Hunter

Elkezdődött az ISS kereskedelmi utánpótlás szállításainak korszaka

Elindult az első kereskedelmi teherűrhajó a Nemzetközi Űrállomásra. A SpaceX Dragon kapszuláját a cég Falcon rakétája emelte a magasba magyar idő szerint hétfőre virradóan 2 óra 35 perckor. A floridai Cape Canaveralból elstartolt robot teherhajó 400 kilogramm élelmiszert, ruházatot, különböző kísérleteket és tartalékalkatrészeket juttat fel a keringő állomáson tartózkodó legénységnek.

A helyi idő szerint vasárnap este lezajlott 9 perc 14 másodperces emelkedés a pályára állásig hibátlannak bizonyult. A Falcon elliptikus pályára állította a Dragont, melynek közelebbi pontja 197 kilométeres, távolabbi pedig 328 kilométeres magasságban van a földfelszíntől. A pályára állást követően a teherhajó hamar megkezdte nappaneljeinek, navigációs és tájékozódási rendszereinek beüzemelését. "Pontosan ott vagyunk, ahol a küldetés ezen szakaszában lennünk kell" - nyilatkozott bő fél órával a kilövés után Elon Musk, a SpaceX elnöke. "Természetesen még rengeteg dolgunk van, hogy megközelítsük az űrállomást, a kilövés azonban abszolút sikeres volt"


Ez a SpaceX első éles repülése a NASA-val kötött 12 küldetésből álló sorozat keretében. Az amerikai űrügynökség a magán szektorra kívánja bízni az ilyen, és hasonló rutin műveletnek számító alacsony földkörüli pályára irányuló szállítási feladatokat. A SpaceX egy 1,6 milliárd dolláros szerződést kapott a Nemzetközi Űrállomás (ISS) készleteinek folyamatos ellátására, visszaállítva az Egyesült Államok az űrsiklók kivonásával elvesztett egyik képességét. A szerződés a Dragon rendszereinek májusi sikeres tesztjeit követően lépett életbe. Ez a repülés tekintendő az első űrállomásra irányuló kereskedelmi űrrepülésnek, mely során a kapszula sikeresen összekapcsolódott az ISS-el, majd biztonságban visszatért a Földre. A Dragonnak el kell érnie a Nemzetközi Űrállomás 400 kilométeres magasságát. A tervezet szerint szerdán közelíti meg az állomást, amihez akárcsak májusban, most is az ISS robotkarja segítségével fog csatlakozni.


A NASA egy másik céggel is kapcsolatban áll, amitől szintén reméli, hogy hamarosan be tud kapcsolódni az állomás működési rakományainak szállításába. A szóban forgó Orbital Sciences Corporation (OSC) hamarosan megkezdi új Antare rakétájának tesztelését, mielőtt véghez vinné saját ISS demonstrációját Cygnus nevű robot űrhajójával. Amennyiben a jövő évre tervezett küldetés rendben lezajlik, az egy 1,9 milliárdos szerződést érhet az Orbital számára.


A NASA végcélja az asztronauták feljuttatása a magánszektor segítségével. A SpaceX ezzel a lehetőséggel is szeretne élni, ezért már jó ideje dolgoznak az élet fenntartó rendszerek fejlesztésén, amivel a Dragon kapszula emberek számára is alkalmassá tehető. A cég állásfoglalása szerint mindössze néhány év választja el őket a "taxi" szolgáltatás megvalósításától.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kamov #29
    Ugyanaz mint most. Üzemanyag maradt elég. Az Orbcomm műhold pályáját azért nem emelték tovább mert akkor túl közel kerültek volna az ISS-hez.

    Itt olvasható az Orbcomm közleménye.
  • COOLancs #28
    A hasznos teher jónéhány tonnával kevesebb volt a maximumnál, kíváncsi vagyok ha a Dragon teli lett volna pakolva akkor mi a vége...
  • Crane #27
    "A helyi idő szerint vasárnap este lezajlott 9 perc 14 másodperces emelkedés a pályára állásig hibátlannak bizonyult".

    Bár a pályára állás valóban sikeresen megtörtént, hibátlannak közel sem volt nevezhető, mivel a 80. másodperc környékén elszállt az egyik hajtómű a 9 közül. A fedélzeti számítógép észelve a problémát, önállóan beavatkozott a másodperc tört része alatt, és a maradék 8 hajtómű között újraosztotta a teljesítményt.
    Az, hogy így is pályára állt a teherűrhajó szerintem - bravúros dolog az űrtörténelemben, és a Sapce-X csapatát dicséri. Látszik, hogy mennyire odafigyelnek minden részletre és eshetőségre. Tudják, hogy komoly érték a jármű, és ők nem tehetik meg, hogy milliárdokkal dobálózzanak.
    Egy magáncéget más elvek vezetnek, mint egy vízfejű állami szervezetet, és ez nagyon jót tesz az űrhajózásnak.
  • Irasidus #26
    Először is, nem Holdra, hanem a Marsra akar egy holland cég valóságshow keretein belül embereket, illetve egy komplett kolóniát küldeni. Ez egyszerű mediahack, valóságalapja nincs. Magánűrállomásokat terveznek, sőt már repült is 2 kísérleti példány. Több dologtól függ, hogy 10 éven belül megvalósul-e valamelyik, de van rá esély (de nagyon drága lesz, csak szupergazdagoknak).
  • T0nk #25
    Viszont a secondary payload megszívta az anomáliát.

    http://www.urvilag.hu/lassuk_es_halljuk_egymast/20121010_orbcomm_elrontott_start
  • 84972288 #24
    Milyen esélyt, értelmet láttok arra hogy mondjuk 10 év múlva elkezdjenek tervezni egy kereskedelmi űrállomást? Illetve a valóságsóval kapcsolatban emlegetett Hold-bázis következő évtizedben elkezdhet épülni?
  • T0nk #23
    Baromság. Megint egy hatásvadász indexes cikk. A cikk megjelenésének idején már megvolt a magyarázat arra, hogy mi történt, és igenis kiadott információkat a cég. Leírják, hogy nem veszítették el a hajtóművet mert jött róla utána is a telemetria. Az sem igaz, hogy nem változott meg a pálya. Megváltozott (nyilván, hisz csökkent a tolóerő 1/9-el) de újraszámolta a fedélzeti számítógép a megváltozott körülményekre.

    "UPDATE (2 pm EDT 8/10): SpaceX has now provided an update and more information: the engine didn’t explode, but (now updated from a previous update), “panels designed to relieve pressure within the engine bay were ejected to protect the stage and other engines.” Here’s their statement:

    Approximately one minute and 19 seconds into last night’s launch, the Falcon 9 rocket detected an anomaly on one first stage engine. Initial data suggests that one of the rocket’s nine Merlin engines, Engine 1, lost pressure suddenly and an engine shutdown command was issued. We know the engine did not explode, because we continued to receive data from it. Panels designed to relieve pressure within the engine bay were ejected to protect the stage and other engines. Our review of flight data indicates that neither the rocket stage nor any of the other eight engines were negatively affected by this event.

    As designed, the flight computer then recomputed a new ascent profile in real time to ensure Dragon’s entry into orbit for subsequent rendezvous and berthing with the ISS. This was achieved, and there was no effect on Dragon or the cargo resupply mission.

    Falcon 9 did exactly what it was designed to do. Like the Saturn V (which experienced engine loss on two flights) and modern airliners, Falcon 9 is designed to handle an engine out situation and still complete its mission. No other rocket currently flying has this ability.

    It is worth noting that Falcon 9 shuts down two of its engines to limit acceleration to 5 g’s even on a fully nominal flight. The rocket could therefore have lost another engine and still completed its mission.

    We will continue to review all flight data in order to understand the cause of the anomaly, and will devote the resources necessary to identify the problem and apply those lessons to future flights. We will provide additional information as it becomes available.


    Read more: http://www.universetoday.com/97753/falcon-9-experienced-engine-anamoly-but-kept-going-to-orbit/#ixzz28m8yjCfQ
  • T0nk #22
    "űreszköz újrahasznosítható az egy nagy lófasz, ez azt jelenti, hogy szétszedik apró darabokra aztán megint összerakják"

    Ezt úgy állítod, mintha legalább is egy legújabban felfedezett fizikai törvény lenne.
    Eddig egyetlen gyakorlatban is használt újrahasznosítható űreszköz létezett a történelem során, mégpedig az STS. Egyrészt egy mintából levonni "Isteni" törvényszerűségeket nem túl szerencsés, másrészt az STS több vélemény szerint is az elcseszettség mintaképe. Lásd pl itt az sg-n megjelent cikksorozatot.



  • globint #21
    Nem is volt annyira sikeres a fellövés:
    Felrobbant az egyik hajtómű.
  • Omega #20
    Lehet, hogy a magasabb munkabér miatt egy kicsivel olcsóbb, de összességében költségelőnye nem sok van. Az, hogy egy űreszköz újrahasznosítható az egy nagy lófasz, ez azt jelenti, hogy szétszedik apró darabokra aztán megint összerakják, közel van ahhoz mintha építenének egy újat. Nagyon kicsike előnyei azért lehetnek, kb. 10% mint az akciós kifli a boltban, ez is valami, de ez aprópénz, semmi forradalmi sincs ebben.