Gyurkity Péter
Webes 3D-gyorsítást akar a Mozilla
A Mozilla csatlakozott a Khronos Group felhívásához, amelyben az ágazat szereplőinek figyelmét hívják fel a 3D-gyorsítás megvalósításának jelentőségére - egy éven belül elkészülhet az első nyilvános változat.
A Firefox böngészőt fejlesztő alapítvány tulajdonképpen maga kezdeményezte a webes 3D-gyorsítás megvalósítására irányuló projekt elindítását, ebben számítanak a Khronos, valamint számos más cég és csoport segítségére. Elképzelésük szerint siker esetén hosszú évekre biztosíthatják a böngészőkben megjelenő dinamikus háromdimenziós tartalmak megjelenítését és megfelelő kezelését, amivel számos új lehetőség nyílik meg az ágazat előtt.
A projekt a Javascript, valamint az OpenGL ES 2.0 funkcionalitására, ezek előnyeire építene, a két platform egyfajta ötvözetét dolgozva ki. Kíváncsiak azonban a potenciális partnerek véleményére is, és nyitottak az esetleges további technológiák felhasználása iránt - a lényeg számukra, hogy minél szélesebb körű összefogás alakuljon ki a nagyobb szereplők között, ezzel is közelebb hozva a debütálás időpontját. Úgy vélik, hogy nagyjából 12 hónapra lesz majd szükség az első nyilvános fejlesztői csomag megjelenésére, onnantól kezdve pedig gyorsan általánossá válhatnak a böngészőkben megjelenő 3D-tartalmak.
Egy ilyen platform megjelenése számos területen bizonyulhatna hasznosnak, elég csak a Second Life és a hasonló virtuális világokra, vagy akár a népszerű közösségi oldalakra gondolni. Előbbiek immár közvetlenül a böngészőkben is megjelenhetnének (amire egyébként a Second Life esetében külső fejlesztések révén most is van lehetőség), utóbbiak pedig saját háromdimenziós térrel egészíthetnék ki szolgáltatásaikat.
Emellett persze számos más játék és egyéb szoftver is felbukkanhatna a böngészőkben, a kérdés már csak az, hogy az ágazat szereplőinek érdeklődését mennyiben tudják majd felkelteni.
A Firefox böngészőt fejlesztő alapítvány tulajdonképpen maga kezdeményezte a webes 3D-gyorsítás megvalósítására irányuló projekt elindítását, ebben számítanak a Khronos, valamint számos más cég és csoport segítségére. Elképzelésük szerint siker esetén hosszú évekre biztosíthatják a böngészőkben megjelenő dinamikus háromdimenziós tartalmak megjelenítését és megfelelő kezelését, amivel számos új lehetőség nyílik meg az ágazat előtt.
A projekt a Javascript, valamint az OpenGL ES 2.0 funkcionalitására, ezek előnyeire építene, a két platform egyfajta ötvözetét dolgozva ki. Kíváncsiak azonban a potenciális partnerek véleményére is, és nyitottak az esetleges további technológiák felhasználása iránt - a lényeg számukra, hogy minél szélesebb körű összefogás alakuljon ki a nagyobb szereplők között, ezzel is közelebb hozva a debütálás időpontját. Úgy vélik, hogy nagyjából 12 hónapra lesz majd szükség az első nyilvános fejlesztői csomag megjelenésére, onnantól kezdve pedig gyorsan általánossá válhatnak a böngészőkben megjelenő 3D-tartalmak.
Egy ilyen platform megjelenése számos területen bizonyulhatna hasznosnak, elég csak a Second Life és a hasonló virtuális világokra, vagy akár a népszerű közösségi oldalakra gondolni. Előbbiek immár közvetlenül a böngészőkben is megjelenhetnének (amire egyébként a Second Life esetében külső fejlesztések révén most is van lehetőség), utóbbiak pedig saját háromdimenziós térrel egészíthetnék ki szolgáltatásaikat.
Emellett persze számos más játék és egyéb szoftver is felbukkanhatna a böngészőkben, a kérdés már csak az, hogy az ágazat szereplőinek érdeklődését mennyiben tudják majd felkelteni.