Berta Sándor
Hamarosan a mindennapok részévé válnak a robotautók
Sven Gábor Jánszky trendkutató azt prognosztizálja, hogy az önállóan közlekedő gépkocsik tíz éven belül elterjednek. Ezzel kapcsolatban a szakember gyakorlatilag teljes mértékben osztja az autógyártók képviselőinek véleményét.
"A digitalizálás az autóvezetők és -gyártók számára is az autóipar legfontosabb trendje, sokkal fontosabb az elektro- vagy a hibridmotoroknál. 2020-ban maguktól fognak kinyílni és becsukódni az ajtók, a motor pedig beszédparancsokra fog indulni. A digitalizálás a dizájnra is hatással lesz: napjaink műanyag-, bőr- és fadekorációja helyett világító anyagok lesznek, így a jármű a különböző helyzetekben más színekben fog kinézni. A legfontosabb innováció azonban az önálló közlekedés, vagyis elegendő lesz megadni az úticélt és utána a teljes felügyeletet az elektronika látja majd el. A fennmaradó időben az utasok filmeket nézhetnek, e-mailekre válaszolhatnak vagy akár a gyerekekkel játszhatnak."
"Az intelligens autók nem egyik napról a másikra hódíthatják majd meg az utakat. A legtöbb technológiához hasonlóan a robotautók is először a felső kategóriában fognak megjelenni, de a gyártók nagyon jól tudják, hogy a nagy pénzek más szegmensekben vannak. Így a szükséges szenzorok a közép kategóriás gépkocsikban is megjelennek majd. Technológiailag két lépésben valósulhat meg a folyamat: 2020-ban a robotautók már nagyobb számban lesznek jelen az autópályákon, ott ugyanis a közlekedési helyzetek kevésbé összetettek. Mindez azt jelenti, hogy felmegyünk az autópályára, besorolunk valamelyik sávba és lenyomjuk a robotpilóta gombot. A városokban ugyanakkor bonyolult és gyorsan változó közlekedési helyzetek vannak, így ott továbbra is az emberek fogják vezetni a gépkocsikat. Viszont a fedélzeti rendszer ellenőrzi majd a folyamatokat, vagyis a jármű felismeri az emberi érzelmeket és 2020-tól a gondolatokat is. 2020 után további öt évre lesz szükség, míg a robotvezetés a városokban is elterjed" - jelentette ki a 2b AHEAD ThinkTank trendkutató intézet igazgatója.
Sven Gábor Jánszky szerint az autó egykor státuszszimbólum volt, de manapság egy olyan világ felé haladunk, amiben az emberek a gépkocsijukat elsősorban arra használják, hogy rugalmasan eljussanak A pontból a B pontba anélkül, hogy sok időt pazarolnának el. Pont az önálló közlekedés teszi majd lehetővé, hogy az időt ne vesztegessék el az emberek, hanem ésszerűen használják fel; munkára, kikapcsolódásra vagy akár a gyerekekkel való játékra. Csak ritkán fordul elő, hogy valaki azért vezet, mert szeret vezetni. Úgy véli, 2020-ban mindkét dologra lehetőség lesz, az autók átkapcsolhatók lesznek a különböző üzemmódok között. Amennyiben valaki maga akar vezetni, akkor elegendő lesz kikapcsolni a robotpilótát.
Minden technológiai innovációnál megfigyelhető, hogy az emberek egyszerre találják lenyűgözőnek és fenyegetőnek, így volt ez az autók, a televízió és a mobiltelefon esetében is. A felhasználók először kipróbálják az új technológiát, hozzáidomul az életstílusukhoz és utána megszokják, néhány évvel később pedig azt kérdezik maguktól, hogy miként lehetne-e technológia nélkül élni. A robotautók minden bizonnyal a kritikus szituációkban lényegesen jobb döntéseket fognak hozni, mint az emberek. Kicsit olyan a helyzet, mint a repülőgépeknél, ahol szintén évek óta vannak robotpilóták.
"Akár tíz év is kell ahhoz, hogy a megoldás kiforrott legyen. Ennek három oka van. Az első, hogy a nagy autógyártók jelenleg rekordbevételt érnek el az ázsiai exporttal. Amíg Ázsiában nagy pénzeket lehet keresni, addig nincs elég nagy nyomás a cégeken azért, hogy új technológiákba fektessenek be. Csak ha az ázsiai piac már telített, akkor fogják megkérdezni a cégek, hogy miként lehet az európai piacot újraéleszteni. Ekkor jöhetnek képbe az önműködő járművek. A második dolog, hogy a szenzoroknak még olcsóbbakká kell válniuk a sorozatgyártáshoz. A szükséges technológia már most is rendelkezésre áll, de nem tudjuk a szükséges mennyiségben biztosítani. A harmadik ok pedig egy jogi probléma: ki lesz a felelős, ha mégis baleset történik? A vezető, a gyártó vagy a szoftverszállító?"
"Ez a kérdés minden olyan területen felbukkan, ahol "intelligens" eszközök önálló döntéseket hoznak. Erre a kérdésre viszont a jogrendszerünkben még nincs megfelelő válasz, de optimista vagyok abban a tekintetben, hogy a következő években sikerül megoldani ezt a kérdést. Szükség van egy megbízható válaszra, nem csupán az autóvezetés, hanem az élet legtöbb területén. Bármennyire is paradoxnak tűnhet, gyorsabbak leszünk, annak ellenére, hogy lassabban közlekedünk majd. Ez azt jelenti, hogy a végsebesség csökkenni, de az átlagsebesség viszont növekedni fog. Kevesebb lesz a dugó, vagyis gyorsabban juthatunk majd el a célunkhoz és kevesebb lesz a baleset" - szögezte le végül a trendkutató.
A világ második legnagyobb autóipari beszállítójának számító Continental hamarosan együttműködési megállapodást köt a Google és az IBM vezetőivel. A kooperáció célja, hogy közösen új megoldásokat hozzanak létre az automatizált vezetés területén. Augusztus végén a Nissan jelezte, hogy önműködő autókkal jelentkezne 2020-ban és a Daimler is kínálna ilyen modelleket.
"A digitalizálás az autóvezetők és -gyártók számára is az autóipar legfontosabb trendje, sokkal fontosabb az elektro- vagy a hibridmotoroknál. 2020-ban maguktól fognak kinyílni és becsukódni az ajtók, a motor pedig beszédparancsokra fog indulni. A digitalizálás a dizájnra is hatással lesz: napjaink műanyag-, bőr- és fadekorációja helyett világító anyagok lesznek, így a jármű a különböző helyzetekben más színekben fog kinézni. A legfontosabb innováció azonban az önálló közlekedés, vagyis elegendő lesz megadni az úticélt és utána a teljes felügyeletet az elektronika látja majd el. A fennmaradó időben az utasok filmeket nézhetnek, e-mailekre válaszolhatnak vagy akár a gyerekekkel játszhatnak."
"Az intelligens autók nem egyik napról a másikra hódíthatják majd meg az utakat. A legtöbb technológiához hasonlóan a robotautók is először a felső kategóriában fognak megjelenni, de a gyártók nagyon jól tudják, hogy a nagy pénzek más szegmensekben vannak. Így a szükséges szenzorok a közép kategóriás gépkocsikban is megjelennek majd. Technológiailag két lépésben valósulhat meg a folyamat: 2020-ban a robotautók már nagyobb számban lesznek jelen az autópályákon, ott ugyanis a közlekedési helyzetek kevésbé összetettek. Mindez azt jelenti, hogy felmegyünk az autópályára, besorolunk valamelyik sávba és lenyomjuk a robotpilóta gombot. A városokban ugyanakkor bonyolult és gyorsan változó közlekedési helyzetek vannak, így ott továbbra is az emberek fogják vezetni a gépkocsikat. Viszont a fedélzeti rendszer ellenőrzi majd a folyamatokat, vagyis a jármű felismeri az emberi érzelmeket és 2020-tól a gondolatokat is. 2020 után további öt évre lesz szükség, míg a robotvezetés a városokban is elterjed" - jelentette ki a 2b AHEAD ThinkTank trendkutató intézet igazgatója.
Sven Gábor Jánszky szerint az autó egykor státuszszimbólum volt, de manapság egy olyan világ felé haladunk, amiben az emberek a gépkocsijukat elsősorban arra használják, hogy rugalmasan eljussanak A pontból a B pontba anélkül, hogy sok időt pazarolnának el. Pont az önálló közlekedés teszi majd lehetővé, hogy az időt ne vesztegessék el az emberek, hanem ésszerűen használják fel; munkára, kikapcsolódásra vagy akár a gyerekekkel való játékra. Csak ritkán fordul elő, hogy valaki azért vezet, mert szeret vezetni. Úgy véli, 2020-ban mindkét dologra lehetőség lesz, az autók átkapcsolhatók lesznek a különböző üzemmódok között. Amennyiben valaki maga akar vezetni, akkor elegendő lesz kikapcsolni a robotpilótát.
Minden technológiai innovációnál megfigyelhető, hogy az emberek egyszerre találják lenyűgözőnek és fenyegetőnek, így volt ez az autók, a televízió és a mobiltelefon esetében is. A felhasználók először kipróbálják az új technológiát, hozzáidomul az életstílusukhoz és utána megszokják, néhány évvel később pedig azt kérdezik maguktól, hogy miként lehetne-e technológia nélkül élni. A robotautók minden bizonnyal a kritikus szituációkban lényegesen jobb döntéseket fognak hozni, mint az emberek. Kicsit olyan a helyzet, mint a repülőgépeknél, ahol szintén évek óta vannak robotpilóták.
"Akár tíz év is kell ahhoz, hogy a megoldás kiforrott legyen. Ennek három oka van. Az első, hogy a nagy autógyártók jelenleg rekordbevételt érnek el az ázsiai exporttal. Amíg Ázsiában nagy pénzeket lehet keresni, addig nincs elég nagy nyomás a cégeken azért, hogy új technológiákba fektessenek be. Csak ha az ázsiai piac már telített, akkor fogják megkérdezni a cégek, hogy miként lehet az európai piacot újraéleszteni. Ekkor jöhetnek képbe az önműködő járművek. A második dolog, hogy a szenzoroknak még olcsóbbakká kell válniuk a sorozatgyártáshoz. A szükséges technológia már most is rendelkezésre áll, de nem tudjuk a szükséges mennyiségben biztosítani. A harmadik ok pedig egy jogi probléma: ki lesz a felelős, ha mégis baleset történik? A vezető, a gyártó vagy a szoftverszállító?"
"Ez a kérdés minden olyan területen felbukkan, ahol "intelligens" eszközök önálló döntéseket hoznak. Erre a kérdésre viszont a jogrendszerünkben még nincs megfelelő válasz, de optimista vagyok abban a tekintetben, hogy a következő években sikerül megoldani ezt a kérdést. Szükség van egy megbízható válaszra, nem csupán az autóvezetés, hanem az élet legtöbb területén. Bármennyire is paradoxnak tűnhet, gyorsabbak leszünk, annak ellenére, hogy lassabban közlekedünk majd. Ez azt jelenti, hogy a végsebesség csökkenni, de az átlagsebesség viszont növekedni fog. Kevesebb lesz a dugó, vagyis gyorsabban juthatunk majd el a célunkhoz és kevesebb lesz a baleset" - szögezte le végül a trendkutató.
A világ második legnagyobb autóipari beszállítójának számító Continental hamarosan együttműködési megállapodást köt a Google és az IBM vezetőivel. A kooperáció célja, hogy közösen új megoldásokat hozzanak létre az automatizált vezetés területén. Augusztus végén a Nissan jelezte, hogy önműködő autókkal jelentkezne 2020-ban és a Daimler is kínálna ilyen modelleket.