Berta Sándor
Természetesebbé válhatnak a robotautók rendszerei
Az önállóan közlekedő gépkocsik az utakon még nem viselkednek természetesen. Ezen változtatnának holland kutatók.
A Delfti Műszaki Egyetem munkatársai egy olyan innovatív modellt fejlesztettek ki, amely lehetővé teszi, hogy a közúti járművekben alkalmazott számítógép-rendszerek emberibb módon viselkedjenek. A cél az, hogy autók közlekedéséről ne lehessen elsőre megmondani, hogy azokat a mesterséges intelligencia irányítja, s ne haladjanak mindig egyenesen az optimális és a számítógép által előre kiszámított útvonalon, hanem egyes esetekben térjenek le arról. A biztonság ugyanakkor elsődleges fontosságú marad, hiszen a gépkocsiknak egy bizonyos fokú kockázati szintet nem szabad átlépniük.
Sarvesh Kolekar, a Delfti Műszaki Egyetem Kognitív Robotika Tanszékének munkatársa kiemelte, hogy a közlekedési magatartást általában olyan modellekkel szabályozzák le, amelyeket arra alkottak meg, hogy minden körülmények között a célig vezető optimális utat találják meg. De ez egész egyszerűen nem felel meg annak, ahogy az emberek a valóságban közlekednek. Az emberi sofőrök ugyanis mindig eltérnek az ideális útvonalaktól és nem is mindig a sávok közepén haladnak. Amíg nem lépnek át az egyes sávokba, addig ez nem is jelent problémát. Az intelligens vezetési rendszerek aktuális generációja ezzel szemben talán túlzottan is jól nevelt, mindig a legbiztonságosabb utat keresi és betartja az előírt sebességet. Ez pedig mechanikus és gépies közlekedéshez vezet.
A most megalkotott új modell ezzel szemben az emberek természetes kockázati mezejére (DRF) is annak határaira épít. Ez azt jelenti, hogy egy emberi vezető pontosan felméri azt, hogy egy hegyi út sokkal nagyobb kockázatot jelent, mint egy mezők között lévő egyenes útszakasz. A DRF egy pszichológiai koncepción alapul, amely abból indul ki, hogy minden egyes autós érzékel maga körül egy bizonyos kockázati mezőt és miközben az utakon halad a vezetési magatartását folyamatosan ehhez a mezőhöz igazítja. Ezt a dolgot próbálták meg átültetni egy algoritmusba, amelynek köszönhetően az autonóm járművek a jövőben kevésbé fognak gépiesen közlekedni.
A Delfti Műszaki Egyetem munkatársai egy olyan innovatív modellt fejlesztettek ki, amely lehetővé teszi, hogy a közúti járművekben alkalmazott számítógép-rendszerek emberibb módon viselkedjenek. A cél az, hogy autók közlekedéséről ne lehessen elsőre megmondani, hogy azokat a mesterséges intelligencia irányítja, s ne haladjanak mindig egyenesen az optimális és a számítógép által előre kiszámított útvonalon, hanem egyes esetekben térjenek le arról. A biztonság ugyanakkor elsődleges fontosságú marad, hiszen a gépkocsiknak egy bizonyos fokú kockázati szintet nem szabad átlépniük.
Sarvesh Kolekar, a Delfti Műszaki Egyetem Kognitív Robotika Tanszékének munkatársa kiemelte, hogy a közlekedési magatartást általában olyan modellekkel szabályozzák le, amelyeket arra alkottak meg, hogy minden körülmények között a célig vezető optimális utat találják meg. De ez egész egyszerűen nem felel meg annak, ahogy az emberek a valóságban közlekednek. Az emberi sofőrök ugyanis mindig eltérnek az ideális útvonalaktól és nem is mindig a sávok közepén haladnak. Amíg nem lépnek át az egyes sávokba, addig ez nem is jelent problémát. Az intelligens vezetési rendszerek aktuális generációja ezzel szemben talán túlzottan is jól nevelt, mindig a legbiztonságosabb utat keresi és betartja az előírt sebességet. Ez pedig mechanikus és gépies közlekedéshez vezet.
A most megalkotott új modell ezzel szemben az emberek természetes kockázati mezejére (DRF) is annak határaira épít. Ez azt jelenti, hogy egy emberi vezető pontosan felméri azt, hogy egy hegyi út sokkal nagyobb kockázatot jelent, mint egy mezők között lévő egyenes útszakasz. A DRF egy pszichológiai koncepción alapul, amely abból indul ki, hogy minden egyes autós érzékel maga körül egy bizonyos kockázati mezőt és miközben az utakon halad a vezetési magatartását folyamatosan ehhez a mezőhöz igazítja. Ezt a dolgot próbálták meg átültetni egy algoritmusba, amelynek köszönhetően az autonóm járművek a jövőben kevésbé fognak gépiesen közlekedni.