Berta Sándor

Az okosautókhoz okos utak is kellenek

A jövő közlekedése szempontjából nem elegendő, ha csak a járművek válnak egyre intelligensebbé.

Az anyagfáradás komoly problémát jelent az utak és a hidak esetében. Az okok között szerepel a forgalom okozta terhelés és a korrózió. A karbantartók rendszeresen ellenőrzik az utakat és a hidakat, kátyúkat és más károkat keresnek. Ugyanakkor sok esetben olyan mikrorepedések vannak, amelyek szabad szemmel alig vagy egyáltalán nem láthatók. Ezen segíthetnek innovatív projektek, amely javítanak a közlekedési infrastruktúrán. A középpontban a szenzorhálózatokból gyűjthető adatok állnak. Németországban egy Nürnberg melletti autópályahidat érzékelőkkel szórtak tele, amelyekkel mérik a hőmérsékletet, a páratartalmat, a pH-értéket, az anyagtágulást, valamint a személy- és a tehergépkocsik által okozott rezgéseket. A kidolgozott rendszermodell lehetővé teszi a lehetséges folyamatok elemzését és ezáltal támogatja a hidak és az utak megőrzését.


A szenzorokat az alapba építik bele

Hasonló program zajlik a düsseldorfi repülőtéren, ahol szintén egy hidnál felügyelik a hőmérsékletet, a páratartalmat és a korróziót szenzorok segítségével. Az átkelőt elsősorban nagy tengelyterhelésű kamionok használják. A két projekt tapasztalatai oda vezethetnek, hogy a jövőbeli dolgok internete szenzorhálózatok komplett közlekedési infrastruktúrákat ellenőrizhetnek majd valós időben, ezzel is növelve a közlekedésbiztonságot.

Szintén fontosak a forgalmat befolyásoló programok. Hamburgban nyáron zárult le egy teszt, amelyben több mint 60 intelligens közlekedési lámpát vezéreltek. Egy az autókba szerelhető táblagép tájékoztatta a közlekedésben résztvevőket arról a szükséges sebességről, amely ahhoz kellett, hogy a következő kereszteződésen zöld lámpánál hajthassanak át. A jövőben az 1750 hamburgi lámpa közül 1000 lesz bekötve a rendszerbe. Stuttgartban indukciós elemeket helyeztek el az aszfalton és azok mérték a forgalmat, majd ezen adatok eredményeképpen 5-20 másodperccel meghosszabbították a zöld lámpás időtartamot.


A Majna-Rajna régióban pedig 5000 szenzort szereltek fel az utakra és azok mérték az elhaladó gépkocsik számát és sebességét, majd az információkat valós időben továbbították a közlekedési központokba, ahol a munkatársak beavatkoztak, ha szükséges volt. A szakemberek akár több száz kilométeren keresztül is sebességkorlátozásokat vezethettek be vagy oldalsávokat nyithattak meg. A munkát a jövőben a tanulásra képes intelligens rendszerek vehetik át. Amennyiben a közlekedési kamerák és az érzékelők adatait egyesítik és elemzik, új korszak kezdődhet. Ez különösen igaz lesz az 5G megjelenésével és elterjedésével, amikor a járművek és más közlekedési résztvevők megoszthatják egymással a veszélyekkel (jegesedés, hóátfúvások, dugók stb.) kapcsolatos információkat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • NEXUS6 #6
    Biztonsági szempontból a teljes és kizárolagos digitalizálás szerintem is veszélyes. A digitalizálás eleve csökkenti a biztonságot, megszünteti az egyértelmű azonosítás, és az identitás kizárólagos birtoklásának lehetőségét, ezt csak extra dolgok, vagy korlátok beépítésével tudja egy digitális rendszer biztosítani, ami a gyakorlatban esetenként megkérdőjelezi a digitalizálás létjogosultságát, költséghatékonyságát.

    Másrészt egy olyan városi forgalomszervezés, ami végre valahára figyelembe venné dinamikusan az aktuális forgalom mértékét, és a lámpákat nem csak előre kódolt rendszer szerint kapcsolgatja, na az már nagyon hiányzik.
  • leeloodallas #5
    "A két projekt tapasztalatai oda vezethetnek, hogy a jövőbeli dolgok internete szenzorhálózatok komplett közlekedési infrastruktúrákat ellenőrizhetnek majd valós időben, ezzel is növelve a közlekedésbiztonságot."

    Ahamm, a kormányok pont erre fogják használni. Közlekedésbiztonság, LOL.

    Tök jó a fejlődés, nagyon sok haszna van, de az, hogy lassan 100%-ban az elektromosságtól és az internetes kapcsolattól függ minden, nagyon sebezhetővé, törékennyé teszi az egész rendszert.
    A magam részéről nem erőltetném minden területen a digitalizációt. Olyan területeken nem, amiken az analóg megoldások is elérhetőek és elégségesek.
  • Ender Wiggin #4
    Nem kis hazánkról, nem kelet- vagy dél-európáról, ázsiáról, afrikáról, közép és dél-amerikáról...
  • fonak #3
    Meg okos utasok is, gondolom.
  • SODRAAS #2
    " A karbantartók rendszeresen ellenőrzik az utakat és a hidakat, kátyúkat és más károkat keresnek."
    Itt ugye nem kis hazankrol van szo? Mert, ha megis akkor :)))))), vagy lehet, hogy csinaljak, marmint az ellenorzest, de a folyamat itt veget is er :(
  • Zulu12 #1
    Ezt csak úgy itt hagyom :D
    https://www.youtube.com/watch?v=P90Y71ThfQs