SG.hu
Készül a hazai automatikus közúti segélyhívó rendszer
Utolsó fázisába ért az eCall segélyhívó rendszer tesztelése, amely közúti baleset esetén automatikusan riasztja a mentőket a helyszín GPS koordinátáinak megadásával.
2015. októberétől az Európai Parlament döntése értelmében az új autók esetében kötelezővé válik az eCall beépítése. Az új megoldás magyarországi tesztelésével megbízott Best Way Traffic Kft. a projekt egy újabb szakaszát indítja el a közreműködő szolgáltatók és a bevetés irányítási szervezetek részvételével.
Az eCall rendszer egy a járműbe épített, folyamatos készenlétben álló intelligens egység, amely baleset esetén automatikusan tárcsázza a segélyhívó számot. Ez a megoldás biztosítja, hogy a sofőr eszméletvesztése esetén is időben megérkezzen a segítség, hiszen a balesetet követően a rendszer elküldi a pontos GPS koordinátákat a központnak. Ezt követően a diszpécser meggyőződik a vészhelyzet valódiságáról, megpróbál az esemény részleteiről további információkat keresni és végül továbbítja az üzenetet az illetékes szervek felé.
2013-ban az Európai Unió Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottságának HeERO nevű projektje keretében kilenc ország aktív részvételével próbálták ki az automatikus segélyhívó rendszert. Magyarországon a Best Way Traffic Kft. végezte a tesztelést. Az Európai Parlament jelenleg hatályos döntése szerint 2015. október 1-től az Európai Unió minden országában működnie kell az eCall segélyhívó rendszernek.
Az eCall projekt áprilisban induló fázisának feladata a rendszerben részt vevő szervek és szolgáltatók különböző informatikai rendszerei közötti kommunikáció és együttműködés lehetőségének kialakítása lesz. "Az eCall magyarországi bevezetése nem csupán mérnöki szempontból jelent kihívást, a rendszer eredményes üzemeltetéséhez ugyanis számos szakterület hatékony együttműködésére van szükség a közlekedésügytől a katasztrófavédelmen át a távközlésig. Célunk jelenleg az eCall szolgáltatás magyarországi bevezetéséhez szükséges feltételek megteremtése, és az ehhez kapcsolódó, aktuális feladatok azonosítása" - hangsúlyozta Szvétek Ferenc, a Best Way Traffic Kft. ügyvezetője.
Barna Péter, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium főosztályvezetője elmondta, hogy az eCall program is hozzájárulhat a közúti közlekedésbiztonság fokozásához, így célunk eléréséhez, a közúti balesetekhez kapcsolódó halálesetek számának 50%-os csökkentéséhez 2020-ig. Az eCall bevezetése kapcsán a szakember úgy látja, jelenleg reális cél a szolgáltatás elindítása az Európai Unió által célul tűzött 2015. október 1-jei határidőre, de a részletes műszaki szabályok Európai Uniós kihirdetését követő, tervezett 36 napos türelmi idő szükséges lehet a rendszer további fejlesztéséhez.
Az autógyárak számára az uniós rendelkezés hatályba lépését követően megjelenő új modellek esetében kötelező az automatikus segélyhívó beépítése, azonban később akár utólag beépített egységekre is kérhető típusjóváhagyás. Az eCall rendszer egyik előnye, hogy olyan adatokat is továbbít a segélyhívó központokba, amelyek a mentés során hasznosak lehetnek, mint például , milyen üzemanyag van a balesetet szenvedett járműben. Szvétek Ferenc hozzátette, hogy a rendszer fejlődésével később akár orvosi adatok is továbbíthatók lehetnek, így a kiérkező mentők már tudni fogják, a sérült milyen gyógyszereket szed, vagy éppen milyen kezelés alatt áll.
A 2013-ban lezajlott HeERO tesztben az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság is részt vett. László Péter elmondta, hogy saját bevetés irányítási rendszerükkel is tesztelték az automatikus segélyhívót, és ennek során a 300 próbahívás mindegyike sikeresnek bizonyult. Jelentősen lerövidül az új megoldásnak köszönhetően a belső kommunikáció is: az eCall által továbbított adatok alapján az operátor akár 30 másodperc alatt riaszthatja az illetékeseket, míg korábban telefonon ez több percig is eltarthatott. A gyors ügyintézést segíti, hogy a baleset helyszínét és az ahhoz kapcsolódó kulcsinformációkat a rendszer térképen jeleníti meg, a közelben található mentő- illetve tűzoltóállomások és járművek feltüntetésével.
"Az intelligens közlekedési rendszerek nagymértékben növelik a közlekedés biztonságát, nem véletlen tehát, hogy az elmúlt években kiemelt figyelmet kaptak az ezzel összefüggő fejlesztések. Vannak a veszélyes helyzeteket és manővereket akadályozó, a baleseti sérülések súlyosságát mérséklő, vagy éppen az utazási időt csökkentő rendszerek, ezeknek a forgalomirányításban is nagy hasznát vesszük. Az eCall segélyhívó adatai alapján meg tudjuk mondani, melyik szakaszokat érdemes elkerülni, ehhez pedig alternatív útvonalakat tudunk ajánlani, így a segítség is hamarabb érkezhet meg a helyszínre" - mondta el Dr. Mocsári Tibor, a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ főmérnöke.
Vida Zoltán, a 112-es segélyhívót fejlesztő M&S Informatikai Zrt. műszaki igazgatója szerint fontos feladatot jelent az eCall beillesztése a jelenleg működő rendszerbe. A központba beérkező telefonos hívások egy jelentős része jellemzően nem igényel intézkedést, ezek előszűrése tehát kiemelten fontos. Az eCall segélyhívásokat ezzel szemben prioritásként kell majd kezelni, mivel a nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy ezek közel 95%-a tényleges balesethez kapcsolódik.
2015. októberétől az Európai Parlament döntése értelmében az új autók esetében kötelezővé válik az eCall beépítése. Az új megoldás magyarországi tesztelésével megbízott Best Way Traffic Kft. a projekt egy újabb szakaszát indítja el a közreműködő szolgáltatók és a bevetés irányítási szervezetek részvételével.
Az eCall rendszer egy a járműbe épített, folyamatos készenlétben álló intelligens egység, amely baleset esetén automatikusan tárcsázza a segélyhívó számot. Ez a megoldás biztosítja, hogy a sofőr eszméletvesztése esetén is időben megérkezzen a segítség, hiszen a balesetet követően a rendszer elküldi a pontos GPS koordinátákat a központnak. Ezt követően a diszpécser meggyőződik a vészhelyzet valódiságáról, megpróbál az esemény részleteiről további információkat keresni és végül továbbítja az üzenetet az illetékes szervek felé.
2013-ban az Európai Unió Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottságának HeERO nevű projektje keretében kilenc ország aktív részvételével próbálták ki az automatikus segélyhívó rendszert. Magyarországon a Best Way Traffic Kft. végezte a tesztelést. Az Európai Parlament jelenleg hatályos döntése szerint 2015. október 1-től az Európai Unió minden országában működnie kell az eCall segélyhívó rendszernek.
Az eCall projekt áprilisban induló fázisának feladata a rendszerben részt vevő szervek és szolgáltatók különböző informatikai rendszerei közötti kommunikáció és együttműködés lehetőségének kialakítása lesz. "Az eCall magyarországi bevezetése nem csupán mérnöki szempontból jelent kihívást, a rendszer eredményes üzemeltetéséhez ugyanis számos szakterület hatékony együttműködésére van szükség a közlekedésügytől a katasztrófavédelmen át a távközlésig. Célunk jelenleg az eCall szolgáltatás magyarországi bevezetéséhez szükséges feltételek megteremtése, és az ehhez kapcsolódó, aktuális feladatok azonosítása" - hangsúlyozta Szvétek Ferenc, a Best Way Traffic Kft. ügyvezetője.
Barna Péter, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium főosztályvezetője elmondta, hogy az eCall program is hozzájárulhat a közúti közlekedésbiztonság fokozásához, így célunk eléréséhez, a közúti balesetekhez kapcsolódó halálesetek számának 50%-os csökkentéséhez 2020-ig. Az eCall bevezetése kapcsán a szakember úgy látja, jelenleg reális cél a szolgáltatás elindítása az Európai Unió által célul tűzött 2015. október 1-jei határidőre, de a részletes műszaki szabályok Európai Uniós kihirdetését követő, tervezett 36 napos türelmi idő szükséges lehet a rendszer további fejlesztéséhez.
Az autógyárak számára az uniós rendelkezés hatályba lépését követően megjelenő új modellek esetében kötelező az automatikus segélyhívó beépítése, azonban később akár utólag beépített egységekre is kérhető típusjóváhagyás. Az eCall rendszer egyik előnye, hogy olyan adatokat is továbbít a segélyhívó központokba, amelyek a mentés során hasznosak lehetnek, mint például , milyen üzemanyag van a balesetet szenvedett járműben. Szvétek Ferenc hozzátette, hogy a rendszer fejlődésével később akár orvosi adatok is továbbíthatók lehetnek, így a kiérkező mentők már tudni fogják, a sérült milyen gyógyszereket szed, vagy éppen milyen kezelés alatt áll.
A 2013-ban lezajlott HeERO tesztben az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság is részt vett. László Péter elmondta, hogy saját bevetés irányítási rendszerükkel is tesztelték az automatikus segélyhívót, és ennek során a 300 próbahívás mindegyike sikeresnek bizonyult. Jelentősen lerövidül az új megoldásnak köszönhetően a belső kommunikáció is: az eCall által továbbított adatok alapján az operátor akár 30 másodperc alatt riaszthatja az illetékeseket, míg korábban telefonon ez több percig is eltarthatott. A gyors ügyintézést segíti, hogy a baleset helyszínét és az ahhoz kapcsolódó kulcsinformációkat a rendszer térképen jeleníti meg, a közelben található mentő- illetve tűzoltóállomások és járművek feltüntetésével.
"Az intelligens közlekedési rendszerek nagymértékben növelik a közlekedés biztonságát, nem véletlen tehát, hogy az elmúlt években kiemelt figyelmet kaptak az ezzel összefüggő fejlesztések. Vannak a veszélyes helyzeteket és manővereket akadályozó, a baleseti sérülések súlyosságát mérséklő, vagy éppen az utazási időt csökkentő rendszerek, ezeknek a forgalomirányításban is nagy hasznát vesszük. Az eCall segélyhívó adatai alapján meg tudjuk mondani, melyik szakaszokat érdemes elkerülni, ehhez pedig alternatív útvonalakat tudunk ajánlani, így a segítség is hamarabb érkezhet meg a helyszínre" - mondta el Dr. Mocsári Tibor, a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ főmérnöke.
Vida Zoltán, a 112-es segélyhívót fejlesztő M&S Informatikai Zrt. műszaki igazgatója szerint fontos feladatot jelent az eCall beillesztése a jelenleg működő rendszerbe. A központba beérkező telefonos hívások egy jelentős része jellemzően nem igényel intézkedést, ezek előszűrése tehát kiemelten fontos. Az eCall segélyhívásokat ezzel szemben prioritásként kell majd kezelni, mivel a nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy ezek közel 95%-a tényleges balesethez kapcsolódik.