Ötvös Tibor

A játékvilág jövője: a DLC

A Letölthető Tartalmak (DLC) fogalma mára teljesen elfogadottá vált a játékiparban. Míg kezdetben DLC-k maximum egy-két új fegyvert, más színű ruhát vagy egy-egy új multiplayer térképet jelentettek, addig mára amolyan "upgrade" szerepet töltenek be.

A legújabb tartalmak ugyanis valóban számos extrát adnak az alapjátékhoz és nem egy esetben egy teljesen új történeti szálat vagy főhőst hoznak be a sztoriba (lásd például GTA IV sorozat vagy Alan Wake). Az átmenet azonban közel sem volt zökkenőmentes. Számos játékos ugyanis nagyon idegenkedve fogadta a DLC-k megjelenését és úgy vélte, hogy a fizetős tartalmak olyan részek, melyeket a kiadó vagy a fejlesztő szándékosan hagyott ki az alapprogramból, mert így több pénzt húzhat ki a kedves vásárló zsebéből.



Hasonlóan fogadták az ingyenes DLC-ket is. Ezekre szintén az volt a vád, hogy az alapjátékból szándékosan kihagyott jelenetek, lehetőségek szerepelnek bennük, melyeket utána hónapokkal később csak azért tettek elérhetővé, hogy megnöveljék a cím piaci értékét. Mindenesetre a DLC-k itt vannak és a jelek szerint sokáig maradnak is.

Persze vannak előnyei is a rendszernek. Az egyik ilyen - amit a fejlesztők is folyamatosan hangoztatnak -, hogy a Letölthető Tartalmaknak köszönhetően nem kell 4-5 évet várni egy AAA-kategóriás cím megjelenésére, mivel kevesebb időt kell eltölteniük a tervezési és fejlesztési fázisban. Ami ugyanis kimarad vagy később jut eszükbe, azt DLC formájában elérhetővé teszik.

A Kölnben tartott 2010-es Game Developers Conferencen az Electronic Entertainment Design and Research (EEDAR) számokkal szemléltette a digitális letöltések és a DLC-k létjogosultságát. A beszámoló szerint a játékosok 2009-ben átlagosan 2-3 játékot vásároltak, ami drasztikus csökkenés a korábbi évek 6-8 játékos átlagához képest.

Ennek ellenére a DLC-k piacán a tavalyi év bevételei rekordot döntöttek és az EEDAR szerint 2011-ig csak növekedni fog az iparnak eme szegmense. A prezentációból az is kiderült, hogy a játékosok 22,5 százaléka már a vásárlás előtt utánajár, hogy pontosan mennyi és milyen tartalmakat nyújtó DLC lesz elérhető a kiszemelt programhoz.



Mit gondolsz a DLC-ről?
(Összesen 684 szavazat)
  • Pénzlehúzás
    65 % (445 szavazat)
  • Jó dolog
    21 % (144 szavazat)
  • No komment
    12 % (84 szavazat)
A fejlesztők is támogatják a rendszert és csak abban oszlanak mega vélemények, hogy pontosan mire is lehet használni a DLC-k rendszerét. Egyesek szerint ezzel jócskán meg lehet növelni egy játék élettartalmát, míg mások szerint jobb minőséget lehet produkálni az eddigieknél kevesebb idő alatt.

"A DLC mára minden projekt része lett" - állítja a Medal of Honor producere, Greg Goodrich. "Személy szerint már évek óta így gondolom. A fejlesztők évente egy-két alkalommal tudnak eljutni a játékosokhoz, ám a DLC-k segítségével folyamatos kapcsolattartás érhető el és nem 'veszítjük el' őket két nagy blockbuster között." "Ha igazán szeretünk egy játékot, akkor addig akarunk abban a világban maradni, ameddig csak lehet" - közli véleményét Raphael van Lierop, a Warhammer 40k: Space Marine producere. "Mind játszottunk már olyan játékkal, amit nem akartunk, hogy befejeződjön. A DLC egy remek lehetőség arra, hogy kinyújtsuk a játék élettartalmát és a rajongók is több időt tölthessenek kedvencükkel."

"Ugyanakkor az ipar szereplőinek is jó, hiszen ezzel megnöveljük az adott cím értékállóságát. A kiadóknak és a fejlesztőknek a 'továbbadás' és a 'cserélgetés' a két legnagyobb ellensége, de a DLC-k segítségével okot adhatunk a rajongóknak arra, hogy ne adják tovább a programot, hanem tartsák meg. A DLC hatalmas fejlődést jelent és remélem, hogy tovább fejlődik."



De persze akadnak olyanok is, akik ebben is csak a pénzt látják. Tavaly márciusban hatalmas botrányt kavart, mikor a Capcom bejelentette, hogy 4,99 dollárért lesz majd elérhető a Resident Evil 5 Versus DLC-je, amiben egyszerre 4 játékos játszhatott volna. Az ellenzők szerint a "kiadónak nincs joga pénzt kérni olyan játékmódért, ami mára szinte minden programban alapnak számít." A kiadó azonban úgy vélte, hogy "a Versus többet nyújt, mint az alapjáték, így indokolt a 4,99 dolláros ár."

Ugyancsak nagy ellenérzést váltott ki a The Elder Scrolls IV: Oblivion 2,5 dolláros lópáncélos "kiegészítője", de a legnagyobb vétket mégis a Ubisoft és a Microsoft követte el. A francia kiadó ugyanis - mint később kiderült - kivágatott a fejlesztőkkel két fejezetet az Assassin's Creed 2-ből és később fizetős DLC-k formájában tette elérhetővé.

A Microsoft azonban emberére akadt az Epic Games tagjaiban, mikor 2007-ben arra akarta "kényszeríteni" a csapatot, hogy a Gears of Warhoz meghirdetett extra tartalmakat több részben fizetős formában adják ki. A csapat ellenállt és tiltakozásul nem készítették el időre a csomagot. Ennek oka, hogy egy korábbi szerződésükben kikötötték, hogy az esetleges kiegészítők, javítások csak ingyenesek lehetnek, a kiadó azokért nem kérhet pénzt. Mindenesetre a csomag végül nem jelent meg.



"A DLC nem ugyanaz a dolog a vásárló és a kiadó szemszögéből nézve" - állítja a Spec Ops: The Line vezető dizájnere, Cory Davis. "Egyes dolgokat egyszerűen képtelenség DLC-ként kiadni. Én Letölthető Tartalomként nem egy-két új fegyvert akarok, hanem több kiegészítőt egyben, melyek valóban új élményt adnak a játékhoz. A legjobb DLC-k egy teljesen új utat nyitnak meg az adott játékban és más szemszögből mutatják be az addig megismert világot."

Sokak számára azonban a DLC-k jelentik a kitörés lehetőségét. Számos apró, független stúdió vesz részt ezek fejlesztésében és így lehetőséget kapnak a képességeik bemutatására is. A Twisted Pixel vezető dizájnere, Dan Teasdale szerint "a DLC a masszív jövő, hiszen ennek segítségével a fejlesztők non-stop dolgozhatnak a játékukon és tökéletesíthetik azt. És kisebb, de remek ötletekkel rendelkező stúdiók is szóhoz juthatnak."

A Vanquish rendezője, Shinji Mikami szerint "10 év múlva minden játék DLC formájában jelenik majd meg. Nem lesznek dobozos kiadások és minden programot epizodikusan, a ma DLC-ként ismert formában szólíthatunk magunkhoz." Hogy ez mennyire jó vagy rossz, azt nem tisztünk eldönteni, ezt majd megteszi helyettünk az idő.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • keysersoze #58
    Csak pénzért árulják...
    Épp ezért annyit is ér. 0 Ft-ot.

    Viszont ált. minőségi munka.
    Inkább összecsapott munka.

    És a legjobb amikor még a DLC se kompatibilis a kieggel, lásd: DA:O...
  • warchief #57
    "Ami ugyanis kimarad vagy később jut eszükbe, azt DLC formájában elérhetővé teszik." Ezt én nem venném olyan negatív dolognak. Sokkal jobb megoldás ez, mintha a tényleg utólag kialakult ötleteket összegyűjtve kidobnának egy gyengébb második részt, vagy expansiont.
    A "direkt kivágunk dolgokat, jó lesz dlc-be" az tényleg puszta pénzlehúzás, az köcsögség.
    Persze nem lehet tudni, hogy melyik esetben mi az ábra, erre maradunk mi, hogy eldöntsük, hogy kell-e nekünk az adott dlc, vagy sem.
  • RoyalPredator #56
    http://irevolutiondesign.wordpress.com/2010/11/01/a-jatekvilag-jovoje-a-dlc/
  • RoyalPredator #55
    ******************************************************************************************************

    MINDEN OKOSTÓNI FIGYELJEN!

    DLC? -> OK!

    Ha lenne a játékoknak egy Online Store-ja, ahol MP3szerűen MÁR EGY KORREKT TARTALOMHOZ PLUSSZBA meg lehetne venni, vagy mégjobb, ingyen DLC dolgokat, akkor OK!
    Pl: 99centért letöltessz a játékhoz egy AK-74es fegyvert, ami játszható lesz ezentúl!
    Vagy új autót, ruhát, tuningot, designt, valamit.

    A DLC-kkel a játékok frissülnek, tehát mindenképp JÓ ÖTLET.
    GTA IV is unalmas 100 óra után (kivéve multi, az plussz ~100 óra).
    Aztán már MODOLSZ! Nos, a DLC is MOD! Csak pénzért árulják... Viszont ált. minőségi munka.


    ******************************************************************************************************


  • Mat666 #54
    Nekem semmi bajom azzal ha fizetni kell egy játékért a kedvenceket így is megveszem a DLC-vel csak az a bajom hogy nem igazán akarok a kártyával fizetni a neten ha ezt megoldanák valamilyen más fizetési megoldással az jó lenne.
  • Tinman #53
    Éééééssss ismét egy remek példába futottam.

    Tegnap végigtoltam Nier-t, gondoltam nézzük van-e DLC. Van! Remek, vásárlás előtt feltétlenül tájékozódni, mert a DLC a sátán teremtménye.

    Elolvastam több review-et róla és annyit tud a DLC ~1400 Ft-ért, hogy 30 percnyi az ALAPJÁTÉK pályáiból összevágott, kissé megmixelt 15 szintet ad, melyben harcolhat olyan dolgok ellen, amikben az alapjátékban is volt részed... ja meg valami szaros kardot is ad, aminél az alapjátékban már rég jobb van a kezedben, meg másik kosztümöt. Csodás... főleg, hogy a játék árának kb. 40%-áért egy kalap szart akarnak a pofámba tolni.
  • keysersoze #52
    Mind játszottunk már olyan játékkal, amit nem akartunk, hogy befejeződjön. A DLC egy remek lehetőség arra, hogy kinyújtsuk a játék élettartalmát és a rajongók is több időt tölthessenek kedvencükkel.

    Ez mind szép és jó is LENNE, ha egy DLC expansion minőségű lenne, de nem, itt csak arról van szó hogy +2 fegyver, meg +3 perc játékidő. Cserébe regeld a neten, ha vmi gond van, még a kimentett állásaidat se tudod visszatölteni mert belekavar. De a legbunkóbb hogy rendszerint olyan áron adják mintha valódi, teljes értékű expansion lenne.

    A kiadóknak és a fejlesztőknek a 'továbbadás' és a 'cserélgetés' a két legnagyobb ellensége, de a DLC-k segítségével okot adhatunk a rajongóknak arra, hogy ne adják tovább a programot

    Még egy ok arra hogy miért ne pazaroljunk pénzt erre. Ami a kiadónak bevétel, az nekem kiesés.

    A DLC hatalmas fejlődést jelent és remélem, hogy tovább fejlődik

    Én is remélem hogy 8-10 DLC összefejlődik 1 expansionná, és csak 1 DLC árát fogják elkérni érte, nem 10-ét.

    a legnagyobb vétket mégis a Ubisoft és a Microsoft követte el

    Az UborkaSzoftnak nem a DLC-zés a legnagyobb bűne, hanem a folyamatos netkapcsolatot igénylő játék. Megszakad a neted, már száll is el a játék. És mindezt a 21. században. Mondjuk tény hogy ezzel eléggé márkahűvé tettek, ha meglátom egy dobozon hogy UborkaSzoft, már garantált hogy meg se veszem.

    10 év múlva minden játék DLC formájában jelenik majd meg. Nem lesznek dobozos kiadások

    Végülis már most is van minden játéknak DLC kiadása: wareznak hívják. És tényleg ez a jövő, amibe a kiadók belekényszereítik a ma még fizetős vásárlókat. ^^
  • keysersoze #51
    a fizetős tartalmak olyan részek, melyeket a kiadó vagy a fejlesztő szándékosan hagyott ki az alapprogramból, mert így több pénzt húzhat ki a kedves vásárló zsebéből.

    Ez pontosan így is van. Ezért is kell a 'szomnak.
  • Zóanagyvarázsló #50
    További érdekesség: az 1.4-gyel annak idején kivették a másolásvédelmet, de a dobozos Enhanced Edition esetében csak később tettek így.
  • Zóanagyvarázsló #49
    Miért nem lehet indulóban TELJES játékot kiadni a kezek közül?

    Ezzel alapvetően egyetértek, de te túlzásba esel. Az nem baj, ha később kap még tartalmat egy játék, az a baj, ha az alapból kivágott dolgokat, fegyvereket, lópáncélt, plusz egy civilizációt (Civ V) sóznak rá az ember, vagy vitatható minőségű mellékküldetéseket, melyeknél érzi az ember, hogy az alapjáték részeként teljesebb lehetett volna (BioWare). Mert ha minden plusz tartalom átok lenne, akkor bizony kiegészítőkre sem lenne szükség, mi az, hogy a Throne of Baal zárja le a BG2 sztoriját?!

    Igen, Witchert menti, hogy ingyenes és NEM nem ismerem és nem is érdekel a "letölthető" faszkolódás.

    Te tudod, szerintem érdemes játszani velük, de direkt nem a fősztorit egészítik ki, szóval akár ki is hagyhatóak. Azóta van egyébként még újabb kisdás, hozzápakoltak még egy patchet és pár rajongói modot (természetesen ezeket sem pénzért vesztegetik), nem zavar, de ezek már nem is érdekelnek.

    Egyébként két fontos ok lehetett az Enhaced Editonre a DLC-s formájában:

    1. A rajongók kielégítése, ingyenes extra tartalom, javítások, látják, hogy nem hagyták 1.0 állapotban a játékot, sőt.
    2. Új kiadás, lehet köré hírverést csapni, kaphat új, remélhetőleg kedvező rivjúkat, ebben a két DLC (melyeket sosem hívtak így) is segíthet, és így megvehetik azok is, akik korábban nem tettek így.
    3. Kezdettől fogva hangsúlyozták, hogy mennyire támogatni fogják a modding communityt, részben nekik szánták példának a gyári kalandokat. Ugye akkor jött ki az editor is.

    Szerintem ezek racionális és respektálható okok, én pedig nem éreztem úgy , hogy átejtettek a palánkon. (Még csak a CD-kulcs sem egyszer hazsnálatos, szóval teljes értékűként tudnám eladni a CE-met, ha akarnám. De eszem ágában sincs.)

    A Borderlands esetében viszont kezdettől fogva lehetett tudni a DLC-áradatról. Már csak ezért sem vettem volna meg, ha érdekelt volna.