Berta Sándor
Már 2016-ban megjelenhetnek a sorozatgyártású robotautók
Legkésőbb három év múlva elkezdődhet a robotautók sorozatgyártása, legalábbis ezt prognosztizálja a Continental gumigyártó óriás. Az első járművek automatikus üzemmódban legfeljebb 30 kilométer/órás sebességre lesznek hitelesítve.
Sok autós vágyna arra, hogy a reggeli dugókban ne kelljen a vezetéssel foglalkoznia, hanem ehelyett megválaszolhassa az elektronikus leveleit, elolvashassa a friss lapokat vagy csak simán a reggeli müsorokra figyelhessen. Amennyiben a Continental által remélt forgatókönyv megvalósul, akkor a technika hamarosan átveheti az ellenőrzést az autó felett és a vezető egyéb dolgokkal foglalkozhat a közlekedés közben. "2016-ban lehetőség lesz arra, hogy megkezdődjön a korlátozott sebességű, maximálisan 30 km/órás automata vezetés olyan útvonalakon, melyeken a bonyolultság csekély, azaz az autópályákon." - mondta Elmar Degenhart, a Continental vezérigazgatója. Ekkortól kezdve a sorozatgyártású autókat is felszerelhetik ezekkel a rendszerekkel.
A kifejlesztett technikákat eddig kizárólag a különböző prototípusokban próbálták ki. Degenhart szerint 2016 után a következő szintet 2020-ban érhetik el, amikor a robotautókat már 60 kilométer/órás sebességre hitelesíthetik, azaz vezető vagy a vezető beavatkozása nélkül ennyivel közlekedhetnek majd. Ehhez azonban meg kell változtatni a hatályos törvényeket, amelyek előírják, hogy az autósnak a járművét állandóan ellenőrzés alatt kell tartania. 2025-től jöhet a harmadik szint, amikor a robot gépkocsik sebességkorlátozás nélkül közlekedhetnek majd az erre felkészített utakon, az emberek felelőssége ugyanakkor továbbra is megmarad.
Degenhart nézőpontját megerősítette a Volvo vezérigazgatója, Hakan Samuelsson is. A Volvo jövő évtől kezd olyan autókat gyártani, melyek önállóan tudnak haladni a dugóban, saját maguktól megállva és elindulva, az előttük lévőt követve. Szintén tesztelik az "autóvonatok" rendszerét, melyekben járművek képesek nagy sebességgel haladva követni a legelöl haladót. A Continental - első autóipari beszállító cégként - tavaly decemberben megszerezte azokat a licenceket, amelyek lehetővé teszik, hogy robotautóit a szövetségi állam autópályáin és útjain tesztelje. A járműbe egyaránt beépítettek a környezet feltérképezésére és a közvetlen irányítására alkalmas technológiákat.
Sok autós vágyna arra, hogy a reggeli dugókban ne kelljen a vezetéssel foglalkoznia, hanem ehelyett megválaszolhassa az elektronikus leveleit, elolvashassa a friss lapokat vagy csak simán a reggeli müsorokra figyelhessen. Amennyiben a Continental által remélt forgatókönyv megvalósul, akkor a technika hamarosan átveheti az ellenőrzést az autó felett és a vezető egyéb dolgokkal foglalkozhat a közlekedés közben. "2016-ban lehetőség lesz arra, hogy megkezdődjön a korlátozott sebességű, maximálisan 30 km/órás automata vezetés olyan útvonalakon, melyeken a bonyolultság csekély, azaz az autópályákon." - mondta Elmar Degenhart, a Continental vezérigazgatója. Ekkortól kezdve a sorozatgyártású autókat is felszerelhetik ezekkel a rendszerekkel.
A kifejlesztett technikákat eddig kizárólag a különböző prototípusokban próbálták ki. Degenhart szerint 2016 után a következő szintet 2020-ban érhetik el, amikor a robotautókat már 60 kilométer/órás sebességre hitelesíthetik, azaz vezető vagy a vezető beavatkozása nélkül ennyivel közlekedhetnek majd. Ehhez azonban meg kell változtatni a hatályos törvényeket, amelyek előírják, hogy az autósnak a járművét állandóan ellenőrzés alatt kell tartania. 2025-től jöhet a harmadik szint, amikor a robot gépkocsik sebességkorlátozás nélkül közlekedhetnek majd az erre felkészített utakon, az emberek felelőssége ugyanakkor továbbra is megmarad.
Degenhart nézőpontját megerősítette a Volvo vezérigazgatója, Hakan Samuelsson is. A Volvo jövő évtől kezd olyan autókat gyártani, melyek önállóan tudnak haladni a dugóban, saját maguktól megállva és elindulva, az előttük lévőt követve. Szintén tesztelik az "autóvonatok" rendszerét, melyekben járművek képesek nagy sebességgel haladva követni a legelöl haladót. A Continental - első autóipari beszállító cégként - tavaly decemberben megszerezte azokat a licenceket, amelyek lehetővé teszik, hogy robotautóit a szövetségi állam autópályáin és útjain tesztelje. A járműbe egyaránt beépítettek a környezet feltérképezésére és a közvetlen irányítására alkalmas technológiákat.