Berta Sándor
Játékjövő-kutató laboratórium nyílt Berlinben
Hivatalosan is megnyitották a Berlini Műszaki és Gazdasági Főiskolán (HTW) működő játéklaboratóriumot, amely már a szórakoztató szoftverek jövőjét kutatja.
Hova pillant a játékos, amikor egy idegen világban harcol? Milyen tipikus mozdulatminták vannak? A prof. dr. Michael Heine, a HTW elnöke által megnyitott intézmény munkatársai ilyen és hasonló kérdésekre keresik a válaszokat. A laboratórium fő célja a játékok kutatása, ugyanakkor nyitott a különböző ágazatokat képviselő cégek előtt is.
A részleg munkatársai az elképzelések szerint segíthetnek mind a tudósoknak, mind pedig a hallgatóknak abban, hogy hosszú távon a játékokkal és azok jövőjével foglalkozzanak. Carsten Busch és Thomas Bremer, a Gameslab két vezetője elmondta, hogy a technikai vonatkozások mellett különösen a kulturális hátterek és játékelméletek, valamint a szociális tudáseffektek lehetnek fontosak. Az új szervezeti egységben négy alközpont található. Ezek a MoCap, az Eye Tracking, a Cave Automatic Virtual Environment (CAVE) Studio és a Multitouch labor.
A MoCap egy12 kamerával ellátott Motion-Capturing rendszer, amely egyaránt alkalmas a 3D-s animációk és a mozdulatsorok lefolyásának vizsgálatára. Az Eye Tracking Labor fő feladata a számítógépes játékok hatásainak vizsgálata. A CAVE Studio lehetővé teszi, hogy a szakemberek a virtuális realitás területén végezzenek kutatásokat és hogy 3D-s környezetekben fejlesszenek ki játékokat. S végül, de egyáltalán nem utolsósorban a Multitouch Laborban olyan új alkalmazásokat és játékokat hozhatnak létre, tesztelhetnek, illetve vizsgálhatnak, amelyekben az irányítást gesztusokkal végzik.
A tudósok számos kérdésre kaphatnak választ azelőtt, hogy egy termék piacra kerülne. Így például megtudható, hogy a játékos figyelmét elvonják a menük és más elemek, valóban odanézhet-e majd egy pályán, ahová néznie kell és azt látja-e majd, amit kell stb. Ráadásul ezeknek a rendszereknek az a további nagy előnyük, hogy a segítségükkel később olyan szoftverek is megalkothatók lesznek, amelyekben elég lesz egy tárgy kiválasztásához csak erősen ránézni.
A kutatócsoport tagjai között vannak informatikusok, szociológusok, kommunikációs-, filmes, média- és gazdaságtudományi szakemberek. Ők egyaránt vizsgálják a jövőbeni játékok és az online programok technológiai, gazdasági és szociológiai hatásait. A tudósok választ keresnek azokra a kérdésekre is, hogy miként és milyen mértékben befolyásolja a játékipar a hardver- és szoftverfejlesztéseket, milyen piacok és üzleti modellek lehetnek a jövőben, mik lehetnek a 35 év és az 50 év feletti játékosok különleges igényei, illetve, hogy mik lehetnek a közeljövő trendjei.
De ugyanígy szóba kerülnek a mobil platformokon futtatható játékokkal, a szórakoztató programokon alapuló tanulással és a virtuális terekkel kapcsolatos kérdések, ötletek is.
Hova pillant a játékos, amikor egy idegen világban harcol? Milyen tipikus mozdulatminták vannak? A prof. dr. Michael Heine, a HTW elnöke által megnyitott intézmény munkatársai ilyen és hasonló kérdésekre keresik a válaszokat. A laboratórium fő célja a játékok kutatása, ugyanakkor nyitott a különböző ágazatokat képviselő cégek előtt is.
A részleg munkatársai az elképzelések szerint segíthetnek mind a tudósoknak, mind pedig a hallgatóknak abban, hogy hosszú távon a játékokkal és azok jövőjével foglalkozzanak. Carsten Busch és Thomas Bremer, a Gameslab két vezetője elmondta, hogy a technikai vonatkozások mellett különösen a kulturális hátterek és játékelméletek, valamint a szociális tudáseffektek lehetnek fontosak. Az új szervezeti egységben négy alközpont található. Ezek a MoCap, az Eye Tracking, a Cave Automatic Virtual Environment (CAVE) Studio és a Multitouch labor.
A MoCap egy12 kamerával ellátott Motion-Capturing rendszer, amely egyaránt alkalmas a 3D-s animációk és a mozdulatsorok lefolyásának vizsgálatára. Az Eye Tracking Labor fő feladata a számítógépes játékok hatásainak vizsgálata. A CAVE Studio lehetővé teszi, hogy a szakemberek a virtuális realitás területén végezzenek kutatásokat és hogy 3D-s környezetekben fejlesszenek ki játékokat. S végül, de egyáltalán nem utolsósorban a Multitouch Laborban olyan új alkalmazásokat és játékokat hozhatnak létre, tesztelhetnek, illetve vizsgálhatnak, amelyekben az irányítást gesztusokkal végzik.
A tudósok számos kérdésre kaphatnak választ azelőtt, hogy egy termék piacra kerülne. Így például megtudható, hogy a játékos figyelmét elvonják a menük és más elemek, valóban odanézhet-e majd egy pályán, ahová néznie kell és azt látja-e majd, amit kell stb. Ráadásul ezeknek a rendszereknek az a további nagy előnyük, hogy a segítségükkel később olyan szoftverek is megalkothatók lesznek, amelyekben elég lesz egy tárgy kiválasztásához csak erősen ránézni.
A kutatócsoport tagjai között vannak informatikusok, szociológusok, kommunikációs-, filmes, média- és gazdaságtudományi szakemberek. Ők egyaránt vizsgálják a jövőbeni játékok és az online programok technológiai, gazdasági és szociológiai hatásait. A tudósok választ keresnek azokra a kérdésekre is, hogy miként és milyen mértékben befolyásolja a játékipar a hardver- és szoftverfejlesztéseket, milyen piacok és üzleti modellek lehetnek a jövőben, mik lehetnek a 35 év és az 50 év feletti játékosok különleges igényei, illetve, hogy mik lehetnek a közeljövő trendjei.
De ugyanígy szóba kerülnek a mobil platformokon futtatható játékokkal, a szórakoztató programokon alapuló tanulással és a virtuális terekkel kapcsolatos kérdések, ötletek is.