Berta Sándor
Jövőre indul a ZF robotbuszának sorozatgyártása
A jármű személyszállító változata 2019 elejétől lesz elérhető.
A Streetscooter GmbH, az e.GO Mobile AG és a ZF Friedrichshafen AG alig egy év alatt fejlesztették ki az önállóan közlekedő, elektromos meghajtású minibuszt. Az új modell neve e.GO Mover lett, ezen belül pedig két altípust különböztetnek meg People Mover vagy Cargo Mover néven, attól függően, hogy a járművet személy- vagy áruszállításra használják. A központilag vezérelhető, 9 ülő- és 6 állóhelyet kínáló busz 10 órán át tud közlekedni.
A People Mover sorozatgyártásának 2019-es elindítását közösen jelentette be Wolf-Henning Scheider, a ZF Friedrichshafen AG vezetője és prof. dr. Günther Schuh, az aacheni e.GO Mobile AG alapító-vezérigazgatója. A ZF arra számít, hogy a következő 5-7 évben világszerte egymillió ilyen járműre lesz igény. A társaság szállítja az elektromos meghajtórendszert, a kormányt, a féket és az automatizált vezetési funkciókat. Az utóbbiakat a ZF ProAI központi számítógép vezérli mesterséges intelligencia és szenzorok segítségével.
Wolf-Henning Scheider úgy vélte, hogy a haszonjárművek előnyben vannak, ha az autonóm rendszerek bevezetéséről van szó. Arra számítanak, hogy az automatizált közlekedés először az üzemek és a logisztikai parkok területén, a kikötőkben és a mezőgazdaságban valósul majd meg. Mindezt az ismétlődő műveletek mellett azt is lehetővé fogja tenni, hogy ezek a környezetek kevésbé összetettek. Az áruszállítás mellett a személyszállításban is áttörést érhet majd el a technológia ha csökkentik az üzemi költségeket, ezzel párhuzamosan pedig növelik a biztonságot minden közlekedési résztvevő számára.
A ZF előnye a vetélytársakkal szemben, hogy már most is a személy- és tehergépkocsik, a buszok, a könnyű haszonjárművek, valamint az agrár- és az építőipari gépek tapasztalt beszállítójának számít - mind a szenzorok, mind a vezérlés területén. A menedzser hozzátette, hogy a sikerhez elengedhetetlen a megfelelő stratégia; egy egyre bonyolultabbá váló technológiai világban azok a vállalatok vannak előnyben, amelyek gyorsan tudnak tökéletesen egymásra épülő részrendszereket vagy akár teljes megoldásokat is kínálni. Ők ennek megfelelően alakították ki a stratégiájukat.
Négy fő területre akarnak összpontosítani: az automatizált vezetésre, az elektromos meghajtásra, az integrált biztonsági rendszerekre és az összes járműmozgás vezérlésére. Azt az álláspontot képviselik ugyanis, hogy csak így lehet az embereknek kényelmes vezetési és utazási élményt kínálni. Emellett a ZF felépítette a dolgok internete felhőkörnyezetét, hogy átfogó hálózatba kötöttséget érjenek el, ezeken a területeken lesznek globálisan és alkalmazásokon átnyúlóan aktívak.
A Streetscooter GmbH, az e.GO Mobile AG és a ZF Friedrichshafen AG alig egy év alatt fejlesztették ki az önállóan közlekedő, elektromos meghajtású minibuszt. Az új modell neve e.GO Mover lett, ezen belül pedig két altípust különböztetnek meg People Mover vagy Cargo Mover néven, attól függően, hogy a járművet személy- vagy áruszállításra használják. A központilag vezérelhető, 9 ülő- és 6 állóhelyet kínáló busz 10 órán át tud közlekedni.
A People Mover sorozatgyártásának 2019-es elindítását közösen jelentette be Wolf-Henning Scheider, a ZF Friedrichshafen AG vezetője és prof. dr. Günther Schuh, az aacheni e.GO Mobile AG alapító-vezérigazgatója. A ZF arra számít, hogy a következő 5-7 évben világszerte egymillió ilyen járműre lesz igény. A társaság szállítja az elektromos meghajtórendszert, a kormányt, a féket és az automatizált vezetési funkciókat. Az utóbbiakat a ZF ProAI központi számítógép vezérli mesterséges intelligencia és szenzorok segítségével.
Wolf-Henning Scheider úgy vélte, hogy a haszonjárművek előnyben vannak, ha az autonóm rendszerek bevezetéséről van szó. Arra számítanak, hogy az automatizált közlekedés először az üzemek és a logisztikai parkok területén, a kikötőkben és a mezőgazdaságban valósul majd meg. Mindezt az ismétlődő műveletek mellett azt is lehetővé fogja tenni, hogy ezek a környezetek kevésbé összetettek. Az áruszállítás mellett a személyszállításban is áttörést érhet majd el a technológia ha csökkentik az üzemi költségeket, ezzel párhuzamosan pedig növelik a biztonságot minden közlekedési résztvevő számára.
A ZF előnye a vetélytársakkal szemben, hogy már most is a személy- és tehergépkocsik, a buszok, a könnyű haszonjárművek, valamint az agrár- és az építőipari gépek tapasztalt beszállítójának számít - mind a szenzorok, mind a vezérlés területén. A menedzser hozzátette, hogy a sikerhez elengedhetetlen a megfelelő stratégia; egy egyre bonyolultabbá váló technológiai világban azok a vállalatok vannak előnyben, amelyek gyorsan tudnak tökéletesen egymásra épülő részrendszereket vagy akár teljes megoldásokat is kínálni. Ők ennek megfelelően alakították ki a stratégiájukat.
Négy fő területre akarnak összpontosítani: az automatizált vezetésre, az elektromos meghajtásra, az integrált biztonsági rendszerekre és az összes járműmozgás vezérlésére. Azt az álláspontot képviselik ugyanis, hogy csak így lehet az embereknek kényelmes vezetési és utazási élményt kínálni. Emellett a ZF felépítette a dolgok internete felhőkörnyezetét, hogy átfogó hálózatba kötöttséget érjenek el, ezeken a területeken lesznek globálisan és alkalmazásokon átnyúlóan aktívak.