integritást, másrészt az energiaellátást.
A fejlesztések során például a Volvo egyik járművének csomagtartójába építettek be egy szuperkondenzátort, míg a Sorcererben strukturált akkumulátorokat készítenek kifejezetten repülőgépekhez. Az utóbbi sem véletlen, hiszen a légi járműveknél különösen nagy probléma lehet az energiatárolók nagy súlya. Amennyiben lehetővé válna a teljes repülőgéptörzs átalakítása egyetlen nagy akkumulátorrá, akkor az jelentős mértékben felgyorsíthatná a repülés zöldebbé tételét.
A kutatók egyébként úgy vélték, hogy az első strukturális akkumulátorok a mikroelektronikában fognak megjelenni, s ezáltal lehetővé válhat az ultrakönnyű, hordozható eszközök és szenzorok megalkotása.
Az elektromos autók jelenlegi legnagyobb problémáját az alkalmazott akkumulátorok nagy súlya jelenti. Az energiatároló egységek gyakorlatilag átlagosan a teljes jármű súlyának az egyharmadát is kitehetik. Emellett az is gondot okoz, hogy az akkumulátorok általában nagy méretűek. Kutatók világszerte egy ideje azon dolgoznak, hogy az autók teljes karosszériája váljon lehetséges energiatárolóvá. Ehhez az kell, hogy az akkumulátorok különböző rétegekből épüljenek fel és erősek legyenek, a kialakításuknak köszönhetően ellenálljanak a különböző sérüléseknek, ütéseknek.
Az Ars Technica a világszerte zajló számos kutatási projekt közül kettőt emelt ki, amelyek neve Sorcerer, illetve Storage. A két programban az elektromos autók komponenseit különböző anyagokkal helyettesítették, amelyek kettős célnak felelnek meg. Egyrészt biztosítják a strukturális integritást, másrészt az energiaellátást.
A fejlesztések során például a Volvo egyik járművének csomagtartójába építettek be egy szuperkondenzátort, míg a Sorcererben strukturált akkumulátorokat készítenek kifejezetten repülőgépekhez. Az utóbbi sem véletlen, hiszen a légi járműveknél különösen nagy probléma lehet az energiatárolók nagy súlya. Amennyiben lehetővé válna a teljes repülőgéptörzs átalakítása egyetlen nagy akkumulátorrá, akkor az jelentős mértékben felgyorsíthatná a repülés zöldebbé tételét.
A kutatók egyébként úgy vélték, hogy az első strukturális akkumulátorok a mikroelektronikában fognak megjelenni, s ezáltal lehetővé válhat az ultrakönnyű, hordozható eszközök és szenzorok megalkotása.