• kvp
    #6
    A kozutnak az az egyik legnagyobb elonye, hogy koztulajdon, tehat az allam, azaz az adofizetok tartjak fent. A legtobb ceg pedig ingyen hasznalhatja. Ezzel szemben a vasuti sinek hasznalataert fizetni kell, raadasul sokszor piaci alapon. Ha a kozutak (a varosi utcak is) ugyanannyiba kerulnenek teherszallitas celjara mint a vasut, akkor mar lehet megerne hasznalni. Az autopalyadij jelenleg meg mindig olcsobb mint a vasut. Viszont meg mindig ott van a problema, hogy vasut nincs haztol hazig, kozut meg igen. Innentol csak a kozuton gazdasagosan nem szallithato nagymennyisegu, csovezetekbe vagy vizi utra nem rakhato arukat eri meg vasuton szallitani. Tovabba minden olyat ami eleg messze megy ahhoz, hogy megerje a ketszeri atrakodas (kozut-vasut-kozut) koltsege, a human kiadasokon sporolva (vonatonkent csak 1-2 fonyi szemelyzet kell). Tipikusan ilyen a vizi uton erkezett konteneres aru, amit ugy is at kell rakni egyszer, tovabba minden olyan nagytomegu szallitmany amit a fenti ket alternativ megoldassal (hajo vagy cso) nem tudnak elvinni.

    Csak ott terjedt el es maradt meg a kamionok vasuti szallitasa, ahol allami szabalyozas miatt nem lehet mast valasztani vagy tenyleg megeri, mert annyira draga lenne kozuton haladni veluk.