Berta Sándor
Valós időben készíthető zene filmekhez és játékokhoz
A St. Pölteni Főiskola (FH) egyik kutatócsoportja olyan szoftveren dolgozik, amelynek a segítségével valós időben lesz készíthető játék- vagy filmzene. A laikus zeneszerzőknek az egyes művek megalkotásában intelligens algoritmusok segíthetnek.
Julian Rubisch egyike annak a négy szakembernek, akik a Generated Music for Media Applications (GEMMA) projekten dolgoznak. Az általuk fejlesztett program elsősorban az amatőr filmesek munkáját könnyítheti majd meg, hiszen zenei előképzettség nélkül készíthetnek a segítségével különböző zenei alkotásokat. Hannes Raffaseder zeneszerző, a program vezetője kiemelte, hogy mindenképpen szükség van arra, hogy a szoftver használójának legyen valamilyen elképzelése, illetve képes legyen a különböző érzelmeit a zenébe átültetni. "A zene egyre nagyobb, elsősorban érzelmi szerepet játszik a különböző médiaprodukciókban, legyen szó filmekről, videókról vagy éppen számítógépjátékokról" - közölte a szakember.
Rubisch hozzátette, hogy az alapötlet James A. Russell amerikai pszichológus Circumplex-modelljére vezethető vissza, ami rendkívül egyszerű, 12 gondolkodási, illetve viselkedési stílusra épül. A 12 stílus három nagyobb klasztert alkot, ezek a konstruktív, a passzív-védekező és az agresszív-védekező klaszterek. "Nekem, mint zeneszerzőnek először furcsa volt, hogy a teljes érzelmi palettát így leegyszerűsítjük, de a kísérleteink és a tesztjeink bebizonyították, hogy ez a modell nagyon is jól működik" - szögezte le Raffaseder.
Rubisch elmondta, hogy a készülő szoftver matematikai eljárások segítségével és a felhasználó által megadott, különböző érzelmeket tükröző paraméterek alapján kiszámol, létrehoz bizonyos melódiákat. Összesen nyolc ilyen paraméterből lehet majd választani és a fejlesztők nagy hangsúlyt helyeztek a program könnyű kezelhetőségére. Az alkalmazás képes arra, hogy valós időben hozzon létre zenéket, illetve hogy valós időben reagáljon egy film történéseire. Sőt, emellett a szoftver végszükség esetén, ha a felhasználó képtelen a zeneszerzésre, maga is elkészít zeneszámokat
Az első verzió várhatóan őszre készül majd el. A nyolc paraméter között megtalálható lesz a ritmus, a tempó és a hangszín is. Egyelőre még kérdéses, hogy a program maga tartalmaz majd hangszermintákat vagy ezeket külső adatbázisokból tölti majd le. Raffaseder és kollégái mindenképpen kompatibilissé akarják tenni az új rendszert az AllThatSounds nevű adatbázissal, amely képes megtalálni a hasonló dalokat. Így a két megoldás ötvözésének segítségével létrehozhatók lesznek bizonyos típusú (romantikus, vígjáték, akciófilm stb.) filmzenék.
"A munkánk bizonyos szempontból úttörő jellegű, de mindenképpen szeretnénk vele egy szemantikus rést befoltozni. Gyakran előfordul, hogy a rendezők és a zeneszerzők nem egy nyelvet beszélnek, ha a készítendő kompozíciókról van szó. Ilyenkor lehet majd különösen hasznos a GEMMA. Egyre nagyobb az igény az interaktív zeneszerzés iránt. Az emberek szeretnének még inkább együttműködni" - hangsúlyozta végül Raffaseder. A GEMMA nem egyedülálló a maga nemében, hiszen hasonló program a Brian Eno által készített Bloom nevű iPhone-alkalmazás a Reality Jockey osztrák-brit cég által fejlesztett RjDj is. Mindenesetre a három új szoftverrel nem csak a profi zeneszerzők, hanem a felhasználók lehetőségei is bővülnek.
Julian Rubisch egyike annak a négy szakembernek, akik a Generated Music for Media Applications (GEMMA) projekten dolgoznak. Az általuk fejlesztett program elsősorban az amatőr filmesek munkáját könnyítheti majd meg, hiszen zenei előképzettség nélkül készíthetnek a segítségével különböző zenei alkotásokat. Hannes Raffaseder zeneszerző, a program vezetője kiemelte, hogy mindenképpen szükség van arra, hogy a szoftver használójának legyen valamilyen elképzelése, illetve képes legyen a különböző érzelmeit a zenébe átültetni. "A zene egyre nagyobb, elsősorban érzelmi szerepet játszik a különböző médiaprodukciókban, legyen szó filmekről, videókról vagy éppen számítógépjátékokról" - közölte a szakember.
Rubisch hozzátette, hogy az alapötlet James A. Russell amerikai pszichológus Circumplex-modelljére vezethető vissza, ami rendkívül egyszerű, 12 gondolkodási, illetve viselkedési stílusra épül. A 12 stílus három nagyobb klasztert alkot, ezek a konstruktív, a passzív-védekező és az agresszív-védekező klaszterek. "Nekem, mint zeneszerzőnek először furcsa volt, hogy a teljes érzelmi palettát így leegyszerűsítjük, de a kísérleteink és a tesztjeink bebizonyították, hogy ez a modell nagyon is jól működik" - szögezte le Raffaseder.
Rubisch elmondta, hogy a készülő szoftver matematikai eljárások segítségével és a felhasználó által megadott, különböző érzelmeket tükröző paraméterek alapján kiszámol, létrehoz bizonyos melódiákat. Összesen nyolc ilyen paraméterből lehet majd választani és a fejlesztők nagy hangsúlyt helyeztek a program könnyű kezelhetőségére. Az alkalmazás képes arra, hogy valós időben hozzon létre zenéket, illetve hogy valós időben reagáljon egy film történéseire. Sőt, emellett a szoftver végszükség esetén, ha a felhasználó képtelen a zeneszerzésre, maga is elkészít zeneszámokat
Az első verzió várhatóan őszre készül majd el. A nyolc paraméter között megtalálható lesz a ritmus, a tempó és a hangszín is. Egyelőre még kérdéses, hogy a program maga tartalmaz majd hangszermintákat vagy ezeket külső adatbázisokból tölti majd le. Raffaseder és kollégái mindenképpen kompatibilissé akarják tenni az új rendszert az AllThatSounds nevű adatbázissal, amely képes megtalálni a hasonló dalokat. Így a két megoldás ötvözésének segítségével létrehozhatók lesznek bizonyos típusú (romantikus, vígjáték, akciófilm stb.) filmzenék.
"A munkánk bizonyos szempontból úttörő jellegű, de mindenképpen szeretnénk vele egy szemantikus rést befoltozni. Gyakran előfordul, hogy a rendezők és a zeneszerzők nem egy nyelvet beszélnek, ha a készítendő kompozíciókról van szó. Ilyenkor lehet majd különösen hasznos a GEMMA. Egyre nagyobb az igény az interaktív zeneszerzés iránt. Az emberek szeretnének még inkább együttműködni" - hangsúlyozta végül Raffaseder. A GEMMA nem egyedülálló a maga nemében, hiszen hasonló program a Brian Eno által készített Bloom nevű iPhone-alkalmazás a Reality Jockey osztrák-brit cég által fejlesztett RjDj is. Mindenesetre a három új szoftverrel nem csak a profi zeneszerzők, hanem a felhasználók lehetőségei is bővülnek.