Hunter
Megérkezett "Einstein" az űrállomásra
Európa nagy teherűrhajója, az Albert Einstein ATV szombaton bedokkolt a Nemzetközi Űrállomásra (ISS).
A 20 tonnás űrjármű magyar idő szerint 15 óra 7 perckor csatlakozott a 415 kilométeres magasságban keringő állomás hátsó traktusánál elhelyezkedő orosz Zvezda modulhoz, élelmiszert, vizet, felszereléseket és üzemanyagot juttatva el az ISS hatfős legénységének.
Az Albert Einstein négy hónapon át marad az állomáshoz csatlakozva, ezalatt némi többlet teret is adva az űrhajósoknak, akik a teherűrhajó hajtóműveit is kihasználják majd az ISS magasabb pályára állításához, az űrállomás ugyanis időről időre visszasodródik a Föld felé.
Az ATV, vagyis az automatikus szállítójármű dokkolását az európai űrügynökség, az ESA űrhajósa, Luca Parmitano és orosz kollégája, Alekszandr Miszurkin vezérelte, az állomásról figyelve az Albert Einstein közeledését. Ők voltak azok, akik szükség esetén utasítást adhattak volna az űrjármű megállására, vagy visszafordítására és a dokkolási manőver újraindítására, az ATV azonban ezúttal is hibátlanul teljesített. "A földi csapatoknak köszönhetően az ATV dokkolása egészen egyszerűen ment. A munka neheze most kezdődik: mindent ki kell pakolni!" - írta a Twitteren Parmitano.
A teherűrhajót június 5-én állították pályára egy Ariane 5 rakéta segítségével. Ez a negyedik olyan űrjármű, amit az ESA felügyeletével az európai ipar állított elő, hozzájárulva az Unió szerepvállalásához az ISS projektben. Az ESA tájékoztatása szerint egy ATV küldetés 450 millió euróba kerül. Még egy ATV fog repülni a jövő évben, mielőtt gyártását befejezik a németországi Brémában. Az ATV összeszerelő üzeme ezt követően a NASA jövendő emberi űrrepülésre szánt kapszulája, az Orion a hajtómű egységeinek építésére fog átállni.
Az amerikai kapszula az űrállomáson túli célpontok meghódítására fogja szállítani az asztronautákat, ezek lehetnek az aszteroidák, vagy a Mars. Mindehhez szüksége lesz egy szerviz modulra is, a NASA pedig az ESA-val állapodott meg, hogy a célra a már bizonyított és kiforrottnak tekinthető ATV technológiát fogják alkalmazni. "Ezek a lenyűgöző műszaki megoldások tovább élnek a NASA készülő Orion legénységi jármű szerviz moduljában" - nyilatkozott az ESA emberi űrrepülési igazgatója, Thomas Reiter.
Az Albert Einstein október végéig marad az űrállomás része. A legénység jövő keddtől, vagyis június 18-tól fokozatosan hordja át az ISS-re az Oroszországból származó vízkészletet, az oxigént és a 2,5 tonnányi száraz rakományt. A felszabaduló rakteret az űrállomáson képződött hulladékokkal töltik fel, ami a teherhajóval együtt elég a légkörben az ATV visszatérésekor.
A 20 tonnás űrjármű magyar idő szerint 15 óra 7 perckor csatlakozott a 415 kilométeres magasságban keringő állomás hátsó traktusánál elhelyezkedő orosz Zvezda modulhoz, élelmiszert, vizet, felszereléseket és üzemanyagot juttatva el az ISS hatfős legénységének.
Az Albert Einstein négy hónapon át marad az állomáshoz csatlakozva, ezalatt némi többlet teret is adva az űrhajósoknak, akik a teherűrhajó hajtóműveit is kihasználják majd az ISS magasabb pályára állításához, az űrállomás ugyanis időről időre visszasodródik a Föld felé.
Az ATV, vagyis az automatikus szállítójármű dokkolását az európai űrügynökség, az ESA űrhajósa, Luca Parmitano és orosz kollégája, Alekszandr Miszurkin vezérelte, az állomásról figyelve az Albert Einstein közeledését. Ők voltak azok, akik szükség esetén utasítást adhattak volna az űrjármű megállására, vagy visszafordítására és a dokkolási manőver újraindítására, az ATV azonban ezúttal is hibátlanul teljesített. "A földi csapatoknak köszönhetően az ATV dokkolása egészen egyszerűen ment. A munka neheze most kezdődik: mindent ki kell pakolni!" - írta a Twitteren Parmitano.
A teherűrhajót június 5-én állították pályára egy Ariane 5 rakéta segítségével. Ez a negyedik olyan űrjármű, amit az ESA felügyeletével az európai ipar állított elő, hozzájárulva az Unió szerepvállalásához az ISS projektben. Az ESA tájékoztatása szerint egy ATV küldetés 450 millió euróba kerül. Még egy ATV fog repülni a jövő évben, mielőtt gyártását befejezik a németországi Brémában. Az ATV összeszerelő üzeme ezt követően a NASA jövendő emberi űrrepülésre szánt kapszulája, az Orion a hajtómű egységeinek építésére fog átállni.
Az amerikai kapszula az űrállomáson túli célpontok meghódítására fogja szállítani az asztronautákat, ezek lehetnek az aszteroidák, vagy a Mars. Mindehhez szüksége lesz egy szerviz modulra is, a NASA pedig az ESA-val állapodott meg, hogy a célra a már bizonyított és kiforrottnak tekinthető ATV technológiát fogják alkalmazni. "Ezek a lenyűgöző műszaki megoldások tovább élnek a NASA készülő Orion legénységi jármű szerviz moduljában" - nyilatkozott az ESA emberi űrrepülési igazgatója, Thomas Reiter.
Az Albert Einstein október végéig marad az űrállomás része. A legénység jövő keddtől, vagyis június 18-tól fokozatosan hordja át az ISS-re az Oroszországból származó vízkészletet, az oxigént és a 2,5 tonnányi száraz rakományt. A felszabaduló rakteret az űrállomáson képződött hulladékokkal töltik fel, ami a teherhajóval együtt elég a légkörben az ATV visszatérésekor.