Berta Sándor
Nehéz helyzetbe kerülhetnek az autógyártók
A BMW egykori fejlesztési igazgatója szerint hamarosan elmehet az autógyártók kedve az IT-óriásokkal való együttműködéstől.
"Az autóipar óriási változások előtt áll, a jármű egy kommunikációs hálózat részévé válik. A gyártóknak összesen három nagy kihívással kell szembenézniük: rendkívül hatékony hagyományos motorokat kell készíteniük, emellett elektromos motorokat is fejleszteniük kell és ott van még az autók összekötése a környezettel. De ha utóbbiak egyre több adatot továbbítanak, akkor felmerül az a kérdés, hogy kinek a tulajdonában vannak ezek az információk. Talán az autótulajdonoséban? De az is lehet, hogy a gyártó vagy az adatforgalmat megszervező távközlési társaság tulajdonában."
"Az mindenesetre leszögezhető, hogy nagyon sokan érdeklődnek az adatok iránt. Például, hogy milyen gyorsan mentem, hova mentem, kivel beszéltem telefonon, milyen gyakran kelek útra és számos más dolog érdekelheti a cégeket. Ez az oka annak, hogy a Google és az Apple ennyire érdeklődnek a gépkocsik iránt, üzletet látnak ebben a dologban. Ők nem autókat akarnak építeni, hanem a járművek által szállított információkkal akarnak nagyon sok pénzt keresni."
"A biztosítók például másként értékelnék a kockázatokat, ha valaki nagyon keveset vagy nagyon lassan vezet, azzal szemben ha esetleg egy gyakori gyorshajtóról van szó. A gyártó kiszámolhatja, hogy nagyjából mikor akarunk új modellt vásárolni. Egy utazásszervező felismeri, hogy minden karácsonykor egy bizonyos helyre megyünk és ahhoz kapcsolódó ajánlatokat kínálhat a számunkra. Az autók környezettel való összekötése egy hatalmas aranybányához vezető utat nyit meg a különböző üzleti modelleket kínáló szolgáltatóknak. A gyártók ezekből az adatokból többnyire nem profitálnak, ugyanakkor a távközlési konszernek nagyon is" - jelentette ki Burkhard Göschel professzor.
A szakember közölte: a gyártók most még örülnek az IT-vállalatokkal kialakított együttműködéseknek, de ez az örömük hamarosan szertefoszlik majd, a kooperációk ugyanis számos kockázatot hordoznak magukban, s ezek egy részével néhány gyártó még nincs is tisztában. Az internetes társaságok fejlesztési sebességével és pénzügyi erejével nehéz szembeszállni, s minden bizonnyal használni is fogják a hatalmukat. Számos új üzleti modellt építenek majd ki, a gyártók pedig lassan nem fogják tudni, hogy valaki azért vesz meg egy bizonyos modellt, mert annyira jó, vagy azért, mert a Google vagy az Apple annyi szolgáltatást kínál hozzá.
"Az autóipar óriási változások előtt áll, a jármű egy kommunikációs hálózat részévé válik. A gyártóknak összesen három nagy kihívással kell szembenézniük: rendkívül hatékony hagyományos motorokat kell készíteniük, emellett elektromos motorokat is fejleszteniük kell és ott van még az autók összekötése a környezettel. De ha utóbbiak egyre több adatot továbbítanak, akkor felmerül az a kérdés, hogy kinek a tulajdonában vannak ezek az információk. Talán az autótulajdonoséban? De az is lehet, hogy a gyártó vagy az adatforgalmat megszervező távközlési társaság tulajdonában."
"Az mindenesetre leszögezhető, hogy nagyon sokan érdeklődnek az adatok iránt. Például, hogy milyen gyorsan mentem, hova mentem, kivel beszéltem telefonon, milyen gyakran kelek útra és számos más dolog érdekelheti a cégeket. Ez az oka annak, hogy a Google és az Apple ennyire érdeklődnek a gépkocsik iránt, üzletet látnak ebben a dologban. Ők nem autókat akarnak építeni, hanem a járművek által szállított információkkal akarnak nagyon sok pénzt keresni."
"A biztosítók például másként értékelnék a kockázatokat, ha valaki nagyon keveset vagy nagyon lassan vezet, azzal szemben ha esetleg egy gyakori gyorshajtóról van szó. A gyártó kiszámolhatja, hogy nagyjából mikor akarunk új modellt vásárolni. Egy utazásszervező felismeri, hogy minden karácsonykor egy bizonyos helyre megyünk és ahhoz kapcsolódó ajánlatokat kínálhat a számunkra. Az autók környezettel való összekötése egy hatalmas aranybányához vezető utat nyit meg a különböző üzleti modelleket kínáló szolgáltatóknak. A gyártók ezekből az adatokból többnyire nem profitálnak, ugyanakkor a távközlési konszernek nagyon is" - jelentette ki Burkhard Göschel professzor.
A szakember közölte: a gyártók most még örülnek az IT-vállalatokkal kialakított együttműködéseknek, de ez az örömük hamarosan szertefoszlik majd, a kooperációk ugyanis számos kockázatot hordoznak magukban, s ezek egy részével néhány gyártó még nincs is tisztában. Az internetes társaságok fejlesztési sebességével és pénzügyi erejével nehéz szembeszállni, s minden bizonnyal használni is fogják a hatalmukat. Számos új üzleti modellt építenek majd ki, a gyártók pedig lassan nem fogják tudni, hogy valaki azért vesz meg egy bizonyos modellt, mert annyira jó, vagy azért, mert a Google vagy az Apple annyi szolgáltatást kínál hozzá.