Berta Sándor
Járműfedélzeti rendszerek a nagyobb biztonságért
Az intelligens járműrendszerek (IVS-ek) elterjedésével és alkalmazásával számos baleset, illetve veszélyhelyzet elkerülhető el.
A European Large-Scale Field Operational Tests on In-Vehicle Systems (euroFOT) európai uniós projekt keretében a kontinens szakemberei olyan megoldásokat keresnek, amelyek nem csak biztonságosabb közúti közlekedést tesznek lehetővé, hanem növelik az energiahatékonyságot és csökkentik a közlekedési dugók számát is. A résztvevők szeretnék elérni azt is, hogy az emberek és az autógyártók egyaránt ismerjék meg az IVS-eket, az előnyeiket és terjedjen el a használatuk. A programban összesen 28 cég, illetve intézmény vesz részt, akik különböző járműfedélzeti rendszereket és közlekedésbiztonsági technológiákat fejlesztettek ki, illetve tesztelnek.
A technológiák közül az egyik az Adaptive Cruise Control (ACC), amely az aktuális közlekedési viszonyokat figyelembe véve a jármű intelligens sebesség-szabályozását teszi lehetővé. A Blind Spot Information System segítségével az autósok ellenőrizhetik a visszapillantó tükör ügynevezett holt szögeit, vagyis azokat a részeket, ahová alapesetben nem látnak be. A Curve Speed Warning pedig megakadályozza, hogy az autósok a megengedettnél nagyobb sebességgel hajtsanak be a kanyarokba. Ezenkívül a projekt részét képezi egy az autók túlzott közelségére figyelmeztető rendszer, amely automatikusan jelez, ha a járművek vezetői nem tartják be a követési távolságot. Ilyen megoldás már működik a légi közlekedésben is, amely figyelmezteti egy repülőgép pilótáit, ha egy másik repülőgép túl közel kerülne hozzájuk. Végül, de nem utolsósorban a program keretében fejlesztenek ki egy a záróvonal átlépésére figyelmeztető modult is.
"Az euroFOT keretében megalkotott rendszerek, mint például az ACC néhány éve már jelen vannak a piacon" - nyilatkozta Ariane Brusselmans, a projektben résztvevő ERTICO - ITS Europe szóvivője, persze azt ő is elismerte, hogy ezek az eszközök jelenleg többnyire csak luxuskategóriájú kiegészítőkként érhetők el. Az euroFOT-ban dolgozók ezen akarnak változtatni: a céljuk, hogy a kiegészítők mindenki számára megvásárolhatók legyenek.
A következő 40 hónapban több mint 1500 tesztjárműbe építik majd be a technológiákat, a rendszereket valós körülmények között fogják tesztelni. A kutatók többek között arra keresik a választ, hogy a megoldások valóban képesek-e beváltani a hozzájuk fűzött reményeket és biztonságosabbá tehetik a közúti közlekedést, illetve hogy mennyire hatékonyak és szükség van-e módosításokra vagy további fejlesztésekre.
A European Large-Scale Field Operational Tests on In-Vehicle Systems (euroFOT) európai uniós projekt keretében a kontinens szakemberei olyan megoldásokat keresnek, amelyek nem csak biztonságosabb közúti közlekedést tesznek lehetővé, hanem növelik az energiahatékonyságot és csökkentik a közlekedési dugók számát is. A résztvevők szeretnék elérni azt is, hogy az emberek és az autógyártók egyaránt ismerjék meg az IVS-eket, az előnyeiket és terjedjen el a használatuk. A programban összesen 28 cég, illetve intézmény vesz részt, akik különböző járműfedélzeti rendszereket és közlekedésbiztonsági technológiákat fejlesztettek ki, illetve tesztelnek.
A technológiák közül az egyik az Adaptive Cruise Control (ACC), amely az aktuális közlekedési viszonyokat figyelembe véve a jármű intelligens sebesség-szabályozását teszi lehetővé. A Blind Spot Information System segítségével az autósok ellenőrizhetik a visszapillantó tükör ügynevezett holt szögeit, vagyis azokat a részeket, ahová alapesetben nem látnak be. A Curve Speed Warning pedig megakadályozza, hogy az autósok a megengedettnél nagyobb sebességgel hajtsanak be a kanyarokba. Ezenkívül a projekt részét képezi egy az autók túlzott közelségére figyelmeztető rendszer, amely automatikusan jelez, ha a járművek vezetői nem tartják be a követési távolságot. Ilyen megoldás már működik a légi közlekedésben is, amely figyelmezteti egy repülőgép pilótáit, ha egy másik repülőgép túl közel kerülne hozzájuk. Végül, de nem utolsósorban a program keretében fejlesztenek ki egy a záróvonal átlépésére figyelmeztető modult is.
"Az euroFOT keretében megalkotott rendszerek, mint például az ACC néhány éve már jelen vannak a piacon" - nyilatkozta Ariane Brusselmans, a projektben résztvevő ERTICO - ITS Europe szóvivője, persze azt ő is elismerte, hogy ezek az eszközök jelenleg többnyire csak luxuskategóriájú kiegészítőkként érhetők el. Az euroFOT-ban dolgozók ezen akarnak változtatni: a céljuk, hogy a kiegészítők mindenki számára megvásárolhatók legyenek.
A következő 40 hónapban több mint 1500 tesztjárműbe építik majd be a technológiákat, a rendszereket valós körülmények között fogják tesztelni. A kutatók többek között arra keresik a választ, hogy a megoldások valóban képesek-e beváltani a hozzájuk fűzött reményeket és biztonságosabbá tehetik a közúti közlekedést, illetve hogy mennyire hatékonyak és szükség van-e módosításokra vagy további fejlesztésekre.