Berta Sándor
Felbolygatná az autópiacot a Byton
A Byton annak a tesztje, hogy korlátlan mennyiségű kínai pénzt nyugati tudással ötvözve lehetséges-e fölényt elérni egy jelenleg még tőkehiányos, de hatalmas fejlődési lehetőségek előtt álló piacon. A startup - már ha ezt az erős állami hátszéllel induló céget lehet annak hívni - szeretné, ha a járműve megfelelne a 21. század digitális követelményeinek.
Kína komoly játékos lesz az elektromos önvezető gépkocsik piacán. A Byton átszámítva 500 millió eurót kapott a kínai államtól és számos helyi állami vállalattól, illetve alaptól. A cég központja Nankingban van és ott épült meg az első üzeme is, míg a tervezőstúdió Münchenben található, a szoftverfejlesztést és a különböző tevékenységeket pedig a Szilícium-völgyben végzik. A 400 munkatárs 35 százaléka amerikai, 25 százaléka német, a többiek kínaiak. A menedzsmentben egyaránt megtalálhatók a BMW, a Tesla, a Google és az Apple korábbi munkatársai.
Daniel Gamber, a Byton üzletfejlesztési és stratégiai vezetője kijelentette, hogy feltették maguknak a kérdést, hogy miként nézne ki egy gépkocsi, ha napjainkban teljesen az alapoktól fejlesztenék ki. Nagyon gyorsan arra a megállapításra jutottak, hogy az autóipar az elmúlt száz évben szinte tökéletesítette a járműfejlesztést és -gyártást. Ugyanakkor az utastér fontosságát és az internetezést, valamint az okostelefonok használatát biztosító lehetőségeket a gyártók nem ismerték fel és éppen ezért nem vagy csak alig foglalkoztak ezekkel a területekkel.
A menedzser hozzátette, hogy a hardvert nem kellett újra feltalálniuk, de a szoftverfejlesztésben tiszta lappal kellett indulniuk és az informatikai szórakoztató rendszert az alapoktól kellett újra kifejleszteniük. Így gyakorlatilag a vállalat egy teljesen új olyan operációs rendszert alkotott meg a járművekhez, amelynél a felhasználói tapasztalatok állnak az első helyen és amely ilyen szempontból akár egy okostelefon szoftverével is összehasonlítható. Mindez nem véletlen, hiszen a gépkocsik korszerű és jól megalkotott navigációs és audiorendszerekkel rendelkeznek, de sokan ennek ellenére a navigációra és a zenék meghallgatására az okostelefonjaikat használják. A Byton pont ezen a területen akart nagyot alkotni és a digitális okostelefon-világot összeolvasztani az autók szoftvereivel. De ebben nem a Google, Apple, Amazon trióval akarnak versenyezni és egy új ökorendszert felépíteni, hanem inkább a meglévő megoldásokra építenének és az Androidot, az iOS-t és más fejlesztéseket bővítenék ki.
Amennyiben valaki helyet foglal majd egy Byton modellben, akkor a jármű az arcfelismerésnek köszönhetően fogja azonosítani és a személyes azonosítója segítségével végzi majd el a beállításokat, az ülésektől kezdve a visszapillantó tükrök helyzetéig. Minden fontos információ automatikusan át fog kerülni az okostelefonról a fedélzeti rendszerbe. A hatalmas, 1,25 méter széles és 25 centiméter magas előoldali kijelző akár több részre is felosztható lesz és alkalmas lesz okostelefonos alkalmazások futtatására. A gépkocsi irányítására pedig a kormányba beépített képernyő szolgál majd.
A fedélzeti informatikai és szórakoztató rendszer gesztusokkal és beszédvezérléssel is irányítható lesz. Minden autót mesterséges intelligenciával fognak ellátni, amely felismeri majd a vezetőt és az utasokat, s reagálni fog az igényeikre. Az informatikai és szórakoztató rendszer teljesen személyre szabható lesz, a zenék lejátszásától kezdve, a navigáció megtervezésén át, az útvonaljavaslatokig, a töltési ciklusokig és más beállítások elvégzéséig.
A Byton a járműveit úgy akarja megalkotni, hogy a jövőbeli mobilitáskoncepciók kihívásainak is megfeleljenek. Így például a zárrendszert úgy alakítják ki, hogy a gépkocsik eleve az autómegosztó szolgáltatások keretében való használatra lesznek optimalizálva. A gyártó nem készít elektromos motorokat és akkumulátorokat, hanem kész alkatrészeket választ ki, igazít egymáshoz, majd ötvözi azokat a szoftverével. A Byton ehhez nemrég stratégiai partneri kapcsolatot alakított ki a Bosch céggel, elsősorban a hajtáslánc, a fékrendszer és a vezetőt segítő asszisztensrendszer területén. A menedzser ugyanakkor konkrét technikai részleteket nem árult el, mondván, nem akarja véletlenül sem félrevezetni az ügyfeleket.
A Las Vegasban bemutatott Byton Concept SUV modellt két különböző akkumulátorral szállítják majd ki. A 71 kilowattórás akkumulátorral felszerelt modell maximális hatótávolsága 400 kilométer lesz, míg a 95 kilowattórás akkumulátorral ellátott modellé 520 kilométer. A gyorstöltési eljárással 30 perc alatt elérhetővé válik a 80 százalékos töltöttség. A SUV tervezett ára minimum 45 000 dollár lesz és Kínában 2019-től, az Amerikai Egyesült Államokban és Európában 2020-tól lesz elérhető. A Byton limuzint 2021-től, illetve 2022-től lehet majd megvásárolni.
A startup a járműveit maga fogja értékesíteni, többek között koncepcióüzletek segítségével, a terméktámogatásban pedig kiválasztott szervizek segítenek majd. Szenzorok fogják felismerni az egyes mechanikus alkatrészek elhasználódását és viszonylag pontosan jelzik majd előre, hogy mikor és hol léphet fel hiba. A startup júniusban olyan elektromos járműveket jelentett be, melyek már 4-es szintű önvezetésre lesznek képesek.
Kína komoly játékos lesz az elektromos önvezető gépkocsik piacán. A Byton átszámítva 500 millió eurót kapott a kínai államtól és számos helyi állami vállalattól, illetve alaptól. A cég központja Nankingban van és ott épült meg az első üzeme is, míg a tervezőstúdió Münchenben található, a szoftverfejlesztést és a különböző tevékenységeket pedig a Szilícium-völgyben végzik. A 400 munkatárs 35 százaléka amerikai, 25 százaléka német, a többiek kínaiak. A menedzsmentben egyaránt megtalálhatók a BMW, a Tesla, a Google és az Apple korábbi munkatársai.
Daniel Gamber, a Byton üzletfejlesztési és stratégiai vezetője kijelentette, hogy feltették maguknak a kérdést, hogy miként nézne ki egy gépkocsi, ha napjainkban teljesen az alapoktól fejlesztenék ki. Nagyon gyorsan arra a megállapításra jutottak, hogy az autóipar az elmúlt száz évben szinte tökéletesítette a járműfejlesztést és -gyártást. Ugyanakkor az utastér fontosságát és az internetezést, valamint az okostelefonok használatát biztosító lehetőségeket a gyártók nem ismerték fel és éppen ezért nem vagy csak alig foglalkoztak ezekkel a területekkel.
A menedzser hozzátette, hogy a hardvert nem kellett újra feltalálniuk, de a szoftverfejlesztésben tiszta lappal kellett indulniuk és az informatikai szórakoztató rendszert az alapoktól kellett újra kifejleszteniük. Így gyakorlatilag a vállalat egy teljesen új olyan operációs rendszert alkotott meg a járművekhez, amelynél a felhasználói tapasztalatok állnak az első helyen és amely ilyen szempontból akár egy okostelefon szoftverével is összehasonlítható. Mindez nem véletlen, hiszen a gépkocsik korszerű és jól megalkotott navigációs és audiorendszerekkel rendelkeznek, de sokan ennek ellenére a navigációra és a zenék meghallgatására az okostelefonjaikat használják. A Byton pont ezen a területen akart nagyot alkotni és a digitális okostelefon-világot összeolvasztani az autók szoftvereivel. De ebben nem a Google, Apple, Amazon trióval akarnak versenyezni és egy új ökorendszert felépíteni, hanem inkább a meglévő megoldásokra építenének és az Androidot, az iOS-t és más fejlesztéseket bővítenék ki.
A Byton a jövő műszerfalát korábban úgy írta le, hogy érintéssel, gesztusokkal, arcfelismeréssel és hanggal egyaránt vezérelhető. A kormány közepén elhelyezett táblagép-számítógép információkat ad az autó sebességéről és állapotáról. A monitort három részre lehet majd osztani, s azon a videofilmek, a navigációs információk és egy egészségügyi program adatai egyaránt megjeleníthetők lesznek. |
A fedélzeti informatikai és szórakoztató rendszer gesztusokkal és beszédvezérléssel is irányítható lesz. Minden autót mesterséges intelligenciával fognak ellátni, amely felismeri majd a vezetőt és az utasokat, s reagálni fog az igényeikre. Az informatikai és szórakoztató rendszer teljesen személyre szabható lesz, a zenék lejátszásától kezdve, a navigáció megtervezésén át, az útvonaljavaslatokig, a töltési ciklusokig és más beállítások elvégzéséig.
A Byton a járműveit úgy akarja megalkotni, hogy a jövőbeli mobilitáskoncepciók kihívásainak is megfeleljenek. Így például a zárrendszert úgy alakítják ki, hogy a gépkocsik eleve az autómegosztó szolgáltatások keretében való használatra lesznek optimalizálva. A gyártó nem készít elektromos motorokat és akkumulátorokat, hanem kész alkatrészeket választ ki, igazít egymáshoz, majd ötvözi azokat a szoftverével. A Byton ehhez nemrég stratégiai partneri kapcsolatot alakított ki a Bosch céggel, elsősorban a hajtáslánc, a fékrendszer és a vezetőt segítő asszisztensrendszer területén. A menedzser ugyanakkor konkrét technikai részleteket nem árult el, mondván, nem akarja véletlenül sem félrevezetni az ügyfeleket.
A Las Vegasban bemutatott Byton Concept SUV modellt két különböző akkumulátorral szállítják majd ki. A 71 kilowattórás akkumulátorral felszerelt modell maximális hatótávolsága 400 kilométer lesz, míg a 95 kilowattórás akkumulátorral ellátott modellé 520 kilométer. A gyorstöltési eljárással 30 perc alatt elérhetővé válik a 80 százalékos töltöttség. A SUV tervezett ára minimum 45 000 dollár lesz és Kínában 2019-től, az Amerikai Egyesült Államokban és Európában 2020-tól lesz elérhető. A Byton limuzint 2021-től, illetve 2022-től lehet majd megvásárolni.
A startup a járműveit maga fogja értékesíteni, többek között koncepcióüzletek segítségével, a terméktámogatásban pedig kiválasztott szervizek segítenek majd. Szenzorok fogják felismerni az egyes mechanikus alkatrészek elhasználódását és viszonylag pontosan jelzik majd előre, hogy mikor és hol léphet fel hiba. A startup júniusban olyan elektromos járműveket jelentett be, melyek már 4-es szintű önvezetésre lesznek képesek.