MTI

Irreális az autók szén-dioxid-kibocsátásának megkívánt csökkentése

Túlzott és irreális célkitűzésnek tartják az autóipari vállalatok a hétfőn este Brüsszelben született megállapodást a járművek szén-dioxid-kibocsátásának 37,5 százalékos csökkentéséről 2030-ig.

Az uniós tagállamok és az Európai Parlament megbízott tárgyalói hétfőn este megállapodtak, hogy 2025-től csak a 2021-eshez képest átlagosan 15,0 százalékkal, 2030-tól pedig 37,5 százalékkal kevesebb szén-dioxidot kibocsátó új járművek kerülhetnek forgalomba az Európai Unióban. A jelenleg érvényes szabályok szerint 2021-től kilométerenként átlagosan 95 grammot meg nem haladó szén-dioxid-kibocsátású új járművek helyezhetők csak forgalomba az EU-ban.

A csökkentési előírás szigorúbb lett, mint arra az autóipar számított, és ténylegesen csak akkor lesz teljesíthető, ha a belsőégésű motorok mellett nagy tömegben kerülnek az utakra zéró károsanyag-kibocsátású járművek, például elektromos autók. Az autógyártók tehát szerkezetátalakítási kényszerbe kerülnek, ami szerintük tetemes munkahelyvesztéshez vezet majd.


Az uniós tagországok eredetileg a szén-dioxid-kibocsátás 35 százalékos csökkentését tervezték előírni 2030-ra, Németország pedig ennél is kisebbet, 30 százalékosat. Az Európai Parlament viszont 40 százalékos csökkentési követeléssel szállt be az alkuba. A hétfőn este kihirdetett kompromisszumos megállapodás az átlagos 37,5 százalékos csökkentés mellett könnyű haszongépjárművek esetében 31 százalékos csökkentést irányoz elő. A köztes cél pedig 2025-ig átlagosan 15 százalékos csökkentés minden járműkategóriára.

Az európai autóipar szakmai képviselete, az Acea kritikus hangot ütött meg kommentárjában: "a szén-dioxid-kibocsátás 37,5 százalékos csökkentése 2030-ig jól hangzik ugyan, valójában azonban a jelenlegi helyzetet alapul véve teljességgel irreális célkitűzés. A szakma mélységesen elítéli az ilyen tisztán politikai indíttatású, technológiai és társadalmi-gazdasági szempontokat teljes mértékben figyelmen kívül hagyó döntéseket" - fogalmaz a szervezet közleménye.

"Az ACEA tagjai természetesen mindent megtesznek járműveik szén-dioxid-kibocsátásának csökkentése érdekében, de ezek a kitűzött határértékek nagy terhet fognak róni az európai autóiparra" - jelentette ki Erik Jonnaert, az ACEA főtitkára. Hozzátette: a kitűzött határértékeket a jelenlegi helyzetben realisztikusan megvalósíthatónál sokkal több elektromos és más alternatív hajtású autó piacra juttatásával lehetne csak teljesíteni.

Az autóipar mindent megtesz, hogy növelje portfóliójában az alternatív hajtású autók részarányát, piaci elterjedésüket azonban még számos tényező, így például a magas beszerzési ár vagy a töltőállomás-hálózat hiánya hátráltatja - mutatott rá az ACEA főtitkára. Hangsúlyozta egyúttal, hogy feltétlenül szükséges lenne ezért, hogy az uniós tagországok minden tőlük telhetőt megtegyenek az alternatív hajtású járművek terjedését elősegítő infrastruktúra kiépítése érdekében. Ezek az "extrém módon ambiciózus" célkitűzések "földrengésszerű" hatással lesznek a foglalkoztatásra az autóipar teljes beszállítói vertikumában, ami jelenleg 13,3 millió alkalmazottat foglalkoztat szerte Európában. A döntés negatív hatásainak tompítása érdekében a politikai döntéshozóknak késedelem nélkül cselekedniük kell a foglalkoztatási és átképzési igények szociálisan elfogadható kezelése érdekében.

A szén-dioxid-kibocsátásról született megállapodás még az Európai Bizottság jóváhagyására vár és az Európai Parlament elé kerül szavazásra.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • ostoros #28
    De az...
  • bmw #27
    Egyaltalan nem irrealis.....
  • mrzed001 #26
    Valójában kvp-nek van igaza.
    Már több mint 10 éve, hogy én is láttam, tesztelték az akku cserét.
    A leg"gyorsabb" megoldás olyan volt, hogy mint a szerelőakna fölé állt be a kocsi, majd lentről kar felnyúlt, régi ki, új be. (macerás, béna, veszélyes, ...)
    Merthogy egy aksipakk bizony egy plugin hibrid esetében is 60+ kg, egy pici Leaf esetében meg 208 kg "A masszív fémházas modul 8,7 kg-ot nyom és 24 db található belőle a kocsiban."

    Szóval ez bizony emelő, nem az a felkapja a vézna kutas és kicseréli kategória.
    Tovább tetézi, hogy ennél a megoldásnál is PRECÍZEN kell odaállni a kocsival. Szóval, elég hamvába halt öltet, spéci új kocsi kialakítás is kellene hozzá, új üzleti modell meg minden.

    A másik probléma is valós. Nem fogom a saját agyon kímélt aksipakkomat másnak hagyni (a sajáttal ment 120km, a lehasznált meg 80...).
    Ha aksi nélkül venné az ember a kocsit, és azt kvázi bérelné a kúton, max úgy lenne értelme a cserének. És még akkor se lehetnél benne biztos, hogy mennyire jót vagy guberáltat tettek épp bele a kúton, meddig fog elvinni (mert otthon is töltöd, ezért öngól egy leharcolt darab)
    Az, hogy te "ránézésre" (vagy bármi műszerrel) megmondod mennyire jó a pakk, az a mese kategória. Ahhoz többször fel kell tölteni és nullára üríteni.
  • Merces2 #25
    Én nem is állitottam hogy gazdaságos vagy jó megoldás, esetleg luxusszolgálltatás lehetne, de messze van a
    Sequoyah álltal emlitett mérnöki rémálomtol. Egyébként az akkuk állapota könnyen felmérhető, ezzel a ponttal nem értek egyet.
  • kvp #24
    "Ha ez egy elöl vagy hátul kihúzható rendszerben lenne öt perces meló kicserélni."

    Kiprobaltak es nem eri meg. A fo problema az aksik kopasa, azaz hogy a hasznalat miatt minden aksi csomag mas modon kopik, azaz csokken a kapacitasa. Az emberek nem akarnak masok altal szethajtott, felere csokkent kapacitasu aksit kapni. Ez viszont azt jelenti, hogy az eppen kivett kopottakat selejtezni kell, aminek a koltseget valakinek viselnie kell.

    Amig az autoban fixen be van epitve az akkumulator csomag, addig annak a kopasa az auto ertekcsokkenesenek resze es ha cserelni kell, akkor az az auto tulajdonosanak a gondja es koltsege amennyiben mar garanciaidon tul van.

    Ezzel szemben ha elkezdenek ossze vissza cserelgetni az akiskat, akkor onnantol nem lenne gazdajuk es a cseret vegzo cegnek kellene allnia a selejtezesek es a cserek koltseget. Ez viszony annyira megdragitana a szolgaltatast, hogy szinte senki nem akarna megfizetni, ha kvazi ingyen is fel tudja tolteni az autojat egy picit lassabban. Raadasul akkor biztosan az o aksija marad a kocsiban, tehat tudja milyen mertekben kopott.

    Hasonlo okbol nem szokas a gumisnal hagyni a teli/nyari atallasnal a leszedett gumikeszletet, azzal, hogy majd a kovetkezo cserenel megkapjuk valaki maset. Az emberek az ilyen kopoalkatreszeket nem egy nagy kozos kalapbol szeretik kihuzni, hanem a penztarcajuknak megfelelot valasztjak ki, majd azt a vezetesi szokasaik szerint koptatjak.

    Az aksicsere csak max. az olyan kereskedelmi jarmuveknel lehet eletkepes, mint egy taxi, busz vagy flottas teherauto, ahol a tulajdonos csak a sajat jarmuvei kozott cserelgeti az aksikat es ezert nagyjabol mindegy melyik jarmuben melyik van eppen.
  • Merces2 #23
    Ez nem igaz a teslákban egy gyerek is tud akkut cserélni, pedig nem erre vannak tervezve. gyakorlatilag a hűtőn meg az elektromos csatlakozókon kivül , amik maguktol illeszkednek nincs rajta semmi. Ha ez egy elöl vagy hátul kihúzható rendszerben lenne öt perces meló kicserélni......
  • Sequoyah #22
    Feleslegesen draga es haszontalan lenne, egy konnektor vegtelenul olcsobb mind szerkezetileg, mind logisztikailag. Egy mernoki remalom egy cserelheto akksis elektromos autot epiteni...
    Az elektromos autok oriasi elonye, hogy az esetek tobbsegeben egyaltalan nincs szuksegunk kutakra, hiszen minden reggel feltoltve var minket az auto a garazsban, es nem sokan autozzak ki belole a 2-500km-t napi szinten. A kiveteles esetekre amikor megis tobbet megyunk akkor pedig teljesen vallalhato a 20-30 perces toltes.

    Majd ha ezen emberek le lesznek fedve elektromos autoval, akkor erdemes tovabb gondolkozni, de ez meg evtizedekre van, szoval aki rendszeresen sokat megy es nem er ra fel orara megallni, az maradjon csak a benzinesnel.
  • dyra #21
    Egyszerűbb lenne a városokból kitiltani a kocsikat mint ilyen irreális elvárásokat támasztani.
  • Csaba161 #20
    Ezért nem feltöltőhelyek kellenek, hanem Akkukutak!

    Úgy kéne kialakítani az akkukat a kocsikban, hogy betolnak egy villástargoncát, pik-pakk kioldják az akkuegységet és kitolják a kocsiból a targoncán, egy másik targoncán jön a feltöltött egység, betolják és rögzítik és 10 másodperc múlva mehet is az autó, miközben a lemerült akkumulátorokat akár órákig is tölthetik...
  • Sequoyah #19
    Folyamatosan mikromenedzelni akarjak az egeszet, ami a kommunista tervgazdalkodas ota tudjuk, hogy rohadtul nem mukodik. Egyik gyartobol (az autogyartok) a szart is kipreselik, mig masik oldalon a szen es gazeromuvek tovabbra is ontjak a CO2-t.

    A megoldas a szakertoi vilag szamara viszont mar regota ismert. Ugy hivjak, hogy CARBON TAX.

    Ahelyett hogy hozzanemerto politikusok talalgatnak hogy ki csokkentse a kibocsajtast, a piacra kell bizni. Ha megadoztatjak az osszes CO2 kibocsajtast a keletkezesenek a helyen, akkor nem kell mast tenni, mint a piacra bizni. A mar jol ismert szabadpiaci mechanizmusok biztositjak, hogy a CO2 kibocsajtas visszafogasa ott tortenjen meg, ahol a legtobb CO2-t tudnak megsporolni a legkisebb rafizetessel, es ahol lehetetlen tobbet sporolni, viszont alapszuksegleteket kielegito iparagakrol van szo, azt ne nyirjak ki a hulye torvenyekkel.

    Plusz eldolnenek az olyan kerdesek is mindenfele matek nelkul, hogy a villanyautok akkor most sporolnak-e a CO2-vel ha az aram keletkezeset es az akksik gyartasat is beleszamitjuk, vagy nem, vagy esetleg nekem megeri-e bicajjal menni a munkaba, vagy fizetek erte hogy a V8-as izomautoval menjek.

    Oriasi elonye, hogy a komplett gazdasag szamara szinte semmilyen veszteseggel nem jarna. Bizonyos iparagak veszitenenek, de cserebe mas iparagak ugyanennyit nyernenek vele (tekintve hogy a karbon-ado szamukra adocsokkentest jelentene).

    Persze a karbon-ado eseten is vannak megoldando kerdesek, de kozel sem olyan bonyolultak, mint kezzel szabalyozni a komplett gazdasagot, hogy hol kit buntessunk a karbon-adoval.