Berta Sándor
Robotbuszt tesztelnek a Wörthi-tónál
A járművet egy kutatóprojekt keretében próbálják ki.
A Navya Smart Shuttle 4,75 méter hosszú, 2,1 méter széles és a súlya 2,4 tonna. A robotbusz júniusa óta közlekedik a Wörthi-tó környékén, s október végéig Pörtschach pályaudvarától szállítja a turistákat a Wörthi-tó partjáig és vissza. A jármű egyszerre legfeljebb 15 személyt tud szállítani és teljesen önállóan közlekedik. Walter Prutej projektvezető elmondta, hogy a Navya Smart Shuttle naponta 4 órán át közlekedik, 2 órán át délelőtt és 2 órán át délután. Az útvonal egy kilométer hosszú, a menetidő 12 perc. A robotbusz eddig több mint 1000 személyt szállított.
A szakember közölte, hogy többek között azt vizsgálják meg, hogy milyen lehet a jövőben a tömegközlekedés. Olyan kérdésekre keresik a válaszokat, minthogy a szállítás ilyen formája alkalmas-e arra, hogy kiszolgálja az úgynevezett első és utolsó mérföldön jelentkező közlekedési igényeket. Az utóbbi azt jelenti, hogy az utasok szállítása a fő közlekedési csomópontok, például a pályaudvarok környékén valósul meg. Arra kíváncsiak, hogy az önállóan közlekedő járművek segítségével lehetséges-e a vasútállomástól, illetve a vasútállomáshoz elszállítani az utasokat.
Pörtschach azért ideális, mert a terület nem városi, de városias jellegű. Az az utca, amelyen a Navya Smart Shuttle közlekedik meglehetősen keskeny, sok a parkoló autó és erős a forgalom is. A szakemberek azt éppúgy megvizsgálják, hogy a robotbusz miként boldogul ezekkel a körülményekkel, mint ahogy azt is figyelik, hogyan reagálnak rá a gyalogosok vagy a kerékpárosok. A legneuralgikusabb pont az a kereszteződés, amely a B83 jelű szövetségi útnál található. A helyzetet súlyosbítja, hogy a jármű legfeljebb 20 kilométer/órás sebességgel haladhat, míg a kereszteződésben a maximális sebesség 50 kilométer/óra. Ezekkel a helyzetekkel kapcsolatban is tapasztalatokat gyűjtenek.
A Navya Smart Shuttle ingyenesen vehető igénybe. A tervek szerint a robotbusz 2019 áprilisa és október vége között is közlekedni fog. Prutej hangsúlyozta, hogy az utasoknak nem kell a biztonság miatt aggódniuk, a számukra ugyanis az a legfontosabb. Télen direkt nem közlekedik a jármű, de nem azért, mert attól tartanának, hogy hibát vét, hanem, mert el akarják kerülni, hogy egy másik gépkocsi ütközzön bele a buszba.
Szeptember 17. és 22. között a Navya Smart Shuttle-t Klagenfurtban is tesztelik majd. Ott sokkal nagyobb forgalom lesz. Mind a Wörthi-tó mellett, mind Klagenfurtban közlekedő járművön jelen van, illetve lesz egy képzett sofőr. Erre a jelenleg hatályos törvények szerint szükség van, hogy az illető vészhelyzetben be tudjon avatkozni.
A Navya Smart Shuttle 4,75 méter hosszú, 2,1 méter széles és a súlya 2,4 tonna. A robotbusz júniusa óta közlekedik a Wörthi-tó környékén, s október végéig Pörtschach pályaudvarától szállítja a turistákat a Wörthi-tó partjáig és vissza. A jármű egyszerre legfeljebb 15 személyt tud szállítani és teljesen önállóan közlekedik. Walter Prutej projektvezető elmondta, hogy a Navya Smart Shuttle naponta 4 órán át közlekedik, 2 órán át délelőtt és 2 órán át délután. Az útvonal egy kilométer hosszú, a menetidő 12 perc. A robotbusz eddig több mint 1000 személyt szállított.
A szakember közölte, hogy többek között azt vizsgálják meg, hogy milyen lehet a jövőben a tömegközlekedés. Olyan kérdésekre keresik a válaszokat, minthogy a szállítás ilyen formája alkalmas-e arra, hogy kiszolgálja az úgynevezett első és utolsó mérföldön jelentkező közlekedési igényeket. Az utóbbi azt jelenti, hogy az utasok szállítása a fő közlekedési csomópontok, például a pályaudvarok környékén valósul meg. Arra kíváncsiak, hogy az önállóan közlekedő járművek segítségével lehetséges-e a vasútállomástól, illetve a vasútállomáshoz elszállítani az utasokat.
Pörtschach azért ideális, mert a terület nem városi, de városias jellegű. Az az utca, amelyen a Navya Smart Shuttle közlekedik meglehetősen keskeny, sok a parkoló autó és erős a forgalom is. A szakemberek azt éppúgy megvizsgálják, hogy a robotbusz miként boldogul ezekkel a körülményekkel, mint ahogy azt is figyelik, hogyan reagálnak rá a gyalogosok vagy a kerékpárosok. A legneuralgikusabb pont az a kereszteződés, amely a B83 jelű szövetségi útnál található. A helyzetet súlyosbítja, hogy a jármű legfeljebb 20 kilométer/órás sebességgel haladhat, míg a kereszteződésben a maximális sebesség 50 kilométer/óra. Ezekkel a helyzetekkel kapcsolatban is tapasztalatokat gyűjtenek.
A Navya Smart Shuttle ingyenesen vehető igénybe. A tervek szerint a robotbusz 2019 áprilisa és október vége között is közlekedni fog. Prutej hangsúlyozta, hogy az utasoknak nem kell a biztonság miatt aggódniuk, a számukra ugyanis az a legfontosabb. Télen direkt nem közlekedik a jármű, de nem azért, mert attól tartanának, hogy hibát vét, hanem, mert el akarják kerülni, hogy egy másik gépkocsi ütközzön bele a buszba.
Szeptember 17. és 22. között a Navya Smart Shuttle-t Klagenfurtban is tesztelik majd. Ott sokkal nagyobb forgalom lesz. Mind a Wörthi-tó mellett, mind Klagenfurtban közlekedő járművön jelen van, illetve lesz egy képzett sofőr. Erre a jelenleg hatályos törvények szerint szükség van, hogy az illető vészhelyzetben be tudjon avatkozni.