Berta Sándor

Kockázatot jelenthetnek a hálózatba kötött autók

A közeljövőben a telefonok és a televíziók után az autók, a kávéfőzők és más eszközök is "okossá" válhatnak. Az új lehetőségek egyúttal új kockázatokat is jelentenek.

Christie Dudley, a Santa Clara University IT-biztonságkutatója az autókba 3-4 év múlva beépítendő, Digital Short Range Communication (DSRC) technológián alapuló rendszerektől tart. A DSRC-re épülő megoldások azon túl, hogy biztonságosabbá, gyorsabbá és rugalmasabbá teszik a közlekedést, hiszen tájékoztatják a vezetőt a meglévő és a kialakuló dugókról, útépítési munkákról, komoly problémákat is okozhatnak. A DSRC-rendszerek hatótávolsága 380 méterig terjed és lehetővé teszik nem csak a járművek közötti, hanem a gépkocsik és az infrastruktúra közötti kommunikációt is. Így például az útpadkában elhelyezhet egység közvetve jelezheti az autósnak az esetleges közeli útlezárást, aki másik sávba válthat vagy alternatív útvonalat kereshet.

"A DSRC bevezetésének és alkalmazásának egyik fő oka a biztonság" - emelte ki a szakember. Az Egészségügyi Világszervezet szerint a halálos kimenetelű autóbalesetek 25 százalékát meg lehetne előzni, s ebben ez a technológia is főszerepet játszhatna azáltal, hogy figyelmeztető feliratokat vagy hangjelzéseket közvetít a vezetőknek. Michigan államban több ezer gépkocsi bevonásával tesztelték a technológiát. Miután ez a próbaidőszak lezárul, a DSRC zöld utat kap. A következő 3-4 évben ezek a rendszerek az új járművek alapfelszerelései közé tartoznak majd, a projektben az összes nagy amerikai, európai és ázsiai gyártó részt vesz, s már a szükséges hardverek is készülnek. Németországban már alkalmazzák a DSRC-t, míg az Amerikai Egyesült Államok közlekedési minisztériuma még fontolgatja, hogy kötelezővé teszi a használatát.


Az autók folyamatosan rövidtávú kommunikációval közlik a helyzetüket egymással és az intelligens lámpákkal

A DSRC-egységekkel felszerelt autók minden tizedmásodpercben továbbítják a jelentéseiket, így a rendszer hatótávolságán belül bármely másik gépkocsit tudnak figyelmeztetni a lehetséges veszélyekre. Bár a járműveket nem látják el külön azonosítóval, de a továbbított üzenetek titkosítva vannak, méghozzá az illetékes közlekedési hatóság által kiállított tanúsítvánnyal. Ennek alapján lehetőség nyílik az egyes autók azonosítására, így az emberek nem közlekedhetnének anonim módon.

Dudley azt javasolta a gyártóknak, hogy a tanúsítványokat bizonyos időközönként újítsák meg, például minden 100 kilométer vagy minden elindulás után, de a gyártók a biztonsági kérdések helyett sokkal inkább azzal foglalkoznak, hogy a DSRC és a tanúsítványok segítségével személyre szabott reklámokkal áraszthatják el a vezetőket. Emellett felmerült az is, hogy a rendőrség ellenőrzésekre használhatja az üzeneteket, megállapítható például, hogy ki hajtott túl gyorsan vagy ment át a piroson. További aggályokat vet fel, hogy a rendszer nem igazán védett, így a hackerek könnyen hamis üzenetekkel áraszthatják el, aminek beláthatatlan következményei lehetnének.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • AgentKis #15
    "Ennek alapján lehetőség nyílik az egyes autók azonosítására, így az emberek nem közlekedhetnének anonim módon." Hát a rendszám és a térfigyelő rendszerek, meg a mobiltelefonok ezt most is elég szépen megoldják.
  • Vol Jin #14
    Az autópályás balesetek zöme abból van, hogy megy valaki a belső sávban, és a külsőből a egy korosodó tehén vagy egy nagypapistílusú középkorú faszi kivágódik, hogy 101-el megelőzze az előtte 100-al közlekedő másikat. Persze hátra azt nem nézne. Ha meg van valamilyen látványosság a szembe oldalon, akkor lelassítanak 40-re bámészkodni, látják, hogy baleset, és hirtelen óvatosak lesznek, és nem gyorsítanak 80 fölé, mert fő az óvatosság. Két gyökér el is foglalja a belső és külső sávot, és beáll az egész pálya a lovasszekértempóra. Ilyenkor, aki közvetlenül mögöttük van, az miért nem áll a seggükbe 10 centire, hogy letolja őket a picsába?

    Most nem azért, de emlékszik valaki a szlovák celebmilliárdos luvnyára?

    Lehet, hogy segg részeg volt, meg gyorsan ment, de tuti, hogy nem szenvedett volna balesetet az a család, akiket összetört, ha használják a visszapillantó tükröt. 100 kilométerenként tuti, hogy 5-6 satuféket kell nyomni az ilyenek miatt. 90-100-al úgy eléd vágnak, hogy tuti nem néztek a tükörbe, az indexet meg már menet közben nyomják ki. Mert a marhája azt hiszi, hogy az egy állapotjelző, és a szándékot nem kell vele jelezni.
  • lordmorden #13
    a saját szenzoros rendszer talán még jó is lehetne, de sajnos hülyebiztosra kell csinálni, emrt ők csinálják bakikat, a gyorshajtók, dudálgató, üvoltöző szabálytalankodó idióták.
    valami egyedi, vagyis autónkénti rendszer lenne biztos, ahol nem zavar be semmilyen külső jel, emiatt nem manipulálható mint ahogy kvp lejjebb írja, és nem lennének rendszerek közti bakik, amik ugyancsak katasztrófához vezetnek.
    de még mindig a elgegyszerűbb módja az lenne, hogy: csak annak elgyena utója kinek tényleg szüksége van rá, ha ez nem kivitelezhető akkor ne korhatáros elgyen a jogsi hanem intelligencia + viselkedés teszt. az embereket enm leeht önmaguktól megvédeni.
  • kvp #12
    "Ha most követni akarnak valakit, akkor látótávolságban kell lenni, amit kiszúrhat a megfigyelt. Így lehetne messzebbről is követni valakit, mert a rendszer tudná, hogy merre jár az autó."

    Szerintem 5.9 Ghz-en csak line of sight mukodik a dolog, tehat mar egy atlag haz sarka is kepes kitakarni a jelet. Pont ez a baja is, marmint az, hogy tul sok olyan szituacio van, ahol a jel nem jut at a ket jarmu kozott.

    Ennel egy fokkal jobb lenne az europai megoldas, ahol sima gsm-es rendszeren mennenk az adatok. Persze annak meg a nagy kesleltetes a baja, tehat amire a rendszeren atmegy a jel a kornyezo jarmuvekig, addigra mar reg egymasnak mentek. Ezen segitene a 4G-s lte rendszer, ahol egyreszt lehetne lokalis broadcast-et vegezni, masreszt alapbol sokkal kisebb a kesleltetes. A jel frekvenciaja meg olyan, hogy viszonylag keves a teljesen jelmentes terulet.

    A valodi megoldas egyebkent a google fele passziv szenzoros rendszer, ami ugy vezet mint egy ember, tehat nem igenyel kulso informaciokat. A fenti radios rendszer igazabol csak arra hasznalhato megbizhatoan, hogy a buszok es mentosok/tuzoltok elott zoldhullamot csinaljon (erre mar hasznaljak is sok helyen), esetleg line of sight utkozesvedelemre, bar arra ott van a forgalomban levo nemet radaros megoldas (mar amikor mukodik).

    A kovetes ellen meg tenyleg az a legegyszerubb megoldas, ha a jarmu indonkent kulcsot valt. Mondjuk ezt nem menet kozben kellene, mert eleg sok utkozeselkerulo rendszer ketsegbe esik ha egyik pillanatban eltunik elole egy jarmu, a kovetkezoben megjelenik kicsivel odebb egy teljesen eltero azonositoju. (csak az embernek trivialis a dolog) A lenagyobb baj pont az, hogy barmelyik gyerek csinalhat egy extra autot ami a jel alapjan pont szembe megy az autopalyan. A legtobb utkozeselkerulo rendszer ilyenkor fekez es/vagy felrekormanyoz. Ha virtualis autorol van szo (kezi jelado), akkor a nemletezo jarmu miatt esetleg osszeutkozik par auto, mivel a rafutasos utkozest altalaban kisebb bajnak tartjak mint a frontalist. Ez pedig problema. Arrol nem beszelve, hogy a manualis autok vezetoi nem ismerik a jelet, viszont ha az autojukra valaki railleszt egy jelet, majd azt elvalsztja a jarmutol, akkor konnyen megy neki a kozelben levo automata auto, mert azt hiszi, hogy a kerdeses jarmu mashol van. Tipikusan ilyen trukkhoz egy autopalya feluljaroja az idalis (jo ralatas, nagy sebessegek). Egy kezi jelado es egy lezeres tavolsagmero kell a kalibraciohoz, meg a jelhamisito szoftver. Na pont ezert van az, hogy a google fele autok csak a sajat szenzoraiknak hisznek.
  • lordmorden #11
    folytatják amit elkezdtek, ez megint arról szól, hogy minden lépésünket figyeljék. és persze az ellenőrzésről. azok, akik ezekkel foglalkoznak nem arra otiváltak, hogy biztonságos elgyen a közelekdés, hanem, ohgy pénzt csináljanak belőle, enenk módjai:
    a.) eladjuk a begyájtött adatokat a amrketingeseknek
    b.) állmnak eladjuk
    c.) pénzt keresnek a "termék" forgalomból, licenszéből
    d.) felügyelet
    ez nem valami látványos dolog, de megindul megint a konteózás, biztos a holdon lévő idegenek lepaktáltak a marson lévőkkel és meghódíccsák a zűrbőőő a föddet.. nem , ez csak pénz, megint. enyni erőforrásból, ha tényleg jót akarnának, akkor jót tennének, de nem azt teszik.
    mindenki levonhatja a maga következtetéseit, de ez nem a biztosnágos közlekedésről szól.
    maga a technológia szép és jó, de tuti neme zért csinálják: )
  • Vol Jin #10
    "A megfigyeles sem tul jogos vad, mivel semmivel nem arul el tobbet az uzenet, mint amennyit szabad szemmel is le lehet olvasni. Ez az auto helye, iranya, sebessege es rendszama. (a cikkben emlitett prototipus rendszerben meg a rendszam sincs benne)"

    Ezt most nem igazán értetted. Ha most követni akarnak valakit, akkor látótávolságban kell lenni, amit kiszúrhat a megfigyelt. Így lehetne messzebbről is követni valakit, mert a rendszer tudná, hogy merre jár az autó.
  • kvp #9
    Eloszor is rendszer mukodesehez szukseges, hogy ket egymas utani uzenet eseten lehessen tudni, hogy azonos jarmutol szarmaznak-e, ehhez az kell, hogy egyedi azonosito legyen benne. Ezt egeszitettek ki egy digitalis alairassal, ami nem titkosit csak alair. Mivel alapvetoen most sem lehet anonim modon kozlekedni, mivel minden auton van rendszam, ezert idalis lenne ha a jarmuvek a sajat rendszamukat hasznalnak egyedi azonositokent, sot ez publikus adat, tehat nem baj ha mas is latja. A hamisitas ellen ugy lehet fellepni, hogy minden uzenetet alairunk, amit a rendszer mar most is tud. Innentol csak virtualis autokat lehet hozzadni egy virtualis dugo kialakitashoz, de a letezo jarmuvek jelet meghamisitani nem lehet, tehat balesetet ez nem okozhat, max. a jelek zavarasa, de ha megvakitjak a szenzorait egy intelligens auto nem gurul tovabb vakon.

    A megfigyeles sem tul jogos vad, mivel semmivel nem arul el tobbet az uzenet, mint amennyit szabad szemmel is le lehet olvasni. Ez az auto helye, iranya, sebessege es rendszama. (a cikkben emlitett prototipus rendszerben meg a rendszam sincs benne)

    Persze egy rendes automata auto azert nem csak az aktiv jeladokat, hanem a kornyezetet is figyeli, mivel a kisgyereken es a szarvason sincs jelado. Az elobbi meg megoldhato, mivel ha mindenkinel van egy mobiltelefon, akkor az kepes pozicio jeleket sugarozni, de erre egyelore nincs szabvany. (bar a legtobb okostelefon tamogatja a folyamatos poziciokuldest kulso alkalmazas segitsegevel)

    ps: A balesetek eseten azert nem lenne 100%-os a vedelem, mert a legtobb baleset a szabalyok szandekos megszegesebol ered, tehat az autos szandekosan figyelmen kivul hagyja oket (gyorshajtas, stb.). A 25% az kb. a figyelmetlensegbol bekovetkezo balesetek aranya, tehat ez az amikor a vezeto veletlenul es nem szandekosan hibazik, tovabba nincs kulso tenyezo (pl. utra fektavon belul berohano gyerek).
  • duke #8
    "Mert mondjuk a szatyros nagymamába nem lesz beépítve DSRC chip"

    Eloszor is miert ne lehetne ? De ha nem lesz akkor majd a kijelolt gyalog atkelohelyen fog atkelni, ahol, az ilyen inteligens autok majd automatikusan lassitnak, illetve megallnak, nem pedig gyorsitanak, meg kerulgetik a zebra elott allo kocsisort, mint most.
  • Vol Jin #7
    Kajakra lehetne követni bárkit.
  • Vol Jin #6
    Mert mondjuk a szatyros nagymamába nem lesz beépítve DSRC chip, és továbbra is körbetekintés nélkül fog az útra lépni.