Berta Sándor
Robotbuszokat tesztelnek Lipcsében
A járművek hosszú távon a tömegközlekedési rendszer részévé válhatnak.
Az Absolut nevű projekt keretében két Easymile EZ 10 típusú robotbusz közlekedik a lipcsei BMW-üzem és a helyi kiállítási terület S-Bahn állomása között. Az elsődleges cél az, hogy javítsák a két létesítményben dolgozók tömegközlekedési lehetőségeit. A tervek alapján az utasoknak megjelenítik majd a villamos- és S-Bahn-vonalakat, az átszállási lehetőségeket, s a távlati cél 2021 közepéig egy helyfoglalási és információs interfész kialakítása egy alkalmazás formájában, amelyet hosszú távon a Leipzig Mobil platform részévé válik. Emellett a szakemberek megvizsgálják azt is, hogy az emberek mennyire fogadják el a robotbuszok használatát.
Mario Nowack projektvezető kifejtette, hogy sok jelenlegi robotbusz-projektnél az az egyik legnagyobb probléma, hogy az alkalmazott járművek nem képesek olyan sebességre, amellyel beilleszthetők lennének a tömegközlekedési menetrendekbe. Ezen változtatni akarnak és olyan robotbuszokat szeretnének kifejleszteni, majd kipróbálni, amelyek képesek legalább 50 kilométer/órás sebességgel haladni. Az Easymile EZ10 típusú járműveket erre a sebességre hitelesítették és az esetükben engedélyezték is e sebesség elérését, illetve használatát. Jogi okokból ugyanakkor minden út során jelen van egy vészhelyzetek esetén beavatkozó sofőr is.
A programban a lipcsei közlekedési vállalat vezetésével többek között a Continental, a Drezdai Műszaki Egyetem és nyolc cég vesz részt. További partnerek a BMW lipcsei üzeme, a DB Schenker és a Leipziger Messe GmbH. A programot a német szövetségi gazdasági és energiaügyi minisztérium 10 millió euróval támogatja.
Az Absolut nevű projekt keretében két Easymile EZ 10 típusú robotbusz közlekedik a lipcsei BMW-üzem és a helyi kiállítási terület S-Bahn állomása között. Az elsődleges cél az, hogy javítsák a két létesítményben dolgozók tömegközlekedési lehetőségeit. A tervek alapján az utasoknak megjelenítik majd a villamos- és S-Bahn-vonalakat, az átszállási lehetőségeket, s a távlati cél 2021 közepéig egy helyfoglalási és információs interfész kialakítása egy alkalmazás formájában, amelyet hosszú távon a Leipzig Mobil platform részévé válik. Emellett a szakemberek megvizsgálják azt is, hogy az emberek mennyire fogadják el a robotbuszok használatát.
Mario Nowack projektvezető kifejtette, hogy sok jelenlegi robotbusz-projektnél az az egyik legnagyobb probléma, hogy az alkalmazott járművek nem képesek olyan sebességre, amellyel beilleszthetők lennének a tömegközlekedési menetrendekbe. Ezen változtatni akarnak és olyan robotbuszokat szeretnének kifejleszteni, majd kipróbálni, amelyek képesek legalább 50 kilométer/órás sebességgel haladni. Az Easymile EZ10 típusú járműveket erre a sebességre hitelesítették és az esetükben engedélyezték is e sebesség elérését, illetve használatát. Jogi okokból ugyanakkor minden út során jelen van egy vészhelyzetek esetén beavatkozó sofőr is.
A programban a lipcsei közlekedési vállalat vezetésével többek között a Continental, a Drezdai Műszaki Egyetem és nyolc cég vesz részt. További partnerek a BMW lipcsei üzeme, a DB Schenker és a Leipziger Messe GmbH. A programot a német szövetségi gazdasági és energiaügyi minisztérium 10 millió euróval támogatja.