Berta Sándor
Biztonságosabbak a robotautók?
A Google állítása alapján két tanulmányból is az derült ki, hogy az önállóan működő gépkocsik sokkal óvatosabban és biztonságosabban közlekednek az utakon, mint az emberi vezetők.
Chris Urmson, a Google robotautó projektjének vezetője egy robotikai konferencián kijelentette: a Kalifornia és Nevada útjain megtett több ezer mérföld azt bizonyítja, hogy az önállóan közlekedő közúti járművek biztonságosabbak, mint a hagyományos autók. Utóbbiak ugyanis sokkal erősebben gyorsulnak és hirtelen fékeznek le, ennek köszönhetően sokkal kevesebb idő telik el baleset közeli szituációkban. A Google gépkocsijai finomabban és biztonságosabban közlekednek, mint saját tesztvezetőik, jobban megtartják a megfelelő követési távolságot. A rózsás kép mellé Urmson bemutatott egy a csoportja által fejlesztett új műszerfalat is, mely segít megértetni az emberekkel épp mit csinál az autó.
Urmson hozzátette: jelenleg is tárgyalásokat folytatnak több járműgyártóval is azért, hogy piacra dobjanak egy új típust, arról azonban, hogy ez a termék pontosan hogy fog kinézni, a szakember hallgatott. "A piacra lépés többféle módján gondolkozunk, de többet jelenleg még nem mondhatok." (A kiszivárgott információk szerint a Google egy saját modellt tervez.) Elutasította azt az érvet is, hogy hatalmas problémát jelenenének a jogi és szabályozási kérdések, mert ugyan számos amerikai szövetségi államban jogi aggályok fogalmazódtak meg, többek között azzal kapcsolatban, hogy ki felel egy esetleges baleset esetén, de Kalifornia, Nevada és Florida állam már elfogadta a tesztekhez szükséges jogi kereteket.
A vállalat számára egyértelmű, hogy ha egy robotautó balesetet okoz, akkor a gyártónak kell kártérítést fizetnie. Azonban ezekben az esetekben előnyt jelent, hogy a gépkocsi sokkal több, ráadásul objektív adatot tud közölni a baleset körülményeiről, mint egy hagyományos közúti jármű vagy a szemtanúk. Könnyen kideríthető lesz, ha például a robotjármű mögött haladó autó vezetője túl későn reagált egy lassú fékezésre és belerohant az önállóan közlekedő gépkocsiba.
Chris Urmson, a Google robotautó projektjének vezetője egy robotikai konferencián kijelentette: a Kalifornia és Nevada útjain megtett több ezer mérföld azt bizonyítja, hogy az önállóan közlekedő közúti járművek biztonságosabbak, mint a hagyományos autók. Utóbbiak ugyanis sokkal erősebben gyorsulnak és hirtelen fékeznek le, ennek köszönhetően sokkal kevesebb idő telik el baleset közeli szituációkban. A Google gépkocsijai finomabban és biztonságosabban közlekednek, mint saját tesztvezetőik, jobban megtartják a megfelelő követési távolságot. A rózsás kép mellé Urmson bemutatott egy a csoportja által fejlesztett új műszerfalat is, mely segít megértetni az emberekkel épp mit csinál az autó.
Urmson hozzátette: jelenleg is tárgyalásokat folytatnak több járműgyártóval is azért, hogy piacra dobjanak egy új típust, arról azonban, hogy ez a termék pontosan hogy fog kinézni, a szakember hallgatott. "A piacra lépés többféle módján gondolkozunk, de többet jelenleg még nem mondhatok." (A kiszivárgott információk szerint a Google egy saját modellt tervez.) Elutasította azt az érvet is, hogy hatalmas problémát jelenenének a jogi és szabályozási kérdések, mert ugyan számos amerikai szövetségi államban jogi aggályok fogalmazódtak meg, többek között azzal kapcsolatban, hogy ki felel egy esetleges baleset esetén, de Kalifornia, Nevada és Florida állam már elfogadta a tesztekhez szükséges jogi kereteket.
A vállalat számára egyértelmű, hogy ha egy robotautó balesetet okoz, akkor a gyártónak kell kártérítést fizetnie. Azonban ezekben az esetekben előnyt jelent, hogy a gépkocsi sokkal több, ráadásul objektív adatot tud közölni a baleset körülményeiről, mint egy hagyományos közúti jármű vagy a szemtanúk. Könnyen kideríthető lesz, ha például a robotjármű mögött haladó autó vezetője túl későn reagált egy lassú fékezésre és belerohant az önállóan közlekedő gépkocsiba.