Berta Sándor

Utópia a papírmentes iroda

Hiába válik a mindennapok részévé a digitalizálás, napjainkban sem beszélhetünk papírmentes irodákról.

"Sokan számítottak arra, hogy a PC-k és a notebookok elterjedése, illetve diadalmenete feleslegessé teszi a papírt. A papír ugyanakkor egy olyan technológiának bizonyult, amely a következő években sem fog eltűnni a mindennapi életünkből" - nyilatkozta Monica Beltrametti, a Xerox európai kutatóközpontjának vezetője.

A szakemberek és a felhasználók számára egyaránt gyorsan világossá vált, hogy egyedül csak hardveres megoldásokkal nem lehet a helyzetet megoldani. A nyomtatógyártók éppen ezért olyan technikákat igyekeztek kidolgozni, amelyekkel csökkenthetők a nyomtatási és a karbantartási költségek, valamint ezzel párhuzamosan az egész folyamat hatékonyabbá és olcsóbbá tehető. Emellett egyre fontosabb lett, hogy az emberek akár a mobil készülékeikről, például egy okostelefonról is kinyomtathassanak egy szöveges dokumentumot.

Ez önmagában elsőre lehetetlennek tűnik, hiszen az okostelefonokon nincs nyomtató- vagy hagyományos USB-port. Ezért először egy megadott e-mail címre kell elküldeni a fájlt, majd a feladó kap egy hat számjegyű kódot, amit meg kell adnia a nyomtatónak. A nyomtatás ezek után bármelyik hálózatba kötött készüléken elvégezhető. Emellett azonban a nyomtatógyártók sem tettek le a papírmentes irodák megvalósításáról. "Már most is van számos olyan automatizált szoftver, amely megkönnyíti a dokumentumok beszkennelését és az utólagos digitális kezelését" - közölte Beltrametti.

A Xerox a szó- és írásjel-felismerő technológiákra épít, amelyek képesek megkülönböztetni a kézírást és a nyomtatott szöveget, illetve e szempontok alapján külön kategóriákba is sorolják a dokumentumokat. Ezenkívül a szakemberek jelentős mértékben javítani akarnak a szöveges fájlok automatikus kiolvasásán és az adatbázisokban való információtároláson.

S hogy mit hozhat a jövő? Nos, Beltrametti úgy vélte: a hagyományos papír mellett - de közel sem helyette - hamarosan elterjedhet az elektronikus papír, amely egy komoly alternatíva. Amíg azonban a technológia kiforrottá válik, viszonylag sok idő telik majd el. Fontos ugyanis, hogy a szövegek az e-papíron is ugyanolyan jól olvashatók és olcsón elhelyezhetők legyenek, illetve a költségeket is csökkentsék. Van egy másik alternatíva is, ami szintén érdekes lehet. A Xerox laboratóriumaiban kísérleteznek egy olyan különleges papírral, amely képes letörölni a ráírt tartalmat. Erre a célra a kutatók az UV-fényt használják és a folyamat hőhatásokkal felgyorsítható. Jelenleg ez a kísérleti papír akár 50-szer is újraírható és így már a mostani állapotában is segíthet lecsökkenteni a felhasznált papírmennyiséget.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Kara kán #17
    "például egy okostelefonról is kinyomtathassanak egy szöveges dokumentumot. "

    Hát, igen, mert a mai szar nyomtatók legtöbbje nem wifis.

    A papírmentes iroda simán megvalósítható lenne, Orbán Viktornak csak egy tollvonásába kerülne.
    Ráadásul, a digitális cuccok árvízben általában nem áznak el.
    A tervezés, rajzolás témában: igen, legalább 20"-os érintőképernyőkre van szükség, amelyekre lehet írni, rajzolni, stb.
  • gemihu #16
    Jelentést írtam, nem szögszerkesztést. Gondolj bele, egy áfaanalitikába egy nagy cégnél:)
  • Gerygrey #15
    A valódi, kézzel történő aláírás hitelessége eléggé könnyen ellenőrizhető, ezzel szemben, amit "digitális aláírás" néven emlegetnek...

    Én eddig életemben két egyforma aláírást soha nem tudtam produkálni. De biztos ez a bombabiztos módszer, nem az ujjlenyomat például.

    Adóbevallást és más APEH-es szarokat aláírni 600 példányban külön-külön... Lakásvásárlás, hitelfelvétel, stb, nem lenne egyszerűbb, ha megérinteném az ujjammal a leolvasót, és az onnantól hiteles?

    Persze az a baj, hogy nem csak hitelesebb, egyszerűbb és hatékonyabb, hanem olcsóbb is, márpedig ami olcsó, az a közigazgatásban nem nyerő, mert abból lopni is kevesebbet lehet.
  • AgentKis #14
    Azért a nyomtató és kellékanyag gyártók, forgalmazók nem vernék a feneküket a földhöz a papírmentes iroda miatti örömükben!
  • AgentKis #13
    "Mert ha egy 100 oldalas jelentésből kimarad egy sor az elején, lehet csúszik az egész , és ilyenkor újra kell nyomtatni az egészet." Hát illene szakasz és oldal -vég pontokat tenni egy 100 oldalas doksiba. Ezt szövegszerkesztésből a második órán már elmondják...
  • gemihu #12
    A papír nagyon sokáig meg fog maradni.Leszámítva azt,hogy a bürokrácia megköveteli a papírt, vannak egyéb okok és problémák. Egyrészt a régi típusú vezetőség gyakran papíron kér dolgokat. Sokszor probléma,hogy csak ideiglenesen van szükség adatra, és képernyőn nem olyan könnyen áttekinthető,nem fér el kellő méretben. Ezt olyan írható kijelzőkkel lehetne csak megoldani,amelyek kellően olcsók és könnyen kezelhetők. Láttam már projektort,ami érintőképernyőt csinál belől stb..
    A másik gond a hordozhatóság.Bár nem feltétlenül kell magát az eszközt hordozni,de nem ártana,ha az adatok könnyen átkerülhetnének az egyik asztalról a másikra.Úgy is mondhatnám a hálózati megosztások nem elég könnyen kezelhetőek, nem elég vizuálisak..
    Ami még gond,hogy nyomtatóra rossz adatok mennek ki. Ennek két fő oka van. Az egyik a figyelmetlenség,mikor véletlen egy 200 oldalas doksit nyomtat ki valaki,pedig csak egy oldal kéne, vagy túl nagy időszakot kért a jelentésnek stb.Mennyiből állna,ha a nyomtató visszakérdezne? Figyi, ez egy kicsit sok lesz:)
    A másik az,amikor később ellenőrizzük, vagy más ellenőrzi a kinyomtatott jelentést, és akkor derül ki,hogy valami kimaradt.
    Szerintem sokkal több papír megy kárba mostanában,mint régen.Mert ha egy 100 oldalas jelentésből kimarad egy sor az elején, lehet csúszik az egész , és ilyenkor újra kell nyomtatni az egészet..




  • nextman #11
    Igazából megvalósítható lenne a paperless office, csak a felhasználói ellenállás nagy. De ha pl. törvényben tiltanánk a nyomtatást, és azonnal leszerelnénk minden nyomtatót, máris megoldódna a probléma. Kérlelni felesleges a usereket, ha nem látnak benne rövidtávú hasznot, nem fognak a pazarló hozzáállásukon változtatni.
  • Garfield #10
    A valódi aláírásomat nem tudom csak úgy átadni valakinek, nem lehet ellopni tőlem, stb. A "digitálist" - ha nem is könnyű - de lehet.

    Erről kérdezzünk meg egy igazságügyi grafológus szakértőt. ;-) Míg a kézi aláírásodat bárki, bármikor, tőled függetlenül hamisíthatja, addig a digitális aláírás - főleg a komolyabb, minősített - esetében már birtokolni kell a hordozó eszközt, amit azért illik észrevenni.

    A 100%-ban papírmentes iroda általánosságban tényleg utópia, ugyanis van egy csomó olyan eset, amikor nem lehet, vagy sokkal kényelmetlenebb a pusztán elektronikus út. Nemcsak a mérnöki, tudományos, stb. munka egyes eseteinél használhatóbb jobban a papír, de mondjuk egy szerződés egyeztetése is mennyivel egyszerűbb egy megbeszélésen, ha a kinyomtatott vázlatot tele lehet firkálni, mint korrektúrával dupla annyi idő alatt bohóckodni. Arról nem is beszélve, hogy manapság sajnos még mindig sokan a papíralapú leveleknél, nyomtatványoknál, stb. vannak leragadva, így pusztán elektronikus úton sem lehet megküldeni egy levelet.

    Ahogy az egyik előző munkahelyemen viccesen mondták, a paperless office helyett inkább a less paper office a cél, vagyis a dokumentumok elektronikus kezelése és tárolása a cél, amelyeket csak nagyon szükséges, végső esetben nyomtatunk ki.
  • amitriptilin #9
    én az egyik oldalán üres papírból készítem a házi postitet :)
  • Vanek úr #8
    "A valódi aláírásomat nem tudom csak úgy átadni valakinek, nem lehet ellopni tőlem, stb." - dehogynem, ráadásul sokkal könnyebben, mint a digitálist (ha látják az aláírásod, akkor újra létre tudják hozni; míg a digitálisnál nem érnek vele semmit, ha látják - meg kell szerezniük a privát kulcsodat, azt meg csak tőled elkérve, ellopva tudják megtenni). Ráadásul a digitálisnál azonnal ellenőrzöd is, hogy az aláírás megfelel-e a valóságnak, addig a hamis (de a tiédhez nagyon hasonlító) aláírást nem fogják rögtön írásszakértővel ellenőriztetni (csak akkor, ha már gond van, de akkor már késő) - ráadásul a profik az írásszakértőket is át tudják verni.