Semmit sem tehet a figyelmetlen gyalogosok ellen a robotbusz?

Bécsben egy baleset miatt leállították két jármű tesztüzemét.

A Bécsi Közlekedési Társaság június eleje óta teszteli éles körülmények között a Navya nevű gyártó két robotbuszát. A járművek egy körülbelül 2 kilométer hosszú vonalon közlekedtek az Aspern nevű városrészben található Seestadt metróállomás környékén és tíz megállóhelyet érintettek. A buszok ingyenes járatként üzemeltek és egyszerre tíz utast szállítottak. Bár a Navya termékei önállóan működtek, de mindig volt a vezetőülésben egy sofőr, aki vészhelyzetben be tudott volna avatkozni.

A most bekövetkezett baleset miatt a közlekedési cég azonnali hatállyal leállította a teszteket. Egy körülbelül 30 éves nő csütörtökön reggel 9 óra 30 perckor óvatlan volt és az egyik busz elé lépett. Szerencsére csak hámsérüléseket szenvedett. A szemtanúk arról számoltak be, hogy a nő fejhallgatót viselt és ráadásul a mobiltelefonja képernyőjét nézte.

Az eset bebizonyította, hogy bármennyire is fejlettek a robotbuszok, de a figyelmetlen gyalogosokkal szemben gyakorlatilag tehetetlenek. A Navya két járműve fel van szerelve szenzorokkal, amelyek felismerik az útjukba kerülő akadályokat és ilyen esetekben megállnak vagy elkerülik a tárgyakat, illetve a személyeket. Éppen ezért akarja a közlekedési vállalat kivizsgálni a mostani esetet. Az eljárás lezárásáig a két busz a garázsban marad.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • nlght #26
    "Az eset bebizonyította, hogy bármennyire is fejlettek a robotbuszok, de a figyelmetlen gyalogosokkal szemben gyakorlatilag tehetetlenek."

    Az Eset már jól kinőtte magát vírusirtó cégből :)
  • lammaer #25
    Az önvezető autók tuti biztonságosabbak lesznek mint az ember által vezetettek.
  • duke #24
    Nem azt mondom hogy itt tartunk, mert jelenleg meg nincsennek onvezetok, de nincs ra ok, hogy ha majd elkeszulnek, akkor egy jarmu ne tudjon szazad masodperc alatt reagalni.
    De az 5 masodpercnel nyilvan messze jobbak reakcio idok, ekkora kesleltetessel,
    meg egyenes, ures uton sem lehetne az uton tartani a jarmuvet.
  • ostoros #23
    "század másodperc alatt"? Majd ha túljutunk az öt másodpercen, akkor visszatérünk erre...
  • duke #22
    "Féktávolságon belüli elé lépés esetén elméletileg sem megoldható"

    Mindegyik nem, de szerintem az onvezetok, ha majd mar tenyleg mukodnek, akkor az ember szamara megoldhatatlan fektavolsagonbeluli helyzetek 90 szazalekat megoldjak. Mert hamarabb kezd el fekezni, hamarabb kezdi el a kitero manovert, es tobb helye is lesz kiterni, mert abban a pillanatban lekomunikalja a szemkozti savban erkezokkel, hogy kezdjenek fekezni, es adjanak helyett a kitereshez.
    De azt is eltudom kepzelni, hogy az auto ugy dont, hogy inkabb gyorsitani kezd, folleg ha jol gyorsulo elektromos jarmurol van szo, mert jobb az auto oldalaval elsodorni, mint elutni az embert. Ilyen dontesekre egy ember keptelen lenne, mig az onvezeto szazad masodperc alatt kiszamolja es hozza kezd a pontos kivitelezeshez.
  • Csaba161 #21
    Dehogynem! Még féktávolság előtt látod, hogy jön merőlegesen az útra és ezért fékezel.
    Ezt hívják defenzív vezetésnek, és ezt már az elején tanítják a vezetés oktatásánál!
    Na, ezt nem vette észre a robotbusz programja...
  • A1274815 #20
    "Féktávolságon belüli elé lépés esetén elméletileg sem megoldható a baleset elkerülése."

    Attól függ mennyire mászott be a sávba, illetve van-e valaki másik sávban.
  • Akva #12
    Féktávolságon belüli elé lépés esetén elméletileg sem megoldható a baleset elkerülése. A gyalogosokat is számítógépnek kéne irányítania.
  • duke #11
    A gyakorlatban ez nem lesz annyira problema. Mert tipikusan nem ugy tortennek a balesetek, hogy a gyalogos tigrisugrassal vetodik az auto ele, vagy ejtoernyovel erkezik az utra, hanem a vezeto oda nem figyelese, es sebesseg tullepese miatt tortennek az esemenyek. De meg a fektavon belul is, sokkal nagyobb az eselye a robotnak a jobb reakcio ideje miatt, es az miatt hogy nem lepi tul a megengedett sebeseget, hogy legalabb biztonsagos, nem halalos sebessegre lassuljon, kiterjen, illetve a kettot egyszerre, precizen vegrehajtsa.
  • Ender Wiggin #10
    arról nem érdemes álmodozni, hogy féktávon belüli akadállyal is megbirkózik az önvezető. nem csodatévő. azzal mindig is lesz gond, hogy az önvezetők egyazon utat használják, mint a nem önvezető biciklis, gyalogos, motoros és autós...