Berta Sándor
Lassan jöhet a teljesen hálózatba kötött közúti közlekedés
A kereszteződés-asszisztensek és a konvojban haladás jelentheti a következő szintet.
Amennyiben a különböző járművek egymással hálózatba vannak kötve és a közlekedési infrastruktúrával is valós időben kommunikálnak, akkor az csökkentheti mind a baleseti kockázatot, mind a károsanyag-kibocsátást. Mindehhez ugyanakkor elengedhetetlen egy stabil és megbízható adatátvitel, amely vagy az 5G szabványra vagy a WLAN-on alapuló alternatívákra épülhet. Ezen dolgoznak az 5G NetMobil kutatási projekt résztvevői, akik között ott van projektkoordinátorként a Robert Bosch GmbH, társ-koordinátorként a Drezdai Műszaki Egyetem, valamint a BMW, a Deutsche Telekom, az Ericsson, a Fraunhofer Társaság Heinrich Hertz Intézete, a Kaiserslauterni Műszaki Egyetem, a Nokia, a Saar-vidéki Műszaki és Gazdasági Főiskola, a Vodafone és a Volkswagen. A programot a német oktatási és kutatási minisztérium 9,5 millió euróval támogatta.
A létrehozott hálózati, biztonsági és kommunikációs protokollok alapját jelenhetik a jövőbeli szabványosításoknak, az új üzleti modellek fejlesztésének, a projektben résztvevő partnerek első programjainak és ami a legfontosabb: az innovatív közlekedési koncepcióknak.
A jövőben fontos lesz például, hogy elkerülhetők legyenek az olyan helyzetek, amelyek balesetekhez vezethetnek. Ilyen, amikor egy gyalogos egy autó mögül az úttestre lép vagy amikor egy vezető nem lát be egy mellékutcába. Szintén problémát jelentenek a veszélyes kereszteződések. A jelenlegi radarok, ultrahullámú és videoszenzorok ugyan a gépkocsik szemei és fülei, de nem láthatnak a sarkok vagy az akadályok mögé.
A járművek közötti (V2V), a járművek és az infrastruktúra közötti (V2I), illetve a járművek és a hálózat közötti (V2N) kommunikáció lehetővé teszik, hogy az autók egymással és a környezetükkel is valós időben adatokat cseréljenek. Az 5G NetMobil résztvevői elsődleges fontosságúnak tartották a kereszteződés-asszisztensek megalkotását, amelyek védhetik a gyalogosokat és a kerékpárosokat. Ezekhez a rendszerekhez elegendők az infrastruktúrákba beépített kamerák, amelyek felismerik e közlekedési résztvevőket és a járműveket néhány ezredmásodperc alatt figyelmeztetik a lehetséges veszélyekre, hogy így lehessen elkerülni ezeket a szituációkat.
A másik lehetséges területet a konvojok jelenthetik mind a közutakon, mind például a mezőgazdaságban. Az egy irányba vagy úti célhoz tartó teherautók közlekedhetnek majd konvojban, ezáltal üzemanyagot takaríthatnak meg. Az adatkapcsolatok megfelelőek kell legyenek mind az adatok továbbítására, akár a video-streamek használatára vagy a térképek frissítésére. A cél az, hogy a rendszerek felismerjék, hogy mekkora a rendelkezésre álló sávszélesség és annak megfelelően, illetve a fontossági sorrend figyelembevételével végezzék el az egyes feladatokat.
Amennyiben a különböző járművek egymással hálózatba vannak kötve és a közlekedési infrastruktúrával is valós időben kommunikálnak, akkor az csökkentheti mind a baleseti kockázatot, mind a károsanyag-kibocsátást. Mindehhez ugyanakkor elengedhetetlen egy stabil és megbízható adatátvitel, amely vagy az 5G szabványra vagy a WLAN-on alapuló alternatívákra épülhet. Ezen dolgoznak az 5G NetMobil kutatási projekt résztvevői, akik között ott van projektkoordinátorként a Robert Bosch GmbH, társ-koordinátorként a Drezdai Műszaki Egyetem, valamint a BMW, a Deutsche Telekom, az Ericsson, a Fraunhofer Társaság Heinrich Hertz Intézete, a Kaiserslauterni Műszaki Egyetem, a Nokia, a Saar-vidéki Műszaki és Gazdasági Főiskola, a Vodafone és a Volkswagen. A programot a német oktatási és kutatási minisztérium 9,5 millió euróval támogatta.
A létrehozott hálózati, biztonsági és kommunikációs protokollok alapját jelenhetik a jövőbeli szabványosításoknak, az új üzleti modellek fejlesztésének, a projektben résztvevő partnerek első programjainak és ami a legfontosabb: az innovatív közlekedési koncepcióknak.
A jövőben fontos lesz például, hogy elkerülhetők legyenek az olyan helyzetek, amelyek balesetekhez vezethetnek. Ilyen, amikor egy gyalogos egy autó mögül az úttestre lép vagy amikor egy vezető nem lát be egy mellékutcába. Szintén problémát jelentenek a veszélyes kereszteződések. A jelenlegi radarok, ultrahullámú és videoszenzorok ugyan a gépkocsik szemei és fülei, de nem láthatnak a sarkok vagy az akadályok mögé.
A járművek közötti (V2V), a járművek és az infrastruktúra közötti (V2I), illetve a járművek és a hálózat közötti (V2N) kommunikáció lehetővé teszik, hogy az autók egymással és a környezetükkel is valós időben adatokat cseréljenek. Az 5G NetMobil résztvevői elsődleges fontosságúnak tartották a kereszteződés-asszisztensek megalkotását, amelyek védhetik a gyalogosokat és a kerékpárosokat. Ezekhez a rendszerekhez elegendők az infrastruktúrákba beépített kamerák, amelyek felismerik e közlekedési résztvevőket és a járműveket néhány ezredmásodperc alatt figyelmeztetik a lehetséges veszélyekre, hogy így lehessen elkerülni ezeket a szituációkat.
A másik lehetséges területet a konvojok jelenthetik mind a közutakon, mind például a mezőgazdaságban. Az egy irányba vagy úti célhoz tartó teherautók közlekedhetnek majd konvojban, ezáltal üzemanyagot takaríthatnak meg. Az adatkapcsolatok megfelelőek kell legyenek mind az adatok továbbítására, akár a video-streamek használatára vagy a térképek frissítésére. A cél az, hogy a rendszerek felismerjék, hogy mekkora a rendelkezésre álló sávszélesség és annak megfelelően, illetve a fontossági sorrend figyelembevételével végezzék el az egyes feladatokat.