Berta Sándor
Digitális visszapillantó tükröt mutatott be a Lexus
Az eszköz bármely időjárási körülmények között jól használható.
A Lexus úgy döntött, hogy a jövőben kamerákkal váltja ki a hagyományos külső visszapillantó tükröket. A tervek alapján a digitális rendszerek elsőként a jövő hónaptól a gyártó ES 300h modelljeiben lesznek elérhetők az Egyesült Királyságban, Lengyelországban, Németországban és Spanyolországban, majd az év végétől Európa többi államában is. A Lexus már 2018 óta alkalmazza a technikát Japánban.
A kamerák képeit az utastérben elhelyezett monitorokon jelenítik meg és a korábbinál jobb vizuális tájékozódást biztosítanak, többek között azért is, mert jelentős mértékben csökkentik a holtteret. Egy automatikusan széles látószöget biztosító funkció megkönnyíti a kanyarodást és a tolatást.
A Lexus azért, hogy a külső visszapillantó tükrök ne fagyjanak be és a működésük zökkenőmentes legyen, fűtési funkciót épített be a megoldásokba, sőt, a sofőr egyetlen gombnyomásra bekapcsolhatja a jégtelenítő funkciót is. A fejlesztők figyeltek arra is, hogy egy automatika mérsékelje az autót követő gépkocsik vezetőinek elvakítását.
Amennyiben a sofőr indexelni vagy tolatni kezd, akkor a digitális visszapillantó rendszer azonnal egy nagyobb látómezőt mutat neki és egyúttal megjelennek olyan vonalak, amelyek a különböző akadályoktól való távolságot jelzik a számára. Ezek a jelölések nem csupán a kamerák élő képein láthatók, hanem akár madártávlatból is a beépített multifunkciós kijelzőn. Vezetés közben pedig ezek a vonalak segítenek a többi közlekedőtől való biztonságos követési távolság betartásában.
A visszapillantó tükrök kiváltásának ötlete nem új. Már 2012-ben interaktív kamerarendszerek fejlesztésébe kezdett az indiai tulajdonú SMR cégcsoport; a munkában a konszern győri laboratóriuma is részt vett. Majd 2015-ben a Mio épített kamerát a visszapillantó tükörbe. 2017 júniusában a PSA mutatta be azt a koncepcióját, amely többrétegű, holografikus kijelzőket, visszapillantó tükrök helyett kamerákat és a műszerfalba behúzódó kormánykereket tartalmazott. 2018-ban az Audi váltotta ki a külső visszapillantó tükröket kamerákkal és kijelzőkkel, januárban pedig kiderült, hogy hamarosan az Aston Martin új modelljénél jöhetnek a kamerával ötvözött visszapillantók.
A Lexus úgy döntött, hogy a jövőben kamerákkal váltja ki a hagyományos külső visszapillantó tükröket. A tervek alapján a digitális rendszerek elsőként a jövő hónaptól a gyártó ES 300h modelljeiben lesznek elérhetők az Egyesült Királyságban, Lengyelországban, Németországban és Spanyolországban, majd az év végétől Európa többi államában is. A Lexus már 2018 óta alkalmazza a technikát Japánban.
A kamerák képeit az utastérben elhelyezett monitorokon jelenítik meg és a korábbinál jobb vizuális tájékozódást biztosítanak, többek között azért is, mert jelentős mértékben csökkentik a holtteret. Egy automatikusan széles látószöget biztosító funkció megkönnyíti a kanyarodást és a tolatást.
A Lexus azért, hogy a külső visszapillantó tükrök ne fagyjanak be és a működésük zökkenőmentes legyen, fűtési funkciót épített be a megoldásokba, sőt, a sofőr egyetlen gombnyomásra bekapcsolhatja a jégtelenítő funkciót is. A fejlesztők figyeltek arra is, hogy egy automatika mérsékelje az autót követő gépkocsik vezetőinek elvakítását.
Amennyiben a sofőr indexelni vagy tolatni kezd, akkor a digitális visszapillantó rendszer azonnal egy nagyobb látómezőt mutat neki és egyúttal megjelennek olyan vonalak, amelyek a különböző akadályoktól való távolságot jelzik a számára. Ezek a jelölések nem csupán a kamerák élő képein láthatók, hanem akár madártávlatból is a beépített multifunkciós kijelzőn. Vezetés közben pedig ezek a vonalak segítenek a többi közlekedőtől való biztonságos követési távolság betartásában.
A visszapillantó tükrök kiváltásának ötlete nem új. Már 2012-ben interaktív kamerarendszerek fejlesztésébe kezdett az indiai tulajdonú SMR cégcsoport; a munkában a konszern győri laboratóriuma is részt vett. Majd 2015-ben a Mio épített kamerát a visszapillantó tükörbe. 2017 júniusában a PSA mutatta be azt a koncepcióját, amely többrétegű, holografikus kijelzőket, visszapillantó tükrök helyett kamerákat és a műszerfalba behúzódó kormánykereket tartalmazott. 2018-ban az Audi váltotta ki a külső visszapillantó tükröket kamerákkal és kijelzőkkel, januárban pedig kiderült, hogy hamarosan az Aston Martin új modelljénél jöhetnek a kamerával ötvözött visszapillantók.