Berta Sándor
Áttörést hozhat a Sony Vision-S
A japán szórakoztató-elektronikai cég bebizonyította, hogy nem csupán az autógyártók tudnak gépkocsikat tervezni és építeni, s ez egy új korszak kezdetét jelölheti.
A Sony nemrég mutatta be a Vision-S nevű elektromos járműve prototípusát. A programban a társaság mellett tizenegy nagy autóipari beszállító vesz részt, köztük a Benteler, a Bosch, a Continental, a Magna Steyer és a ZF. További partnerek az Elektrobit, az nVidia és a Qualcomm.
A vállalat a Bosch mérnökeivel közösen megalkotta a Benteler Electric Drive System (BEDS) nevű sorozatgyártásra alkalmas platformmegoldását, amely elektromos autókhoz használható fel. A BEDS 2.1-es verziója mindent tartalmaz, amelyre egy ilyen gépkocsi megépítéséhez szükség van: elektromos motort, akkumulátorokat, fékeket és szoftvereket, sőt, kérésre még az induktív töltési funkció is elérhető. A rendszer lehetővé teszi, hogy akár a kevésbé tapasztalt gyártók is a legrövidebb idő alatt piacra dobhassák a sorozatgyártásra alkalmas elektromos járművüket.
A recept bevált, hiszen például sikerült az eddig ingatlanokkal foglalkozó Evergrande New Energy Automobile Group vezetőivel licencmegállapodást kötni. A cég célja, hogy öt éven belül a világ legnagyobb elektromos autógyártójává váljon. Az elképzelések között szerepel 15 közép- és luxuskategóriás modell megépítése, valamint 10 év alatt 8 millió gépkocsi értékesítése. Mindez bemutatja a járműgyártás jövőjét is: bármely vállalkozás számára elegendő lesz csak a bevált a licencek megszerzése ahhoz, hogy egy új modellt dobhasson piacra.
A fő előny a gyorsaság. A Vision-S esetében az ötlettől a megvalósításig mindössze két esztendő telt el. Marco Kollmeier, a Benteler elektromobilitási részlegének vezetője rámutatott, hogy ez a rövid fejlesztési idő csak azért volt lehetséges, mert a különböző iparágak teljes mértékben együtt dolgoztak. Senkinek sem kell ma már mérnökök hadát azért alkalmaznia, hogy egy ilyen autót meg tudjon építeni.
Van még egy fontos szempont: a Vision-S-ben felhasznált szenzorok nagy része már sorozatgyártásra kész vagy sorozatgyártáshoz közeli állapotban van. A prototípusba összesen 33 érzékelőt építettek be, amelyek között vannak kamerák, radar, LiDAR-egységek, míg az adatok feldolgozását az nVidia Drive platformja segíti. Az új modell automatizáltsági szintje 2+, ez azt jelenti, hogy a gépkocsi bizonyos helyzetekben átveheti a fékezési, a gyorsítási és az irányítási manőverek végrehajtását. A távlati cél a 4-es szint elérése, amelynél a jármű például egy autópályán már teljesen önállóan közlekedhet.
A Toyota - a Sony közreműködésével - már 2001-ben olyan gépkocsit fejlesztett ki, amely ismeri vezetője érzelmeit és esetenként igyekszik megnyugtatni vagy felvidítani, az adott helyzettől függően. A járművet úgy alkották meg, hogy gyorsan "megtanulja" a sofőr stílusát és odafigyeljen az ettől eltérő viselkedésre. 2015-ben már úgy tűnt, hogy a Sony is az autópiacra tart, mert 100 millió jent fektetett be a ZMP nevű japán startupba, amely olyan robotgépkocsikat fejleszt, amelyek önállóan közlekednek és érik el úti céljukat. A konszern 2017-ben pedig bemutatta azt a CMOS képszenzort, amelynek segítségével akár 160 méterről is képes felismerni egy közlekedési táblát a járműben lévő vezetést segítő rendszer.
A Sony nemrég mutatta be a Vision-S nevű elektromos járműve prototípusát. A programban a társaság mellett tizenegy nagy autóipari beszállító vesz részt, köztük a Benteler, a Bosch, a Continental, a Magna Steyer és a ZF. További partnerek az Elektrobit, az nVidia és a Qualcomm.
A vállalat a Bosch mérnökeivel közösen megalkotta a Benteler Electric Drive System (BEDS) nevű sorozatgyártásra alkalmas platformmegoldását, amely elektromos autókhoz használható fel. A BEDS 2.1-es verziója mindent tartalmaz, amelyre egy ilyen gépkocsi megépítéséhez szükség van: elektromos motort, akkumulátorokat, fékeket és szoftvereket, sőt, kérésre még az induktív töltési funkció is elérhető. A rendszer lehetővé teszi, hogy akár a kevésbé tapasztalt gyártók is a legrövidebb idő alatt piacra dobhassák a sorozatgyártásra alkalmas elektromos járművüket.
A recept bevált, hiszen például sikerült az eddig ingatlanokkal foglalkozó Evergrande New Energy Automobile Group vezetőivel licencmegállapodást kötni. A cég célja, hogy öt éven belül a világ legnagyobb elektromos autógyártójává váljon. Az elképzelések között szerepel 15 közép- és luxuskategóriás modell megépítése, valamint 10 év alatt 8 millió gépkocsi értékesítése. Mindez bemutatja a járműgyártás jövőjét is: bármely vállalkozás számára elegendő lesz csak a bevált a licencek megszerzése ahhoz, hogy egy új modellt dobhasson piacra.
A fő előny a gyorsaság. A Vision-S esetében az ötlettől a megvalósításig mindössze két esztendő telt el. Marco Kollmeier, a Benteler elektromobilitási részlegének vezetője rámutatott, hogy ez a rövid fejlesztési idő csak azért volt lehetséges, mert a különböző iparágak teljes mértékben együtt dolgoztak. Senkinek sem kell ma már mérnökök hadát azért alkalmaznia, hogy egy ilyen autót meg tudjon építeni.
Van még egy fontos szempont: a Vision-S-ben felhasznált szenzorok nagy része már sorozatgyártásra kész vagy sorozatgyártáshoz közeli állapotban van. A prototípusba összesen 33 érzékelőt építettek be, amelyek között vannak kamerák, radar, LiDAR-egységek, míg az adatok feldolgozását az nVidia Drive platformja segíti. Az új modell automatizáltsági szintje 2+, ez azt jelenti, hogy a gépkocsi bizonyos helyzetekben átveheti a fékezési, a gyorsítási és az irányítási manőverek végrehajtását. A távlati cél a 4-es szint elérése, amelynél a jármű például egy autópályán már teljesen önállóan közlekedhet.
A Toyota - a Sony közreműködésével - már 2001-ben olyan gépkocsit fejlesztett ki, amely ismeri vezetője érzelmeit és esetenként igyekszik megnyugtatni vagy felvidítani, az adott helyzettől függően. A járművet úgy alkották meg, hogy gyorsan "megtanulja" a sofőr stílusát és odafigyeljen az ettől eltérő viselkedésre. 2015-ben már úgy tűnt, hogy a Sony is az autópiacra tart, mert 100 millió jent fektetett be a ZMP nevű japán startupba, amely olyan robotgépkocsikat fejleszt, amelyek önállóan közlekednek és érik el úti céljukat. A konszern 2017-ben pedig bemutatta azt a CMOS képszenzort, amelynek segítségével akár 160 méterről is képes felismerni egy közlekedési táblát a járműben lévő vezetést segítő rendszer.