Berta Sándor

Bécsi baleset - a robotbusz jól reagált

Az adatok elemzése megtörtént, a járművek ismét forgalomba álltak.

A Bécsi Közlekedési Társaság által tesztelt egyik Navya robotbusz elé néhány nappal ezelőtt lépett óvatlanul egy körülbelül 30 éves nő. Bár szerencsére csak hámsérüléseket szenvedett, de a tesztüzemet azonnal leállította a cég és vizsgálatot indított. A szemtanúk egyébként arról számoltak be, hogy a nő fejhallgatót viselt és ráadásul a mobiltelefonja képernyőjét nézte.

Az adatok kiértékelése során kiderült, hogy az érintett jármű megfelelően és jól reagált, s gyakorlatilag az előírásoknak megfelelően azonnal leállt, amint a fedélzeti szenzorok érzékelték a közelébe kerülő személyt. A folyamat mindössze 1,6 másodpercet vett igénybe, de miután az illető folytatta az elkezdett mozdulatsort, így az ütközést már nem lehetett elkerülni. Csupán annak köszönhető, hogy nem történt komolyabb sérülés, hogy a robotbusz kis sebességgel haladt.

A vállalat rámutatott, hogy a robotbuszokat 2D- és 3D-LiDAR-érzékelőkkel vannak ellátva azért, hogy tökéletesen érzékeljék a környezetükben felbukkanó lehetséges akadályokat - különösen a gyalogosokat, a kerékpárosokat és az esetleg rosszul parkoló autókat. A projektcsapat közleménye alapján a jármű pontosan az elvárt módon reagált: mozgó akadálynak ismerte fel a gyalogost. Az összes ellenőrző- és biztonsági mechanizmus zökkenőmentesen működött. Ezért született az a döntés, hogy a tesztüzemet folytatják. Az eddigi tapasztalatok alapján egyébként naponta 13 járat közlekedik, amelyek eddig összesen 900 kilométert tettek meg és 1500 embert szállítottak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • defiant9 #50
    "A Toyotának szólhatnál, hogy Waymónál a Szent Grál, amíg ők csak jövő nyáron tesztelik az L4-et."
    Van értelme is a mondandódnak?
    A Toyota nyilván tisztában van hogy azzal hogy Waymo milyen statisztikát jelentett Kaliforniában és ők milyet.
    Autonomous Vehicle Disengagements 2018
    Nincs szent grál, szoftver fejlesztés nem egy új terep a Google-nek, az önvezetés viszonylag új terep minden próbálkozónak. Csak pénz és idő kérdése hogy összerakja akár a Toyota ism akár Kínaiakkal kooperálva is.
  • Tetsuo #49
    A Toyotának szólhatnál, hogy Waymónál a Szent Grál, amíg ők csak jövő nyáron tesztelik az L4-et. :-D
  • defiant9 #48
    "Ez a Waymo egy kamu. Nehogy már elhidd, hogy normál körülmények között tud magától menni."
    Mutasd a bizonyítékot. Én azt látom a videókból hogy még a papíron fejetlenebb Tesla is elég jól elboldogul.

    "lefagyna az egész."
    LoL. Mintha ismernéd a forráskódot és a benne lévő hibákat. Nevetséges állítás. Az persze elég valószínű hogy nincs a magyar KRESZ-re felkészítve a rendszer, jelen fázisban nem is célja a fejlesztőnek.

    "többségnek ez nem önvezetés"
    Hiába próbálsz meg elterelődni. Az állításod arról szólt hogy sofőr nélküli példány. Van ilyen vagy nincs? Azt hitted buta módon hogy a safety driver szükségszerű kellék, és az is lesz még 20 évig, de láthatóan már ma sem az. Az állításod így megdőlt. Ahogy haladnak a fejlesztéssel úgy fog egyre nagyobb területen egyre több önvezető lenni. Azt senki nem ígérte hogy Ukrajnában is lesz 2020-ban önvezetés. Most az látszik hogy a Waymo mellett talán a Tesla is tudja tartani a dátumot, a GM 2021-et mond. Tetsuo meg +20 évet. Megalapozatlan, hasraütés szám. ami max. a vágyaidat tükrözi. Mintha akkora tapasztalatod lenne az önvezető szoftver/architektúra fejlesztésében. Mégis mire alapoztad ezt a 20 évet?

    "mert a szemtelen soha nem jelentett hazugot."
    Érvelési hiba. Soha nem mondtam hogy ugyanazt jelenti.

    "Normális emberek ezt értik szemtelenségen"
    Csak a magad fajta buta emberek gondolják hogy egy szó mindig ugyanazt az egyetlen jelentést hordozza. (zárójelben az egész offtopic nyelvészkedés szálat is te nyitottad, valós érvek helyett erre futotta)

    "úgy kötekedsz, hogy valamit kiragadsz az áldozat hozzászólásából,"
    A hibás részre reflektálok.

    "hiszen kontextusokat eleve szeretsz felcserélni. "
    Megalapozatlan állítás, üres vádaskodás. Mutass egy olyan esetet is ahol más kontextusba helyeztem egy kijelentést csak hogy valótlan legyen. Objektív vita elöli menekülésedben jutottunk oda hogy gyak. személyeskedő minősítgetés a hozzászólásod. Amit most csinálsz az by definition trollkodás.
  • Tetsuo #47
    Szerintem az önvezetésnek van egy evolúciója, aminek egyik állomása a kötöttpályás járművek automatizálása, a személygépkocsik csak ezután jönnek. Tehát először az előbbi, majd csak az után az utóbbi terjedne el széles körben. Valószínűnek tartom még, hogy a nagyobb léptékű árufuvarozás (kamionok pl.) önvezetése is megelőzi a személygépkocsikét.
  • Tetsuo #46
    Ez a Waymo egy kamu. Nehogy már elhidd, hogy normál körülmények között tud magától menni. Pöpecül felfestett, előre elpróbált utakon... ha meg elhoznánk mondjuk Győrbe, lefagyna az egész.
    Természetesen nincs önvezető autó (L5) és jó darabig nem is lesz. Laboratóriumi körülmények között, durván korlátozott területeken vannak példányok, amikkel kísérleteznek, de azt nem hívhatjuk így, legalábbis a többségnek ez nem önvezetés, te hívhatod annak.
    Tudjuk, a te értelmezésed szerint ez is önvezető: link.
    Amúgy rossz szótárt használsz, mert a szemtelen soha nem jelentett hazugot. Normális emberek ezt értik szemtelenségen, de mindegy is. Itt te voltál, aki félrebeszélt és "sunnyogott" megint csak. Nincs olyan hozzászólásod, ahol egyenesen beszélsz.
    Pl. úgy kötekedsz, hogy valamit kiragadsz az áldozat hozzászólásából, a többi részt meg egyéb hozzászólásokat pedig ignorálod. Az téged nem zavar, hogy így más értelme lesz az adott szövegnek, hiszen kontextusokat eleve szeretsz felcserélni. Majd azon rugózol és örülsz, ha magadrahagynak, mert így neked lesz "igazad". LoL
  • defiant9 #45
    "nem kenyerem a sunnyogás,"
    Lol. Legutóbb itt sunnyogtál el. És már eddig hányszor is a kérdés elől hogy miért is kint dolgozol, nem a hagyományos magyar életvitelt követed amiről prédikálsz?

    "nem az általánosságról szól"
    Mivel a te állításod sem:
    "sofőr nélkli példányokra még vagy húsz évet várni kell"
    Javaslom mélyedj el kicsit a magyar nyelvben, 1 darab már példány, szigorúan a többes szám 2 darabtól játszik, de a Waymo ezt vastagon túltejesítette.

    A 23-ra reagáltam, miszerint olyan hogy L5 gyakorlatilag nincs, sem ember sem gép esetén, 20 év múlva sem lesz. Legtöbb ember sem fog éjjel egy magashegységben erős havazásban útnak indulni, ahol még a profi sofőrök is gyakran lesodródnak az útról, de ere nincs is valós igény, csak te próbálsz ebbe menekülni mert már kezded belátni hogy az önvezető autók bizony el fognak készülni, és emberek fognak velük utazni, ha nem is Kijevben, de Phoenix-ben hamarosan.

    "ahol pontosan tisztáztam, mire gondoltam."
    Csakhogy az eredeti állításod már vagy két éves, utólag próbálod magyarázni hogy te igazándiból Kijevre gondoltál. Legközelebb akkor próbálj pontosan fogalmazni, persze így nem tudsz majd akkora lózungokat mondani. C'est la vie. :)
  • Tetsuo #44
    Azt hiszem eddig minden tévedésemet elismertem, nem kenyerem a sunnyogás, pláne a félremagyarázás, nem te vagyok.
    Most idéztél valamit... egy ködös cikket, ami egyáltalán nem az általánosságról szól, hanem speciális körülményekről, ha jól értelmezem.
    Nem mellesleg valamiért elengedted a #23, #29 hozzászólásokat, ahol pontosan tisztáztam, mire gondoltam. Ja, hogy akkor nem lehetne kötekedni? Látjuk miért vagy itt.
    Utoljára szerkesztette: Tetsuo, 2019.11.02. 14:45:38
  • defiant9 #43
    Tetsuo állítása:
    "Szerintem a sofőr nélkli példányokra még vagy húsz évet várni kell "

    A valóság:
    Waymo, the self-driving division of Alphabet, is about to put more passengers its fully driverless Chrysler Pacifica minivans. The company emailed its customers in the suburbs of Phoenix, Arizona, to let them know that “completely driverless Waymo cars are on the way.” It’s a sign that Waymo is growing confident enough in its technology to increase the frequency at which it allows passengers to ride in autonomous vehicles without a safety driver behind the wheel.

    Persze nem fogja elismerni hogy ismét tévedett, vagy sunnyog vagy félremagyaráz.
  • Tetsuo #42
    Azt ugye tudod, hogy a kötöttpályás közlekedést sokszorta egyszerűbb automatizálni, mégsem teszik meg (néhány speciális esetttől eltekintve), mert még az sem működik tökéletesen, illetve csilliós tétel lenne.
    Az egész egy baromság.
  • Macropus Rufus #41
    "Számomra valódi önvezetés az hogy beül az amerikai polgár és anélkül eljut A-ból B-be úgy hogy nem kell a kormányhoz nyúlnia"
    számomra meg az, hogy egy tetszőleges állampolgár beül és a-ból b-be el tud menni... :p

    Azért egy jó kérdésem lenne: a motorokat mikor fogják autonomizálni? Mert ugye egy hibrid közlekedésnél nincs rosszabb. Viszont autonóm motorról én még nem hallottam. Meg hát némileg komplikált a megvalósítása. Szóval mi a helyzet a motorokkal? Vagy ez a fajta hibrid nem gond? De gond az bizony, mivel az autonóm kocsiknak egy intuitív környezettel is számolniuk kell. Az ember némileg kiszámíthatatlan. Ez magába hordozza a baleset lehetőségét. Vagy a másik megoldás: az motorosok is ki lesznek tiltva az utakról. Ez meg szintén hülyeség.