Sequoyah#19
Folyamatosan mikromenedzelni akarjak az egeszet, ami a kommunista tervgazdalkodas ota tudjuk, hogy rohadtul nem mukodik. Egyik gyartobol (az autogyartok) a szart is kipreselik, mig masik oldalon a szen es gazeromuvek tovabbra is ontjak a CO2-t.
A megoldas a szakertoi vilag szamara viszont mar regota ismert. Ugy hivjak, hogy CARBON TAX.
Ahelyett hogy hozzanemerto politikusok talalgatnak hogy ki csokkentse a kibocsajtast, a piacra kell bizni. Ha megadoztatjak az osszes CO2 kibocsajtast a keletkezesenek a helyen, akkor nem kell mast tenni, mint a piacra bizni. A mar jol ismert szabadpiaci mechanizmusok biztositjak, hogy a CO2 kibocsajtas visszafogasa ott tortenjen meg, ahol a legtobb CO2-t tudnak megsporolni a legkisebb rafizetessel, es ahol lehetetlen tobbet sporolni, viszont alapszuksegleteket kielegito iparagakrol van szo, azt ne nyirjak ki a hulye torvenyekkel.
Plusz eldolnenek az olyan kerdesek is mindenfele matek nelkul, hogy a villanyautok akkor most sporolnak-e a CO2-vel ha az aram keletkezeset es az akksik gyartasat is beleszamitjuk, vagy nem, vagy esetleg nekem megeri-e bicajjal menni a munkaba, vagy fizetek erte hogy a V8-as izomautoval menjek.
Oriasi elonye, hogy a komplett gazdasag szamara szinte semmilyen veszteseggel nem jarna. Bizonyos iparagak veszitenenek, de cserebe mas iparagak ugyanennyit nyernenek vele (tekintve hogy a karbon-ado szamukra adocsokkentest jelentene).
Persze a karbon-ado eseten is vannak megoldando kerdesek, de kozel sem olyan bonyolultak, mint kezzel szabalyozni a komplett gazdasagot, hogy hol kit buntessunk a karbon-adoval.