Berta Sándor
Zeneipar: kevesebb licenc és stratégiaváltás szükséges
A zeneipar képviselői meghívták Cannesba a MIDEM kiállításra Jonathan Kleint, a Getty Images társalapítóját, aki azonban nem a várt tanácsokkal látta el vendéglátóit. Visszafogottságra hívta fel őket.
A zeneipari szervezetek arra számítottak, hogy mivel a fotóügynökségeknek is komoly gondot okoznak a kalózok, ezért Klein éles támadást fog intézni a fájlcserélők ellen. Nos, nem egészen ez történt. A meghívott szakember ugyanis beszédében mindenekelőtt azt tanácsolta a meghívóinak, hogy sürgősen váltsanak stratégiát és ezenkívül egyszerűsítsék le a licencfizetést. A követendő példát többek között a Spotify.com svéd portál jelentheti, amelynek segítségével néhány európai országban már bárki legálisan és ingyen hallgathat zenéket. Ennek ellenére az oldal reklámmentességet kínáló prémiumszolgáltatásának már 250 000 előfizetője van. Ami igazán érdekes, de ugyanakkor egyáltalán nem meglepő, hogy a honlapot nem zenészek hozták létre, hanem számítógépes szakemberek.
"A sikerük egyáltalán nem csoda, mivel azok fogják megváltoztatni a zeneipart, akiknek fogalmuk sincs a zenéről. Ebben az ágazatban ugyanis mindig túl kevés volt a változtatáshoz a motiváció. A Getty Images is küzd a szerzői jogok betartásáért, de ennek ellenére nagyon nyereséges és jobb helyzetben van, mint a zeneipar. Bevételnövekedésünk ugyan csökkent, de nem voltak évekig tartó piaccsökkenéseink, a fotósaink is velünk akarnak dolgozni és az ügyfeleink sem akarnak minket meglopni. A legfontosabb, hogy a szerzői jogokat és a licenceket kellene leegyszerűsíteni. A felhasználók számára ugyanis érthetetlen, hogy ha licencokokból nem juthatnak egy szolgáltatáshoz" - szögezte le Klein.
A Getty Images társalapítója végül közölte: a zenészeknek is nagyobb hatalmat kell adni és a felvételeket mindenki számára hozzáférhetővé kell tenni. A zeneiparnak több lehetősége van: vagy csak a kalózok elleni harcra koncentrál, vagy elfogadja tényeket és megpróbál megoldást keresni a piaci növekedés beindítására. De egyet nem szabad: csak a pénzszerzésre koncentrálni.
A zeneipari szervezetek arra számítottak, hogy mivel a fotóügynökségeknek is komoly gondot okoznak a kalózok, ezért Klein éles támadást fog intézni a fájlcserélők ellen. Nos, nem egészen ez történt. A meghívott szakember ugyanis beszédében mindenekelőtt azt tanácsolta a meghívóinak, hogy sürgősen váltsanak stratégiát és ezenkívül egyszerűsítsék le a licencfizetést. A követendő példát többek között a Spotify.com svéd portál jelentheti, amelynek segítségével néhány európai országban már bárki legálisan és ingyen hallgathat zenéket. Ennek ellenére az oldal reklámmentességet kínáló prémiumszolgáltatásának már 250 000 előfizetője van. Ami igazán érdekes, de ugyanakkor egyáltalán nem meglepő, hogy a honlapot nem zenészek hozták létre, hanem számítógépes szakemberek.
"A sikerük egyáltalán nem csoda, mivel azok fogják megváltoztatni a zeneipart, akiknek fogalmuk sincs a zenéről. Ebben az ágazatban ugyanis mindig túl kevés volt a változtatáshoz a motiváció. A Getty Images is küzd a szerzői jogok betartásáért, de ennek ellenére nagyon nyereséges és jobb helyzetben van, mint a zeneipar. Bevételnövekedésünk ugyan csökkent, de nem voltak évekig tartó piaccsökkenéseink, a fotósaink is velünk akarnak dolgozni és az ügyfeleink sem akarnak minket meglopni. A legfontosabb, hogy a szerzői jogokat és a licenceket kellene leegyszerűsíteni. A felhasználók számára ugyanis érthetetlen, hogy ha licencokokból nem juthatnak egy szolgáltatáshoz" - szögezte le Klein.
A Getty Images társalapítója végül közölte: a zenészeknek is nagyobb hatalmat kell adni és a felvételeket mindenki számára hozzáférhetővé kell tenni. A zeneiparnak több lehetősége van: vagy csak a kalózok elleni harcra koncentrál, vagy elfogadja tényeket és megpróbál megoldást keresni a piaci növekedés beindítására. De egyet nem szabad: csak a pénzszerzésre koncentrálni.