SG.hu
A Ferrari vezérigazgatójának hangjával akartak csalást elkövetni

Benedetto Vignát mesterséges intelligencia segítségével személyesítették meg egy hívás során. "Azonosítanom kell téged” - ez a mondat mentette meg a Ferrarit egy átveréstől. A nagyvállalatokat egyre gyakrabban veszik célba deepfake-ekkel.
A hónap elején a Ferrari egyik vezetője váratlan üzeneteket kapott, amelyek látszólag a vezérigazgatótól származtak. "Szia, hallottál a nagy akvizícióról, amit tervezünk? Szükségem lehet a segítségedre" - állt az egyik üzenetben, amely állítólag Benedetto Vigna vezérigazgatótól érkezett. A WhatsApp-üzenetek nem Vigna szokásos üzleti mobilszámáról érkeztek. A profilkép is más volt, bár a szemüveges vezérigazgató öltönyben és nyakkendőben, összefont karokkal pózolt a Ferrari ágaskodó lovas logója előtt. "Készüljön fel, hogy aláírja a titoktartási szerződést, amelyet az ügyvédünk hamarosan elküld” - állt a Vigna-imitátor egy másik üzenetében. "Az olasz piacfelügyeletet és a milánói tőzsdét már értesítettük. Legyenek készenlétben, és kérem a legnagyobb diszkréciót."
Ami ezután történt, az epizódot ismerő személyek szerint a deepfake eszközök egyik legújabb felhasználása volt egy élő telefonbeszélgetés lebonyolítására, amelynek célja egy nemzetközileg elismert vállalkozásba való beszivárgás volt. Az olasz szuperautó-gyártó sértetlenül megúszta, miután a hívást fogadó vezető rájött, hogy valami nincs rendben - mondták emberek, akik az ügy érzékenysége miatt kérték, hogy ne nevezzék meg őket.
A Vignát megszemélyesítő hang meggyőző volt - pontosan utánozta a dél-olasz akcentust. A csaló azt kezdte el magyarázni, hogy azért hívja egy másik mobiltelefonszámról, mert valami bizalmas dolgot kell megbeszélnie - egy olyan üzletet, amely Kínával kapcsolatos akadályokba ütközhet, és amelyhez egy meg nem határozott devizahiteles fedezeti ügylet lebonyolítására van szükség. A vezető megdöbbent, és gyanakodni kezdett. Apró mechanikus intonációkra figyelt fel, ami csak tovább mélyítette a gyanúját. "Sajnálom, Benedetto, de azonosítanom kell magát” - mondta az ügyvezető. Feltett egy kérdést, miszerint mi volt a címe annak a könyvnek, amelyet Vigna néhány nappal korábban ajánlott neki. Ezzel a hívás hirtelen véget ért. A Ferrari belső vizsgálatot indított, az olaszországi Maranellóban található vállalat képviselői nem kívánták kommentálni az ügyet.
Nem ez az első ilyen kísérlet egy magas rangú vezető megszemélyesítésére. Mark Read, a WPP Plc reklámóriás vezérigazgatója is célpontja volt egy végül sikertelen, de hasonlóan bonyolult deepfake átverésnek, amely őt utánozta egy Teams-híváson. "Idén egyre több bűnözőt látunk, akik MI segítségével próbálnak emberi hangot klónozni” - mondta Rachel Tobac, a SocialProof Security nevű kiberbiztonsági oktatócég vezérigazgatója. Bár a generatív MI-eszközök képesek meggyőző képeket, videókat és felvételeket létrehozni, még nem bizonyultak elég meggyőzőnek ahhoz, hogy olyan széles körű megtévesztést okozzanak, amelyre sokan figyelmeztettek.
Néhány vállalat azonban már áldozatul esett a csalóknak. Az év elején egy meg nem nevezett multinacionális vállalat 200 millió hongkongi dollárt (9,5 milliárd forintot) veszített, miután csalók a deepfake technológia segítségével átverték az alkalmazottait - számolt be februárban a South China Morning Post. A csalók a vállalat pénzügyi vezetőjét és más személyeket is megjelenítettek egy videóhívás során, és meggyőzték az áldozatot, hogy utaljon át nekik pénzt. Más vállalatok, például a CyberArk információbiztonsági cég, már oktatják a vezetőiket arra, hogyan ismerjék fel, ha botokkal akarják becsapni őket. "Csak idő kérdése, és ezek a mesterséges intelligencia-alapú kifinomult mélyhamisítványok hihetetlenül pontosak lesznek” - mondta Stefano Zanero, az olasz Politecnico di Milano kiberbiztonsági professzora.
A hónap elején a Ferrari egyik vezetője váratlan üzeneteket kapott, amelyek látszólag a vezérigazgatótól származtak. "Szia, hallottál a nagy akvizícióról, amit tervezünk? Szükségem lehet a segítségedre" - állt az egyik üzenetben, amely állítólag Benedetto Vigna vezérigazgatótól érkezett. A WhatsApp-üzenetek nem Vigna szokásos üzleti mobilszámáról érkeztek. A profilkép is más volt, bár a szemüveges vezérigazgató öltönyben és nyakkendőben, összefont karokkal pózolt a Ferrari ágaskodó lovas logója előtt. "Készüljön fel, hogy aláírja a titoktartási szerződést, amelyet az ügyvédünk hamarosan elküld” - állt a Vigna-imitátor egy másik üzenetében. "Az olasz piacfelügyeletet és a milánói tőzsdét már értesítettük. Legyenek készenlétben, és kérem a legnagyobb diszkréciót."
Ami ezután történt, az epizódot ismerő személyek szerint a deepfake eszközök egyik legújabb felhasználása volt egy élő telefonbeszélgetés lebonyolítására, amelynek célja egy nemzetközileg elismert vállalkozásba való beszivárgás volt. Az olasz szuperautó-gyártó sértetlenül megúszta, miután a hívást fogadó vezető rájött, hogy valami nincs rendben - mondták emberek, akik az ügy érzékenysége miatt kérték, hogy ne nevezzék meg őket.
A Vignát megszemélyesítő hang meggyőző volt - pontosan utánozta a dél-olasz akcentust. A csaló azt kezdte el magyarázni, hogy azért hívja egy másik mobiltelefonszámról, mert valami bizalmas dolgot kell megbeszélnie - egy olyan üzletet, amely Kínával kapcsolatos akadályokba ütközhet, és amelyhez egy meg nem határozott devizahiteles fedezeti ügylet lebonyolítására van szükség. A vezető megdöbbent, és gyanakodni kezdett. Apró mechanikus intonációkra figyelt fel, ami csak tovább mélyítette a gyanúját. "Sajnálom, Benedetto, de azonosítanom kell magát” - mondta az ügyvezető. Feltett egy kérdést, miszerint mi volt a címe annak a könyvnek, amelyet Vigna néhány nappal korábban ajánlott neki. Ezzel a hívás hirtelen véget ért. A Ferrari belső vizsgálatot indított, az olaszországi Maranellóban található vállalat képviselői nem kívánták kommentálni az ügyet.
Nem ez az első ilyen kísérlet egy magas rangú vezető megszemélyesítésére. Mark Read, a WPP Plc reklámóriás vezérigazgatója is célpontja volt egy végül sikertelen, de hasonlóan bonyolult deepfake átverésnek, amely őt utánozta egy Teams-híváson. "Idén egyre több bűnözőt látunk, akik MI segítségével próbálnak emberi hangot klónozni” - mondta Rachel Tobac, a SocialProof Security nevű kiberbiztonsági oktatócég vezérigazgatója. Bár a generatív MI-eszközök képesek meggyőző képeket, videókat és felvételeket létrehozni, még nem bizonyultak elég meggyőzőnek ahhoz, hogy olyan széles körű megtévesztést okozzanak, amelyre sokan figyelmeztettek.
Néhány vállalat azonban már áldozatul esett a csalóknak. Az év elején egy meg nem nevezett multinacionális vállalat 200 millió hongkongi dollárt (9,5 milliárd forintot) veszített, miután csalók a deepfake technológia segítségével átverték az alkalmazottait - számolt be februárban a South China Morning Post. A csalók a vállalat pénzügyi vezetőjét és más személyeket is megjelenítettek egy videóhívás során, és meggyőzték az áldozatot, hogy utaljon át nekik pénzt. Más vállalatok, például a CyberArk információbiztonsági cég, már oktatják a vezetőiket arra, hogyan ismerjék fel, ha botokkal akarják becsapni őket. "Csak idő kérdése, és ezek a mesterséges intelligencia-alapú kifinomult mélyhamisítványok hihetetlenül pontosak lesznek” - mondta Stefano Zanero, az olasz Politecnico di Milano kiberbiztonsági professzora.