Hunter

Útra kelt az első kínai női űrhajós

Háromfős legénységet, köztük a nemzet első női űrhajósát indította el Kína szombaton az első emberi dokkolási küldetés végrehajtására a világűrbe, ami kulcsfontosságú lépés lesz a 2020-ra tervezett kínai űrállomás megépítésében. A kapszula 2 nap alatt éri el a tavaly fellőtt űrlabort.

"A pekingi Úrrepülés Parancsnoki- és Irányítóközpont jelentése szerint sikeresen elfoglalta jelenlegi pályáját és kitűnő állapotban van. Kijelenthetem hogy a Sencsu 9 kilövése sikerrel zárult" - nyilatkozott a kínai emberi űrprogram parancsnoka, Cseng Van-csüan tábornok.


A Sencsu 9 sikeres kilövését élőben sugározta az állami televízió a Góbi-sivatagban elhelyezkedő Csiüncsuan Műhold Kilövő Állomásról. A legénység a tervek szerint akár 20 napot is eltölthet az űrben és a 2011 szeptemberében pályára állított Tienkung 1 űrlabor modullal összecsatlakozva egy miniatűr űrállomást hoznak létre. Az űrhajósok számos kísérletet hajtanak végre a létesítményben, illetve megtapasztalhatják az életet a súlytalanságban.

Kína az elmúlt évtizedben milliárdokat költött űrprogramjának kiépítésére, felvéve a versenyt az Egyesült Államokkal és Oroszországgal, sőt a Holdra szállás is ott lebeg a terveik között, ami optimális esetben 2016-ban megvalósulhat. Első űrhajósuk 2003-ban repült a világűrbe, 2008-ban már űrsétát hajtottak végre, az emberekkel végrehajtott, kézi vezérlésű dokkolás a harmadik mérföldköve lesz a kínai űrprogramnak. Tavaly novemberben távirányítással már végrehajtottak egy összekapcsolódást a Sencsu 8 kapszulával, amit ugyancsak élő adásban közvetítettek, a miniszterelnök, Ven Csia-pao pedig a pekingi irányítóközpontból kísérte figyelemmel.


A most lezajlott kilövéssel Kína első női űrhajósa, egy 33 éves vadászpilóta, Liu Jang őrnagy hódíthatja meg az űrt. "Ez egy fontos előrelépés Kína emberi űrprogramjának" - mondta Vu Pang-kuo, a parlament elnöke a három űrhajósnak a kilövés előtt.

A Csinhua hírügynökség adatai szerint Liu a Henan tartományból származik és Pekingben él férjével. Az ő feladata a gyógyászati kísérletek lefolytatása lesz. Az egykori Szovjetunió Valentyina Tyereskova személyében 1963-ban küldött először nőt az űrbe, míg az első amerikai női űrhajós, Sally Ride 1983-ban repülhetett. A kínai állami média szerint az első női űrhajósuk kiválasztásnál férjezett, lehetőleg gyermekkel rendelkező nőt kerestek.

Legutóbb 2008 szeptemberében indított Kína emberi űrrepülést. Az elemzők szerint a cél a tervezett űrállomás moduljai összekapcsolásának gyakorlása. A most zajló küldetés alatt a legénység egy tagja végig a Sencsu 9 fedélzetén marad elővigyázatossági okokból, vagyis ketten szállásolhatják el magukat a Tienkung 1 modulban. A küldetés parancsnoka a 2008-as repülésben is részt vett 46 esztendős Csing Haj-pong, míg a harmadik űrhajós a 43 éves Liu Vang lett.


Bár maga a küldetés nem szokatlan, az a tempó, amivel Kína eljutott idáig, mindenképpen figyelemreméltó. "A sebesség az érdekes, amivel Kína kipipálja űrprogramja feladatait" - mondta Jeff Kueter, a tudomány és a politika összefüggéseit figyelemmel kísérő George C. Marshall Intézet elnöke.

Peking decemberben jelentette be ötéves űrkutatási tervét, melyben szerepel egy űrlaboratórium és egy Hold-minta visszajuttató küldetés, a céldátum mindkét esetben 2016. Korábban a Hold elérését 2020-ra ígérték, akárcsak az első kínai űrállomás létesítését. Az új tervezet szerint a kínai kormány katonai és polgári erőforrásait is mozgósítja a cél eléréséhez. A Népi Felszabadítási Hadsereg vezeti az űrprogramot, amit polgári intézmények, egyetemek és laboratóriumok segítenek.

Kína a műhold kilövések terén már piacvezetőnek számít, az elemzők szerint azonban űrtechnikáját tekintve még évekkel el van maradva az Egyesült Államoktól.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Bannedusermail #164
    AAkkor csak annyit, hogy ez sem képes a tervek szerint 10 Machnál többre. Van egy torlósugár hajtása, és amikor azzal elérik a maximumot, mert vagy beömlő levegő van elég, de akkor nagy a közehellenállás, vagy feljebb megy, hogy ritkább legyen a légkör, akkor meg ugye az a hajtóműhöz kevés. Meg van egy elektromos hajtása, ahol valami mágneses megoldással a magával vitt hajtóanyagot hajigálja ki hátul, de ennek is kicsi a teljesítménye. A tömegénél kisebb a tolóereje, így a légkörben kell maradnia, az meg közegellenállás.
    Szóval ez is csak a harmadára képes a keringési pálya sebességének.

    Ha ez a mágneses hajtómű nagyobb teljesítményű lenne, akkor valóban képes lenne pályára állni. Na de itt jön az, amit állítottam. Nagyobb tolóerő kell, mint a jármű súlya.
  • NEXUS6 #163
    Totálisan igazad van, amiket írsz. A repülőgépek nagy magasságban nem annyira azért nem mennek gyorsabban, mert megállíccsa őket a légellenállás. Hanem mert kifogy a szufla a hajtóműből. Egy utasszállító bazi nagy ventilátora is csak annyi tolóerőt biztosít, hogy az utazómagasság felső határán éppen hogy az evolutív sebesség/átesés határán manőverez műszer szerinti sebesség szerint, miközben adott viszonyok között ez már igen csak a hangsebesség határa. Szal ezek az utasszállítók szinte egyszerre repülnek a megengedett legkisebb és a megengedett legnagyobb sebességgel minimális tolóerő többlet mellett.
    Az a csoda, hogy nem esnek le gyakrabban.

    A témához visszatérve az látszik, hogy mindíg megpróbálják rárakni a gépre a hagyományos jet hajtóművek valamilyen változatát. Teljesen logikus, hiszen fel kell gyorsítani a gépet kb hangsebességig, na de ezt a továbbiakban cipelni fel az űrbe, tök pénzkidobás.

    A StratoLaunch óriágépe pl. pont jó lenne egy indító platformnak, egy 100%-ig újrahasznosítható +hiperzonikus scramjet/rakéta űrrepülőhöz.
    Az hogy rakétát indítanak róla, gyakorlatilag olyan hibrid módszer, ami a jelentősen csökkenti a hasznos terhet, hiszen egyrészt a gép sem bír el akármekkora rakétát, a rakéta tömegének viszont jelentős része az oxidálószer.
    Ez a rendszer 220 t-ás légi indítású rakétával egy kb 6 tonnás űrhajót juttat fel.
    A Szojúz rendszer pl 300 t-ás vertikálisan induló rakétája 7 t-ás űrhajót.
    Szignifikáns előny ehhez képest nincs, csak megbonyolítottuk a rendszert egy bazi szállítógéppel.

    A StratoLaunch óriásgépe alá egy 200 t-ás scramjet járművet rakva saccra akár 20-30 t is pályára állíthatóvá válna.
    Szerintem

    Az Ajax nekem is újdonság volt, már megérte vitatkozni, ha utána nézel rengeteg iromány vann fenn vele kapcsolatban a neten. A hidegháború után az oroszok szinte minden titkukat kiadták, az amcsi x programok jelentős részéről viszont elég kevés technikai infó van, csak marketing anyagok.
  • Deus Ex #162
    Ez az Ajax érdekes, eddig nem hallottam róla, és a wiki szerint a Russian Födöration most is reszelgeti, jelentsen ez bármi is.

    Azt viszont nem teljesen értem, miért érdekes a tolóerő/tömeg arány egy hiperszónikus eszköznél. Repülőgépnél az adott magasságon értett végsebességet a repülőgép szilárdsági, kormányozhatósági, hőterhelhetőségi, nyomásállósági, hajtómű-működési jellemzői, valamint a mindenkori légellenállás/tolóerő viszony korlátozza. Bár nyilván könnyebb a tömeget kiolvasni a wikiből, mint kiszámolni a légellenállást az adott magasságon, tömeggel, sebességgel. (Egyébként milyen tömegről is van szó? Felszálló, vagy az utazómagasságra belépéskori tüzamaradékkal érettre? Vagy az utazósebességen értett átlagos tömeg? Milyen magasságon, sebességnél mért tolóerőről beszélünk? A kétáramú utánégetős gázturbinák tolóereje 12-14 km magasságban, vagyis általában a 4. generációs katonai repcsik abszolút maximális sebességének térségében kb. tizede a földközelben mérhetőnek. A kis és közepes magasságon 1 feletti, vagy földközelben, nagy sebesség mellett a 2 közeli tolóerő/tömeg viszony magasan lehet 0,1 is.)

    Nem szerencsés vérre menő harcot vívni pár sarokszám alapján, mély szakmai ismeretek és évtizedes tapasztalat nélkül rosszul fog működni az intuníció.

    Célszerűbb abból kiindulni, ha egyszerű volna ilyen eszközöket létrehozni, nem harminc éve fejlesztenék a Hotol/SkyLon hajtóművét. S ez csak a hajtómű.
  • NEXUS6 #161
    Miért hülyeség pl, az oroszok tervezete?
  • Molnibalage #160
    Lord Kelvin nem tudta bebizonyítani, hogy miért mondott hülyeséget. Te viszont nem tudod bebizonyíteni, hogy miért lenne igazad.
  • NEXUS6 #159
    Ja értem.
    Mivel a hiperszonikus repülés még gyerekcipőben jár, nincs bizonyíték, ezért az itt felvázolt dolgok, azok a szabályok, amelyekre ezek az eszközök alapulnak baromságok!

    „A levegőnél nehezebb tárgyak sohasem fognak repülni.” Lord Kelvin, kémikus, 1885.
  • Molnibalage #158
    Öcsém meg nem valósult koncepciótervekkel érvelsz...

    Röhej...
  • NEXUS6 #157
    "Akármilyen ritka légkörbe mész, a 10% tolóerősúlyarány az kevés a 20 Machra."

    Nem ragaszkodnék a 10%-hoz, bár volt rá történelmi példa. Azonban továbbra is fenntartom, hogy nem kell a 1-es, vagy nagyobb tolóerő/súly arány.

    Itt van egy jó kis példa, jó szájenszfiksön. Elvileg az oroszok még a csillagháború idején kezdték el fejleszteni az amcsi Aurórára válaszul: Ajax - MHD hajtóműves hiperszonikus szállító

    Műhold indításra, meg utasszállítónak, meg ilyeneknek tervezték fejlett plazmatechnikával megfűszerezve.
    A kisebbik 200 t-ás változat is 4x25 tonnás jet, illetve 6/14 tonnás tolóerejű nagy sebességű MHD hatóművel rendelkezik, az még mindig csak 0,42-es tolóerő arány ha jól számolom.

    Részemről befejeztem.
    Nem kell megköszönnöd a sok infót, amit itt elszórtam neked.
  • Bannedusermail #156
    Mondtam már, hogy szánalmas tetűtahóság felsorolni az általános iskolai tananyagot, mintha a másik nem tudná, ha a fele nem is a témához kapcsolódik, a másik fele meg pont nem téged támaszt alá az érvelésben, de azt ugye minek, ha másról beszélünk?

    Akármilyen ritka légkörbe mész, a 10% tolóerősúlyarány az kevés a 20 Machra.

    Nem hobbyból szóltam, hanem azért, hogy hülyeséget már ne terjessz! Ötletnek jó volt, csak ugye, ha sántít akkor dobja az ilyesmit az ember. A normális. Te meg itt geciskedsz, csúsztatsz, terelesz, mellébeszélsz. Vedd már észre, hogy tök átlátszó vagy, és senki nem szopja be ezt a technikádat. Amit elérsz, hogy ilyenkor rádhagyják, mert egy köcsög tahó vagy. Feltűnt, hogy senki nem írja, hogy igazad van?
  • Deus Ex #155
    #154: Én akkor néznék nagyot, ha már nem lopták volna el régesrég..

    #153: Bazz, ráhibáztál a titkos költségcsökkentő stratégia kulcsmomentumára: nem kell kaját vinni..