Balázs Richárd

Egyre tökéle­tesebbek a Google autói

A Google vezető nélküli autó projektjének járművei átlépték a 700.000 balesetmentes mérföldet, ami nagyjából 1,13 millió kilométernek felel meg. Jelenleg a nagyvárosi utak komplexitásának biztonságos leküzdésére törekednek.

A teljes egészében önrendelkezésű autók igen izgalmas potenciált ígérnek. A vezetés sokak számára élmény, a lelkesedés azonban még a megszállottaknál is jelentős hanyatlást tanúsít, ha a nagyvárosi forgalomban kell araszolni. Akár pihenhetnénk is a munkába, vagy egyéb célpontokra vezető úton, és vannak olyanok is, akik hasznosabban el tudnák tölteni ezt az időt, ha vezetés helyett a munkájukra tudnának koncentrálni - miközben valahogy azért eljutnak A-ból B-be. Nem elhanyagolandó tény az sem, hogy az emberek jelentős része nem a legjobb sofőr: elfáradunk, elkalandozik a figyelmünk, ez azonban csak a jéghegy csúcsa. Sokan nehezen kezelik a váratlan helyzeteket, reakcióidőnk lassú, és általában semmilyen tapasztalatunk nincs az aktív baleset elkerülés terén - leszámítva a fékpedál taposását és a kormánykerék rángatását, ami általában csak ront a helyzeten.

Ugyanakkor egy önrendelkezésű autó számítógépes rendszere képes rengeteg adat nagyon gyors feldolgozására, pillanatok alatt kiértékelve több lehetséges szituációt, sőt akár szimulációkat is lefuttatva mielőtt döntést hozna, hogy a lehető legbiztonságosabb megoldást válassza, amit lehet, hogy csak a legtapasztaltabb sofőrök tudnának magabiztosan végrehajtani. Mindezek mellett az autó tisztában van saját fizikai korlátaival is, amit szintén számításba vesz a helyzetek kiértékelésekor - legalábbis ez volt az a koncepció, amin a Stanford Egyetem kutatói dolgoztak, mielőtt többségük átment volna a Google programjába Sebastian Thrunnal együtt. (Róla már többször is írtunk, idéztük nyilatkozatait a projekt kapcsán.)

Ezért is örömteli hír, hogy a Google bejelentette: önállóan közlekedő gépkocsijai képesek Mountain View elővárosaiban a legtöbb közlekedési helyzetet megoldani. Chris Urmson, a projektért felelős igazgató szerint ugyan még nagyon sok problémát kell megoldaniuk, de a járművek immár több ezer olyan helyzeten keresztül tudják magukat navigálni, amelyek két évvel ezelőtt még leküzdhetetlen akadálynak tűntek. Egy mérföld megtétele a városon belül sokkal összetettebb feladatot jelent, mint a városon kívül, előbbi esetben ugyanis egy kis területen különböző szabályok alapján több száz tárgy mozog. A beépített rendszerek most már képesek egy időben ezt több száz tárgyat felmérni, s mindezt nagyobb tökéletességgel teszik, mint egy autós.


A videóban elforduló kerékpárosok, vasúti átkelőhelyek, részben az úttesten parkoló autók, hirtelen felbukkanó kerékpárosok vannak, és az autó megbirkózik a feladatokkal

A Discovery szakírója, Evan Ackerman szerint hamarosan jobbak lesznek, mint mi. "Sokkal jobbak" - teszi hozzá. Ackerman összevetette a Google legutóbbi blogbejegyzésénél feltüntetett autó fotóját egy korábbi, 2012-es vezető nélküli autójuk képével, és egy újabb hardvert, egy sokszög alakú fekete dobozt fedezett fel közvetlenül a Velodyne LIDAR szenzor alatt. Hogy pontosan mire szolgál ez a doboz csak találgatni lehet, Ackerman azonban egy 360 fokos látószögű kamerarendszert gyanít benne.

A Velodyne LIDAR kiváló az akadályok észlelésében, a Google jelenlegi célkitűzése, az autó körül zajló történések felméréséhez azonban "látásra" is szükség van. Ezek a vezető nélküli járművek elől és hátul eddig is fel voltak szerelve kamerákkal, melyek az útjelzéseket, táblákat és közlekedési lámpákat figyelték. Egy, az autók között navigáló motoros, vagy egy elsuhanó kerékpáros kézjelzéseinek észleléséhez azonban nagyon komoly hardveres látásra van szükség gyors, és nagyteljesítményű képelemző szoftverekkel. Esetleg egy radarra, vagy több lézerre. A Google megoldását egyelőre nem ismerjük, az azonban biztos, hogy a látás egyre nagyobb szerepet kell, hogy kapjon a városi forgalom összetett szituációinak kezelésében.

A Google autói még mindig nem állnak készen a végfelhasználók kiszolgálására, talán a szituációk 90-95 százalékát tudják kezelni, az utolsó 5-10 százalék azonban vélhetően legalább annyi időt és erőforrást fog felemészteni, mint ami az eddig elért eredményekhez szükségeltetett. Lehetetlen minden egyes helyzetet előre megtervezni, ezért egy olyan rendszerre van szükség, ami menet közben tanul és hoz döntéseket. Így is lesznek olyan balesetek, amik elkerülhetetlenek, véli Ackerman, mivel az önrendelkezésű autóknak emberi vezetőkkel kell "megküzdeniük" az utakon. Azonban ha sikerül leküzdenünk előítéleteinket és nagyobb bizalmat tudunk táplálni egy ilyen rendszer iránt, a vezető nélküli autókban rejtőző lehetőségeket kihasználhatjuk a közlekedési infrastruktúra újabb forradalmasítására.

Az IHS egyik elemzője korábban azt nyilatkozta, hogy 2025-ben világszerte 230 000 robotautó fog közlekedni az utakon, 2035-ben 11,8 millió, míg 2050-ben már kizárólag ilyen közúti járművek lesznek forgalomban. Egil Juliussen, az IHS munkatársa hangsúlyozta: a robotautók baleseti rátája a nullához közelít majd és ezeknek a gépkocsiknak az elterjedésével párhuzamosan a dugók száma és a levegőszennyezés is csökkenni fog. Ennek oka, hogy a programozás hatékonyabb vezetést tesz majd lehetővé.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • SanMaster #16
    Tuttis dolog ez. Mekkora királyság lesz benyomni az autopilot-ot, és az autó szépen elvezetgeti magát. Amikor akarom, pedig visszaveszem. Pl ma reggel is araszolgattam vagy 20 percet, a legszarabb dolog a világon... Szerintem a fogyasztásnak, a pedáloknak, meg mindenkinek jobb lesz, ha ezt egy gép megcsinálja helyettem. Én meg csak csapatok! :D
  • Szefmester #15
    Majd ha az örök tökéletesen vezető autós nem akar balra kanyarodás közben jobbról előzni egy kerékpárost akkor beszélhetünk arról ki és mit és hogyan szeg meg. Addig javaslom vegyél visszább az arcodból!

    Amikor Pesten melóztam volt hogy a poén kedvéért eltakartam látványosan a szemem és úgy léptem le az autó elé féktávon kívül, mert meguntam hogy ott állt a zebránál egy tömött busznyi ember, és elmegy előttünk több jármű is....

    Tudod, eszméletlenül bele lehet fáradni abba hogy félned kell gyalogosként minden egyes zebrán átkelésnél hogy mikor jön egy konzervdobozba zárt agyhalott, és megy keresztül rajtad mert szarik fékezni. Amikor pedig eléri a totális fásultság szintjét, akkor már mélyen leszarja hogy jössz valami lakás árát többszörösen meghaladó konzervvel és a ráncos kopasz tarkóddal meg a tesvírekkel.. az az illető már inkább neked fog menni, vagy elcsapatja magát "felelőtlenül", mintsem megadja magát az -erősen kifejezve- "autós elnyomásnak"!
  • Tetsuo #14
    Elég az egyik leggazdagabb országot említeni, Franciaország. :-D
    Ha Párizs közepétől Marseille közepéig elboldogul, akkor Kelet-Európában sem lesz gond. ;-)
  • Ahoy #13
    India meg Afrika? Egyértelmű, hogy ott teljesen esélytelen bevezetni egy ilyen automatikus forgalmat. Viszont, hogy őszinte legyek, nem is érdekel.
    Először mindig a jóléti társadalmak kapják ezeket az újdonságokat, ahogy a történelemben mindig is így volt.

    Viszont magyar viszonyok (pl Pest) szerintem simán megállná a helyét. Főleg a balesetkezelési algoritmusok, és az embernél fejlettebb és gyorsabb érzékelés miatt. Az embernek sohasem lesz olyan látása, amely 360 fokban körben lát minden testet, éjszaka is... Balesetkezelésből meg szinte (szerencsére) nincs sok tapasztalata senkinek sem. Csak a reflexeinkre számíthatunk ilyenkor, és a reflexek pedig sokszor kiszámíthatatlanok. Beüt a pánik, a félelem és nincs mérlegelési időd, reflexből kell cselekedned.

    Szerintem simán működne itteni forgalomban is. Már próbálták városi forgalomban, akkora eltérés nem lehet.
  • Pityugonzales #12
    Alig várom hogy ez a technológia végre átlépjen közhasználatba. Szerintem már az is nagyon jó lenne ha az autópályákon sikerülne elérni az automatikus vezetést. Sok kamionos vagy személy autó söfőr utazik órákat autópályan, ami nagyon unalmas és fárasztó, velem is megtörtént már hogy meg kellett álnom hogy aludjak egy fél órát.
  • zola2000 #11
    Na majd ha indiában is levezet baleset nélkül a robotautó nem egymillió, hanem akár csak 10ezer kilómétert, akkor elhiszem, hogy biztonságos ( auto.indavideo.hu/video/Indiai_keresztezodes ) -> afrikából még furább videót is láttam ... ezt a robotautót inkább csak nyugaton és tényleg nagyon keleten (japán-dél korea stb) lehet csak egy ideig használni.
  • fonak #10
    Hogy ne csak offtopic legyek azért megnézném hogy boldogulna a Google robotautója a magyar viszonyok között, vagy pláne a legtöbb tőlünk délre vagy keletre lévő helyen, ahol ugye semmi szabály, a felfestett sávok sem érdekelnek senkit, mindent dudával "kommunikálnak" az autóvezetők stb.
  • fonak #9
    Csak kötelezővé ne tegyék. Már csak anyagi szempontból is gondolom.
    Épp elég, hogy már most is a félázsiai bérek mellé nyugati szintű vagy annáli szigorúbb követelményeket állítanak legalábbis papíron (műszaki vizsga, bár tudjuk ma is sokan el tudják intézni "okosba", ez is úgy működik, mint az adórendszer: aki mindent becsületesen bevall és befizet, az koldusbotra jutna hacsak nem annak a vékony rétegnek a tagja, aki valami jól és "fehéren" fizető állásban van pl. multicégnél mérnök, középvezető stb. - így van az autókkal is, a forgalomban lévő kocsik nagyobb része kihullana, ha be tudnák tartatni az összes szabályt, mindenki tudja ezt, de erre a szabályok további szigorításával reagálnak az ésszerűség helyett, pont mint ahogy az adórendszernél: a könnyen behajtható adókat növelik, pl. áfa, minimálbér - itt a járulékok emelkednek automatikusan, nem szociális okokból növeli a kormány a minimálbért rendszerese, természetesen).
  • M2 #8
    Szeretek én is vezetni, de lássuk be, közutakon 10% élvezet és 90% bosszankodás jut az embernek.
    Jöjjenek csak azok a robotautók!
  • zola2000 #7
    Hát, ha neked öröm menni 20 métert, majd piros lámpa, majd megint 20m , megint piros lámpa ... a jövőben az autó vezet míg te filmet nézel, ha örömködni akarsz, akkor versenypálya vagy mittudomén.