Áttörést hozhat a Sony Vision-S

A japán szórakoztató-elektronikai cég bebizonyította, hogy nem csupán az autógyártók tudnak gépkocsikat tervezni és építeni, s ez egy új korszak kezdetét jelölheti.

A Sony nemrég mutatta be a Vision-S nevű elektromos járműve prototípusát. A programban a társaság mellett tizenegy nagy autóipari beszállító vesz részt, köztük a Benteler, a Bosch, a Continental, a Magna Steyer és a ZF. További partnerek az Elektrobit, az nVidia és a Qualcomm.

A vállalat a Bosch mérnökeivel közösen megalkotta a Benteler Electric Drive System (BEDS) nevű sorozatgyártásra alkalmas platformmegoldását, amely elektromos autókhoz használható fel. A BEDS 2.1-es verziója mindent tartalmaz, amelyre egy ilyen gépkocsi megépítéséhez szükség van: elektromos motort, akkumulátorokat, fékeket és szoftvereket, sőt, kérésre még az induktív töltési funkció is elérhető. A rendszer lehetővé teszi, hogy akár a kevésbé tapasztalt gyártók is a legrövidebb idő alatt piacra dobhassák a sorozatgyártásra alkalmas elektromos járművüket.

A recept bevált, hiszen például sikerült az eddig ingatlanokkal foglalkozó Evergrande New Energy Automobile Group vezetőivel licencmegállapodást kötni. A cég célja, hogy öt éven belül a világ legnagyobb elektromos autógyártójává váljon. Az elképzelések között szerepel 15 közép- és luxuskategóriás modell megépítése, valamint 10 év alatt 8 millió gépkocsi értékesítése. Mindez bemutatja a járműgyártás jövőjét is: bármely vállalkozás számára elegendő lesz csak a bevált a licencek megszerzése ahhoz, hogy egy új modellt dobhasson piacra.


A fő előny a gyorsaság. A Vision-S esetében az ötlettől a megvalósításig mindössze két esztendő telt el. Marco Kollmeier, a Benteler elektromobilitási részlegének vezetője rámutatott, hogy ez a rövid fejlesztési idő csak azért volt lehetséges, mert a különböző iparágak teljes mértékben együtt dolgoztak. Senkinek sem kell ma már mérnökök hadát azért alkalmaznia, hogy egy ilyen autót meg tudjon építeni.

Van még egy fontos szempont: a Vision-S-ben felhasznált szenzorok nagy része már sorozatgyártásra kész vagy sorozatgyártáshoz közeli állapotban van. A prototípusba összesen 33 érzékelőt építettek be, amelyek között vannak kamerák, radar, LiDAR-egységek, míg az adatok feldolgozását az nVidia Drive platformja segíti. Az új modell automatizáltsági szintje 2+, ez azt jelenti, hogy a gépkocsi bizonyos helyzetekben átveheti a fékezési, a gyorsítási és az irányítási manőverek végrehajtását. A távlati cél a 4-es szint elérése, amelynél a jármű például egy autópályán már teljesen önállóan közlekedhet.

A Toyota - a Sony közreműködésével - már 2001-ben olyan gépkocsit fejlesztett ki, amely ismeri vezetője érzelmeit és esetenként igyekszik megnyugtatni vagy felvidítani, az adott helyzettől függően. A járművet úgy alkották meg, hogy gyorsan "megtanulja" a sofőr stílusát és odafigyeljen az ettől eltérő viselkedésre. 2015-ben már úgy tűnt, hogy a Sony is az autópiacra tart, mert 100 millió jent fektetett be a ZMP nevű japán startupba, amely olyan robotgépkocsikat fejleszt, amelyek önállóan közlekednek és érik el úti céljukat. A konszern 2017-ben pedig bemutatta azt a CMOS képszenzort, amelynek segítségével akár 160 méterről is képes felismerni egy közlekedési táblát a járműben lévő vezetést segítő rendszer.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • pakeszke #8
    az elemi cella lesz 10 Amperes, azt ugye fel kell DC konverterezni 5 Voltra, igy jon ki a matek
  • kvp #7
    Ha jol ertem, akkor ezek a cegek osszeraktak egy csomagot, amit a kinai autogyarnak (akinek a neve fent szerepel a cikkben) mar csak licenszelnie kell. Tehat a bosch is beleadja amit keszit, a sony is, meg a tobbiek is es a kinaiak ezeket megveszik, osszerakjak, eladjak.
  • Tetsuo #6
    Érdekes koncepció. A Sony sok világmegváltó rendszere a kukában végződött, kíváncsi leszek...
    A Bosch pl. hogy rendezi az üzletet, ha a Sony lenne a szenzorok gyártója, vagy ez utóbbi csak a csomagot árulná?
  • kvp #5
    "Persze, a gyárat meg majd a nyuszi hozza húsvétra!"

    Nem, azt kiadjak egy OEM gyartonak. Jelen esetben a Magna-Steyr volt a beszallito, de tomegtermeles eseten egy kinai vagy indiai autogyar sokkal valoszinubb mint OEM beszallito. Tehat fogja magat egy ceg, licenszel egy csomo technologiat a vilag minden reszerol az alkatreszgyartoktol, keres egy olcso osszeszerelouzemet es az elkezdi gyartani az altala kitalalt autot.

    Olcso elektromos auto eseten a fo komponensek:
    -letra vaz
    -kasztni
    -felfuggesztes
    -fekrendszer
    -hajtomotorok
    -szervomotorok
    -aksik
    -toltesi rendszer
    -meghajtasi rendszer
    -szenzorok (automatizaciohoz)
    -szorakoztato elektronika
    -ajtok-ablakok
    -ulesek

    Az elso ketto kivetelevel mindegyiket beszallitok gyartjak mar manapsag, tehat ha van egy vagy ket gyar, ami kepes alvazakat es ezekre felepitmenyeket gyartani, akkor alapvetoen minden fo reszegyseg beszerezheto beszallitoktol csak ossze kell rakni oket.

    A koncepcio alapvetoen mukodokepes, mivel ugyanigy keszul az Apple osszes termeke is. Miert ne lehetne mondjuk a tescos tablet melle tesco gazdasagos varosi kisautot venni? Rendben, hogy ezek a rendszerek nem lesznek annyira biztonsagosak vagy akar csak teszteltek mint mondjuk egy atlagos mai auto, de egy olyan orszagban ahol szinte barmivel ki lehet menni az utra ha a tulajdonos vallalja erte a felelosseget (pl. usa vagy india), ott ez egy kockazati tokebfeketeto altal letrehozott ceg altal a legolcsobb anyagokbol, a legolcsobb helyen gyartott auto akar nagyon nepszeru is lehet. Mint nallunk a klasszikus suzuki-k vagy elotte a polski fiatok. Alapvetoen ezek olyan autok mint az olcso kinai telefonok, ha osszetortek, akkor (ha tulelte a sofor) vett egy uj kocsit, mert nagyobb baleset eseten nem sok maradt beloluk.

    A sony azt szeretne a cikkben bemutatott autoval demonstralni, hogy ahogy rengeteg mobiltelefon gyarto tole vesz kamera chipeket (mert van mindenfele, a nagyon olcsotol a nagyon dragaig), ugy az autoipari gyartok is toluk kellene, hogy vegyek a szenzorokat ahelyett, hogy sajatot fejleszt mindenki.
  • Sippie #4
    Mészáros majd felhúz egy gyárat, lesz saját elektronyos ótónk!
  • M2 #3
    "bármely vállalkozás számára elegendő lesz csak a bevált a licencek megszerzése ahhoz, hogy egy új modellt dobhasson piacra"

    Persze, a gyárat meg majd a nyuszi hozza húsvétra!

    De a 2001-es "találmányukkal" is hogy letarolták a piacot!
  • barret #2
    Ha jobban megnézzük a 6400-at,kiderül hogy 4600 :D A nagy számok bűvöletében élünk...
    Lassan itt vannak a 100 megapixeles telefon kamerákok.
  • gombabácsi #1
    én meg most vettem egy 10000mAh-s akkut a telómhoz, hát, jobban megnézve a rajta lévő apró betűk szerint 6400-as. utánaolvasva a neten, ez valami "rated capacity", azaz valami új átverés :D
    pedig ez márkás, ASUS...