Berta Sándor
Mobil bordélyokként is beválhatnak a robotautók
Az autonóm járművek nem csak a közlekedést változtatják majd meg, hanem a turizmust vagy a városok éjszakai életét is.
Scott Cohen, a Surrey Egyetem és Debbie Hopkins, az Oxfordi Egyetem munkatársa úgy vélik, hogy az autonóm gépkocsik teljesen új szerepben debütálhatnak a közeljövőben. Közös tanulmányt készítettek arról, hogy milyen jövőjük lehet a városi turizmus területén az önállóan közlekedő járműveknek. Megállapításaik között szerepel az idegenvezetővel tartott buszos városnézés iránti érdeklődés csökkenése, ezzel együtt a kiemelt látnivalók környékén a forgalom megugrása (mivel tucatnyi autó tud kiváltani egyetlen buszt), és az "éjszakai gazdaság" (kocsmák, klubok stb.) látogatottságának növekedése, az éttermi alkoholfogyasztás gyakoribbá válása.
A mobilitás növekedésével a szállodák helye kevésbé lesz egy utazás előtti kiválasztáskor fontos tényező, azaz a külvárosiak telítettségük növekedésre, míg a belvárosi szálláshelyek forgalmuk csökkenésre számíthatnak. Cohen szerint számolni kell azzal, hogy az emberek rövid városlátogatások esetén a robotautókban fognak aludni, ami kihatással lesz a szállodaiparra és annak bevételeire. Ez azt is jelenti, hogy a mai autópályák éjszakai képe meg fog változni: a jelenlegi, jellemzően teherforgalmat lassan mozgó autonóm járművek fogják kiegészíteni, bennük alvó emberekkel, és egyes cégek direkt így szervezhetnek utazásokat. A magukat olcsóságukkal reklámozó távolsági buszos cégek is bajban lehetnek, mivel erős konkurenciájuk lesz a privát utazójármű.
A kutatók emellett más olyan tevékenységeket is meghatároztak, amelyeket az önállóan közlekedő járművekben végeznek majd a felhasználók. Sokan esznek majd az autonóm gépkocsijaikban, amelyek gyakorlatilag mozgó éttermekként fognak működni. Cohen szerint kézenfekvő lesz az is, hogy ezeket az autókat a szexuális tevékenységükhöz is fel fogják használni az emberek. Az Annals of Tourism Research által nyilvánosságra hozott tanulmány kitért például arra, hogy a prostitúció is könnyen átvándorolhat az autonóm gépkocsikba. Cohen rámutatott, hogy egy ilyen fejlemény a szexmunkások biztonságával kapcsolatos új kérdéseket is felvet majd.
A járműgyártók a saját hasznukra fordíthatják a "szex az autóban" témakört és akár ezzel is reklámozhatják az egyes új modelljeiket. Egészen biztosan lesznek olyan kísérletek a vállalatok részéről, hogy ebből a dologból bevételre tegyenek szert és értékesítsék ezeket a lehetőségeket. A szakemberek hangsúlyozták, hogy az amerikaiak közel 60 százaléka szexelt már gépkocsiban, így bármennyire is furcsák a felvetéseik, egyes speciálisan felkészített robotjárművekre ilyen szempontból is lehet majd kereslet.
Scott Cohen, a Surrey Egyetem és Debbie Hopkins, az Oxfordi Egyetem munkatársa úgy vélik, hogy az autonóm gépkocsik teljesen új szerepben debütálhatnak a közeljövőben. Közös tanulmányt készítettek arról, hogy milyen jövőjük lehet a városi turizmus területén az önállóan közlekedő járműveknek. Megállapításaik között szerepel az idegenvezetővel tartott buszos városnézés iránti érdeklődés csökkenése, ezzel együtt a kiemelt látnivalók környékén a forgalom megugrása (mivel tucatnyi autó tud kiváltani egyetlen buszt), és az "éjszakai gazdaság" (kocsmák, klubok stb.) látogatottságának növekedése, az éttermi alkoholfogyasztás gyakoribbá válása.
A mobilitás növekedésével a szállodák helye kevésbé lesz egy utazás előtti kiválasztáskor fontos tényező, azaz a külvárosiak telítettségük növekedésre, míg a belvárosi szálláshelyek forgalmuk csökkenésre számíthatnak. Cohen szerint számolni kell azzal, hogy az emberek rövid városlátogatások esetén a robotautókban fognak aludni, ami kihatással lesz a szállodaiparra és annak bevételeire. Ez azt is jelenti, hogy a mai autópályák éjszakai képe meg fog változni: a jelenlegi, jellemzően teherforgalmat lassan mozgó autonóm járművek fogják kiegészíteni, bennük alvó emberekkel, és egyes cégek direkt így szervezhetnek utazásokat. A magukat olcsóságukkal reklámozó távolsági buszos cégek is bajban lehetnek, mivel erős konkurenciájuk lesz a privát utazójármű.
A kutatók emellett más olyan tevékenységeket is meghatároztak, amelyeket az önállóan közlekedő járművekben végeznek majd a felhasználók. Sokan esznek majd az autonóm gépkocsijaikban, amelyek gyakorlatilag mozgó éttermekként fognak működni. Cohen szerint kézenfekvő lesz az is, hogy ezeket az autókat a szexuális tevékenységükhöz is fel fogják használni az emberek. Az Annals of Tourism Research által nyilvánosságra hozott tanulmány kitért például arra, hogy a prostitúció is könnyen átvándorolhat az autonóm gépkocsikba. Cohen rámutatott, hogy egy ilyen fejlemény a szexmunkások biztonságával kapcsolatos új kérdéseket is felvet majd.
A járműgyártók a saját hasznukra fordíthatják a "szex az autóban" témakört és akár ezzel is reklámozhatják az egyes új modelljeiket. Egészen biztosan lesznek olyan kísérletek a vállalatok részéről, hogy ebből a dologból bevételre tegyenek szert és értékesítsék ezeket a lehetőségeket. A szakemberek hangsúlyozták, hogy az amerikaiak közel 60 százaléka szexelt már gépkocsiban, így bármennyire is furcsák a felvetéseik, egyes speciálisan felkészített robotjárművekre ilyen szempontból is lehet majd kereslet.