Gyurkity Péter
Kínai belharc a World of Warcraft miatt
A népszerű MMORPG szerverinek üzemeltetését felelős cég már megkapta a tevékenység felfüggesztésére vonatkozó felszólítást, ám eközben folytatódik a szabályozó hatóságok belharca.
A napokban mi is beszámoltunk arról, hogy a partnercserét követő leállás után most végleg bezárhatják a WoW szervereit Kínában, a sajtó- és egyéb kiadványok felügyeletéért felelős GAPP ugyanis felszólította a NetEase.com céget az új előfizetők bevonásának felfüggesztésére, valamint a játék legújabb verziójának felülvizsgálatára, ez utóbbi ugyanis szerintük súlyosan sérti a vonatkozó rendelkezéseket.
A szabályozó hatóságot főként az zavarja, hogy a játékban olyan tartalmak és tevékenységek jelennek meg, amelyek nem felelnek meg az internet szoros felügyeletére törekvő Párt szigorú előírásainak. A helyzet azonban nem ilyen egyszerű, ugyanis az online tartalmak, így tehát az internetes játékok felügyeletét két minisztérium is szívesen ellátná, mi több, ezek minden erővel harcolnak azért, hogy ők maguk váljanak az egyedüli illetékessé. Ezek egyike a kulturális minisztérium (MOC), amely arra hivatkozik, hogy a Párt propagandaosztálya őket nevezte meg felelősnek minden online tartalom szemmel tartásáért, ezzel egy időben azonban az ipari és információs technológiáért felelős minisztérium (MIIT) is igényt tart erre a pozícióra.
Felmerülhet a kérdés, hogy mi az oka ennek a heves szembenállásnak, miért veszekednek egymással a mindenható Kommunista Párt alá tartozó szervezetek. Erre egyszerű a válasz: az internet terjedésének óriási üteme hatalmas lehetőségeket kínál (ami egyben még több gyanakvásra készteti az ellenőrzést szigorító pártvezetőket), így aki elnyeri a szabályozó hatóság szerepkörét, az nagyban növelheti saját befolyását, és egyben a rajta keresztülfolyó pénzek nagyságát. Érdemes megjegyezni, hogy miközben a GAPP rendkívül szigorú szabályozást támogat (így például a külföldi befektetések megtiltását is), a kulturális minisztérium jóval visszafogottabb álláspontot képvisel, ők például egyelőre a WoW szervereit sem piszkálnák, arra hivatkozva, hogy majd ők mondanák ki a végső döntést a kérdésben.
Amíg tehát folytatódik a belharc, nem tudni, hogy milyen döntések alapján szabályozzák majd az online tartalmak szegmensét. A korai spekulációk szerint a játékosok többsége a legrosszabb alternatíva megvalósulásával külföldi szervereken próbálna szerencsét, illetve más játékokra váltana, ezzel azonban érdemes megvárni a helyzet tisztázását.
A napokban mi is beszámoltunk arról, hogy a partnercserét követő leállás után most végleg bezárhatják a WoW szervereit Kínában, a sajtó- és egyéb kiadványok felügyeletéért felelős GAPP ugyanis felszólította a NetEase.com céget az új előfizetők bevonásának felfüggesztésére, valamint a játék legújabb verziójának felülvizsgálatára, ez utóbbi ugyanis szerintük súlyosan sérti a vonatkozó rendelkezéseket.
A szabályozó hatóságot főként az zavarja, hogy a játékban olyan tartalmak és tevékenységek jelennek meg, amelyek nem felelnek meg az internet szoros felügyeletére törekvő Párt szigorú előírásainak. A helyzet azonban nem ilyen egyszerű, ugyanis az online tartalmak, így tehát az internetes játékok felügyeletét két minisztérium is szívesen ellátná, mi több, ezek minden erővel harcolnak azért, hogy ők maguk váljanak az egyedüli illetékessé. Ezek egyike a kulturális minisztérium (MOC), amely arra hivatkozik, hogy a Párt propagandaosztálya őket nevezte meg felelősnek minden online tartalom szemmel tartásáért, ezzel egy időben azonban az ipari és információs technológiáért felelős minisztérium (MIIT) is igényt tart erre a pozícióra.
Felmerülhet a kérdés, hogy mi az oka ennek a heves szembenállásnak, miért veszekednek egymással a mindenható Kommunista Párt alá tartozó szervezetek. Erre egyszerű a válasz: az internet terjedésének óriási üteme hatalmas lehetőségeket kínál (ami egyben még több gyanakvásra készteti az ellenőrzést szigorító pártvezetőket), így aki elnyeri a szabályozó hatóság szerepkörét, az nagyban növelheti saját befolyását, és egyben a rajta keresztülfolyó pénzek nagyságát. Érdemes megjegyezni, hogy miközben a GAPP rendkívül szigorú szabályozást támogat (így például a külföldi befektetések megtiltását is), a kulturális minisztérium jóval visszafogottabb álláspontot képvisel, ők például egyelőre a WoW szervereit sem piszkálnák, arra hivatkozva, hogy majd ők mondanák ki a végső döntést a kérdésben.
Amíg tehát folytatódik a belharc, nem tudni, hogy milyen döntések alapján szabályozzák majd az online tartalmak szegmensét. A korai spekulációk szerint a játékosok többsége a legrosszabb alternatíva megvalósulásával külföldi szervereken próbálna szerencsét, illetve más játékokra váltana, ezzel azonban érdemes megvárni a helyzet tisztázását.