Cifka Miklós

Az ISS születése az űrsikló szemszögéből

Az 1990-es évek második felére a NASA kénytelen volt szembesülni azzal a ténnyel, hogy bár nagyon impozáns volt a nemzetközi összefogás elképzelése a közös űrállomásról, a megvalósítás finoman szólva sem lesz olyan gyalog-galopp, ahogy azt a megálmodóik elképzelték.

Kezdődött azzal, hogy a két alapmodul a Zarja és a Zvezda Oroszországban készült, és mindkettő eredetileg a korábbi szovjet űrállomáshoz lett tervezve (a Zvezda konkrétan már az 1980-as évek közepén félig készen volt). A Zarját a NASA pénzéből a Hrunyicsev cég fejezte be, a Zvezdát az Enyergia cég az orosz állam pénzéből - vagyis utóbbi inkább nem annyira épülgetett, mivel Oroszország rossz anyagi helyzete miatt meglehetősen esetlegesen fizette a számlákat, ami miatt persze egyre csak csúszott az egész program.


A Zvezda (DOS-8) modul az építése alatt

A kétirányú bizalom mélypontja 1996-tól kezdődött, amikor Oroszország jelezte, nem tudja 1998. áprilisában felbocsátani a Zvezdát. Az Egyesült Államok egy alternatív megoldást keresett, ez lett az ICM (Interim Control Module ~ Átmeneti Irányító Modul), egy eredetileg kémműholdak pályaváltoztatásához tervezett egység, amellyel a Zvezda (vagy a Zvezdát helyettesítő végső modul) elkészültéig képesek lehetnek a pályán tartani az űrállomást.


A Zarja modul a Hrunyicsev Moszkvai központjában

Ezt meglehetősen rosszul fogadták a 'túlparton', mivel úgy érezték, hogy az amerikaiak ki akarják golyózni Oroszországot a Nemzetközi Űrállomás programjából, és nehezményezték azt, hogy az amerikaiak a Mir űrállomás mihamarabb való deorbitálását (megsemmisítését) szerették volna elérni.


A Titan Launch Dispenser, az ICM modul egy ilyenre épült

A rossz szájízhez hozzájárultak a politikusok is, mikor például 1997-ben James Sensenbrenner amerikai kongresszusi képviselő Moszkvában látogatást tett a Hrunyicsevnél, meglehetősen kemény szavakkal hangoztatta, hogy egyáltalán nem elégedett a látottakkal, és Oroszországnak el kellene döntenie: valóban részt akar venni az űrállomás felépítésében, vagy amennyiben nem, akkor inkább szálljon ki belőle, és ne igérgessen felelőtlenül. Ezzel egyetlen apró probléma volt: a hallgatóság, köztük a Hrunyicsev vezetősége inkább dícséretre számított, hiszen ők a Boeing alvállalkozójaként az előre meghatározott költségkereten és határidőkön belül elkészültek a Zarjával.


A légkörbe belépő Mir űrállomás radarképe

Az űrsikló flotta helyzete eközben egyszerre volt bizalomgerjesztő és aggodalomra okot adó. A NASA jól haladt az űrsikló modernizálása terén, és mindent elkövetett, hogy a programot minél inkább alárendelje az ISS felépítésének. 1998-ban repült az utolsó SpaceLab misszió (STS-90), az európai hátterű modulra már egyre kevesebb igény mutatkozott a Mir, majd az ISS jelenlétében. Az űrállomás ellátására két új modulrendszert építettek, az egyik az ICC (Integrated Cargo Carrier ~ Integrált Teherhordozó), amely a túlnyomást nem igénylő terhek szállítására szolgált. A másik az olasz Alenia Aerospazio által épített három MPML (Multi-Purpose Logistic Modules ~ Többfeladatú Logisztikai Modul) tehermodul, amelyet a Canadarm-al az űrállomáshoz lehetett csatlakoztatni.

Klikk ide!
A Discovery utolsó útján ICC-vel és a Leonardo-val a rakterében - klikk a nagyobb képért

A három modul a Leonardo, Raffaelo és Donattelo nevet kapta, ám utóbbi sose járt a világűrben. Ezen modulok jelentős előrelépést jelentettek az utánpótlás és felszerelések ISS-re juttatása terén a SpaceHab modulokhoz képest, leginkább azért, mert utóbbi esetén sokkal hosszabb úton (az űrsikló rakteréből az dokkolómodulba, és onnan tovább az ISS-re) kellett a tárolókazettákat lökdösni, mint az ideiglenesen az űrállomáshoz csatlakoztatott MPML-ek esetén. Érdekesség, hogy ezek a modulok saját energia- és létfenntartó-rendszerrel rendelkeztek, tehát elviekben akár az űrállomás bővítésére is felhasználhatóak lettek volna.

Klikk ide!
Az EEMU használat közben - klikk a nagyobb képért

A fejlesztések is mind gyakorlatilag az űrállomással kapcsolatosak, vagy arra visszavezethetőek lettek. Az EMU űrruha fejlesztett változata (Enhanced EMU ~ Fejlesztett EMU) is alapvetően ezt a célt szolgálta; a moduláris gyűrűkkel méretre szabható új változat lehetővé tette, hogy a különböző testmagasságú és testalkatú űrhajósok ugyanazt az űrruhát használhassák, saját magukhoz testre szabva. Javítottak a kesztyűn és elektromos fűtést építettek az ujjakhoz. A kesztyű mindig is sarkallatos pontja volt a járművön kívül használt űrruháknak, mivel az ujjvégek fagyási sérülései nem voltak ritkák.

Az utolsó nagyobb módosítás pedig a nagyobb kapacitású akkumulátorok és létfenntartó rendszer mellett egy mini-MMU rakéta-hajtómű csomagot jelentett a hátizsák alsó részén. Az űrállomás (szemben az űrsiklóval) ugyanis nem tud egy esetlegesen a rögzítőkábeléről leoldódott űrhajós után menni, így kellett egy biztonsági rendszer, amivel egy balul sikerült mozdulat után ellebegve saját erőből vissza tud manőverezni.

Klikk ide!
Az X-33, a Venture Star és az űrsikló méretarányai - klikk a nagyobb képért

A NASA ugyanakkor újra kísérletett tett az 1980-as évek után arra, hogy az űrsiklókat nyugdíjba küldje, és azokat egy modernebb, célszerűbb járműre cserélje le. Ez lett a Venture Star program, amely a költségek drasztikus csökkentésére hoztak létre. A cél ugyanaz volt, mint anno az első űrsikló esetében: a teher feljuttatása olcsóbb legyen. A pilóta nélküli Venture Star ha szükséges, akkor a személyzetet a raktérben elhelyezett modulban szállíthatja az űrállomásra.

Az SSTO (Single Stage to Orbit ~ egy fokozattal a keringési pályára; tehát a világűrbe való feljutás közben nem használ sem gyorsító rakétát, sem eldobható üzemanyag-tartályt) űrrepülőgép mindenféle új technológiáktól hemzsegett, mint kompozit műanyag üzemanyagtartály, fémes hővédő pajzs (ami az X-15-ösnél alkalmazott megoldáson alapult, és már ugye az eredeti űrsiklónál is felmerült) vagy az AeroSpike hajtómű. Az új megoldásoknak az X-33 tesztjárműben kellett volna bizonyítaniuk.


Fantáziarajz a Venture Star indulásáról. Feltűnő, hogy nincs szükség indítótoronyra

A fejlesztés közben sikerült az AeroSpike hajtóművet próbapadon letesztelni, elkészült a fémes hővédő pajzs, és a gép alakja is formálódott menet közben, hogy minél inkább megfeleljen az űrrepülőgépénél laposabb visszatérési szögnek. Utóbbi azért lett volna hasznos, mivel a laposabb szögű visszatéréskor az űrhajó külső burkolata kevésbé hevül fel, tehát a hővédő pajzsot könnyebbre lehet tervezni. Hátránya az, hogy ha a visszatérés szöge nem tökéletes, akkor a légkör már viszonylag sűrű felsőbb részébe érve az űrhajó visszapattan, mint egy víz felszínén kacsázó kő.


Az STS-94 személyzete a világűrben - három hónappal azután, hogy szintén a Columbia fedélzetén, ugyanazzal a SpaceLab modullal már jártak fent

Csakhogy amíg a Venture Star nem áll szolgálatba, az űrrepülőgépekkel és a hagyományos hordozórakétákkal kellett megoldani a felmerülő feladatokat. Ezek az űrsikló számára egyre inkább a Mir, majd az ISS kiszolgálását jelentették. 1996-ban még a két Mir dokkoláson kívül egy SpaceLab és egy SpaceHab misszió illetve négy misszióban különféle műholdak kibocsátására is sor került. 1997-ben már nyolc repülésből három indult a Mir-re, három SpaceLab misszió volt (igaz az STS-94 valójában az STS-83 újrarepülése volt, mivel utóbbit 3 napra rövidítették le az egyik üzemanyagcella meghibásodása miatt), egy Hubble szervíz mellett pedig csak egy szólt műholdak kibocsátásáról.

Klikk ide!
A Discovery középső szintje az STS-91, az utolsó Mir-látogatás közben - klikk a nagyobb képért

1998-ban kétszer látogatta meg űrsikló a Mir-t, egy-egy SpaceLab és SpaceHab misszió indult, ezen kívül pedig az év végén a már fent keringő Zarjához vitték fel a Node 1 modult.

Klikk ide!
A Zarját hozzácsatlakoztatják a Unity modulhoz, az Endeavour űrsiklóból fényképezve - klikk a nagyobb képért

Lapozz! 1999 megint olyan év volt, amikor fájhatott a NASA emberes repüléssel foglalkozó vezetőinek a feje a kritikák miatt. Az év első útja az ISS-re vitt, a második a Chandra űrteleszkóp pályára állítása volt, de itt az egyik SSME főhajtómű meghibásodott és hidrogén szivárgás miatt a tervezettnél alacsonyabb pályára sikerült csak állniuk. Az út hátralévő részében már semmi problémával nem találkoztak az űrhajósok, és végül is a repülés sikeresnek tekinthető, de a meghibásodás miatt négy hónapra az indítások el lettek halasztva. Mindegyik űrsiklót alaposan átnézték, így végül csak decemberben indulhatott el a harmadik Hubble szervízjárat.

Klikk ide!
A Chandra röntgen-teleszkóp még a Columbia rakterében... - klikk a nagyobb képért


...és miután kiengedték. Ez volt az utolsó műhold, amit az űrsikló vitt fel

2000-ben az öt útból már csak egyetlen út nem ment az ISS-hez, ebben az űrsiklóra telepített radarral a Föld felszínének egy részét térképezték fel. 2001-ben pedig mind a hat út a Nemzetközi Űrállomásra vezetett: felvitték a Destiny modult és a Quest légzsilipet, a maradék négyben pedig az utánpótlást és a felszereléseket.

Klikk ide!
2001-ben minden nehézség ellenére három és fél év alatt az ISS már hat modulból áll - klikk a nagyobb képért

Ami látványosan eltűnt a repertoárból, azok a katonai célú küldetések, 1992 után egyetlen ilyenre sem került sor.

Sötét fellegek a NASA egén

A NASA helyzete sose volt könnyű, ám az 1990-es évek közepén úgy tűnt, maga mögött hagyta a Challenger-katasztrófa és a Hubble korai gyerekbetegségei miatti terhes múltat, és büszkén nézhet a jövőbe. Nos, a valóság elég hamar visszarángatta a valóságba az űrügynökséget. A Nemzetközi Űrállomással kapcsolatos problémákról már esett szó, ezt fejelte meg 1997-ben a Lewis műhold, amely azért veszett oda, mert a repülési pályáját felügyelő rendszer - amit eredetileg egy másik műholdhoz terveztek - nem felelt meg tökéletesen a célnak. Talán még így is meg lehetett volna menteni, ám a probléma hétvégén jelentkezett, és senki sem volt bent a műholdat felügyelő központi teremben.


A Mars Climate Orbiter tervezett (felső) és valós (alsó) pályája a Mars megközelítésekor

Ezután jött 1999-ben a Mars Climate Orbiter fiaskója, amely elrobogott a Mars mellett, ahelyett, hogy pályára állt volna körülötte, mégpedig azért, mert az űrszonda fedélzeti számítógépe metrikus tolóerő-értéket használt, a pályakorrekcióhoz szükséges adatokat viszont angolszász mértékegységben adták meg. Alig két és fél hónap múlva a Mars Polar Landerrel szakadt meg a kapcsolat, a feltételezések szerint egy tervezési hiba miatt, mivel a leszállótalpak kiengedését tévesen a Mars felszínére való érkezésnek észlelhette, és leállította ennek megfelelően a hajtóművet - a leszálló egység pedig így szabadesésben zuhanhatott alá.


Az X-34 tervezett repülési profilja a repülőgép hasáról való indítástól a földet érésig

Az ISS-hez hasonlóan az X-33 és X-34 (utóbbi egy pilóta nélküli szub-orbitális tesztjármű) programok, amelyek sorozatos késésekkel és költségtúllépésekkel számoltak, szintén nem álltak túl stabilan. Az X-33 esetében a kompozit folyékony hidrogén üzemanyag tartállyal sok probléma akadt, ezért végül úgy döntöttek, hogy az X-33-as alumínium-lítium ötvözetből gyártott tankot kap, amely ráadásul összességében könnyebbnek is bizonyult. De ez sem mentette meg attól, hogy kihúzzák alóla a szőnyeget, így a NASA ismét ott találta magát, hogy az űrsiklókkal kell - legalábbis középtávon - számolnia a jövőben.


Az X-38 (a CRV makettje) közvetlen a B-52-esről való leoldás után

Az űrállomás sem úszta meg: a csúszások és dollármilliárdokba fájó túlköltekezés miatt kihúzták a listáról az amerikai lakómodult és a CRV-t (Crew Return Vehicle ~ Személyzet Mentő Jármű), ennek hatásai a mai napig meghatározzák az egész programot, ugyanis a lakómodul biztosított volna pihenőhelyet a személyzetnek, a CRV pedig vészhelyzet esetén visszahozhatta volna az űrhajósokat a Földre. E kettő modul nélkül az eredetileg 7 fősre tervezett személyzet hosszú időre mindössze három fősre apadt, mivel csak a Szojuz űrhajót lehet "mentőcsónakként" használni. (Az űrsikló még a kiegészítő üzemanyag modulokkal is csak legfeljebb három hétig tartózkodhat biztonságosan a világűrben). Ezzel a döntéssel sikeresen adtak a kritikusok egy újabb indokot saját maguknak - a csökkentett személyzettel ugyanis nagyságrendekkel kevesebb tudományos munkát lehet végrehajtani, így az űrállomás hasznossága kérdőjeleződött meg. Minek költenek ilyen iszonyítosan sok pénzt valamire, ami alig hoz hasznot?

Goldin, aki már így is a leghosszabb ideig regnáló NASA-igazgató volt, pedig egyre inkább célkeresztbe került a fentiek miatt. A két Mars-szonda esete valamennyire visszavezethető volt a Goldin-féle "Gyorsabban, Jobban, Olcsóbban" (Faster, Better, Cheaper; FBC) metodikára - amely ugyanakkor valahol jóvá is hagyta azt, hiszen mindkét szonda jóval kevesebbe került, mint amennyiből korábban kihoztak volna egy hasonlót. Goldin nehezen tűrte a kritikát, részben érthető okokból. A ISS megkurtítása és az X-33 / Venture Star-hoz hasonló programok elkaszálása miatt kikelve magából a nyilvánosság előtt olyan kijelentést tett, hogy "tudok olyan titkosított programokról, amelyek 500%-osan lépték túl a költségvetésüket, de nem kerültek nyilvánosságra. És nem lettek leállítva."


Daniel Goldin, a NASA vezetője és Madeleine Albright külügyminiszter az STS-88 indításánál

Frusztráltságát növelte, hogy látszólag a kormány sem foglalkozott a NASA problémáival, továbbra is adós maradt a határozott jövőképpel, a Goldin által meghatározott útvonalat viszont állandóan kritikákkal illeték.


A 2001 szeptember 11.-re emlékezve három baseball-sapka a JSC egyik irányítópultján, a támadás utáni első indításkor (STS-108)

Várható volt, hogy George W. Bush kormányra kerülése után Goldin-nak nem lesz maradása, ám a 2001 szeptember 11-ei terrortámadásoknak közvetve a NASA is áldozatául esett, ugyanis ha lehet, akkor még kevesebb figyelmet kapott, mint a támadás előtt. Goldin pedig ebben a kritikus pillanatban nyújtotta be a lemondását, amit el is fogadtak. Legesélyesebb utódja, Joseph Rothenburg, az emberi űrrepülés vezetője egy nappal korábban tette meg ezt.


Sean O'Keefe, már mint a NASA igazgatója

Az új igazgató Sean O'keefe lett, aki ekkor a Költségvetési Iroda (Office of Management and Budget, OMB) vezetőjeként szolgált, ez volt az a szerv, amely a NASA költségvetését akkurátusan nyirbálta korábban. O'keefe kinevezése nem okozott kitörő örömet sem a NASA berkein belül, sem azon kívül, a rossz nyelvek szerint azért lett ő az új igazgató, hogy végleg térdre kényszerítsék a NASA-t. Szó se róla, nem is különbözhetett volna elődjétől jobban; semmiféle NASA-s előélete nem volt, de még csak mérnök háttere sem (közigazgatási végzettséggel rendelkezett), ellenpontként viszont barátságos és mindig jókedvű déli modora volt, szemben elődje szigorú, ellentmondást nem tűrő és konfliktuskereső stílusával.

Klikk ide!
Amin már nem sikerült spórolni: a 4. Hubble-szervíz (STS-109) - klikk a nagyobb képért

O'keefe első dolga az volt, hogy valahogy kezelje a ISS immár 5 milliárd dolláros túlköltekezését, de legalábbis megakadályozza annak további elszaladását. Erre ugyanakkor nem volt túl sok eszköze a már említett modulok és a mentőjármű felfüggesztésén túl. Érdemes megjegyezni, hogy a költségek egy jó része az űrsiklók repülésével kapcsolatosan jelentkezett, de ezzel végképpen nem tudott mit kezdeni az új vezetés sem. Alternatív űrhajó nincs a látóhatáron, pénz egy új kifejlesztésére pedig pláne nincs, ahogy az űrsiklók drasztikus átalakításához, modernizálásához sem. Ahogy ekkoriban a jövőbe tekinthettek a NASA-nál, a négy űrsikló ki kell, hogy szolgálja az eredetileg megállmodott 100 repüléses élettartamát, sőt, talán még azon is túl fogják szolgálni az amerikai űrprogramot. Hogy ez miért nem valósult meg, arról a következő részben...

Folytatjuk...

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • [NST]Cifu #39
    Ha annyira nagy lenne a civil űrverseny akkor hordózórakétát gyártana boldog boldogtalan mert ugye a műholdakban van a nagy pénz, nem a szupergazdagok megreptetésében.

    Természetes, hogy kemény a verseny, mert annyira azért nem nagy a piac, hogy sok új belépőt eltartson. Legalábbis hacsak nem látványosan olcsóbb tud lenni a konkurenciánál. Ezt követte (szerintem) a SpaceX.

    A Virgin Aerospace / Scaled Composites is óvatosan lépdes ebbe az irányba ugye, aLauncher One elképzeléssel.

    Egyetértek, de ha verseny van, miért is nincs alternatívája?

    No azért kezd mozgolódni a többi szereplő is, érzik a veszélyt. Ott az Athena I-II., Minotaur V., Taurus II.

    U.i.: Viszont a suborbitban valóban látok egy ilyen verseny - mind hordozóeszközök, mind rakétarapülők terén. De ott is nagy bizonytalanság a turistáskodás lehetőségeiben.

    Igen, érdekes kérdés, hogy ha beindul majd végre a SpaceShipTwo, akkor mekkora lesz a valós vevőkör mérete...

    Bigelow - kirúgta az alkalmazottainak kb. a felét, mert nem lesz űrhajó ami 2014 embert szállítson az űrállomásaira.

    Szomorú, de reális. Bigelow anno ezért hozta létre az America's Space Prize-ot is.
  • Irasidus #38
    Friss hír:

    Bigelow - kirúgta az alkalmazottainak kb. a felét, mert nem lesz űrhajó ami 2014 embert szállítson az űrállomásaira.
  • Irasidus #37
    Egyetértek azokkal amit írsz. De tulajdonképpen miről is beszélünk mi? A NASA Ccdev-2 (tehát állami) finanszírozású űrhajóiról. Az van, hogy a NASA versenyeztet, ebből egyedül a Bigelow log ki - látszólag. Azért csak látszólag, mert ők is NASA beszállításra játszanak, csak nincs versenytársuk és a NASA még pihenteti a dolgot. Ha annyira nagy lenne a civil űrverseny akkor hordózórakétát gyártana boldog boldogtalan mert ugye a műholdakban van a nagy pénz, nem a szupergazdagok megreptetésében. Azt írod: "Pardon, de az USA-n belül [a SpaceX-nek] sincs alternatívájuk. Az Atlas / Titan és az Orbital rakétái sem versenyképesek vele." Egyetértek, de ha verseny van, miért is nincs alternatívája? Az van, hogy az amerikai űrszektor nyitott az alternatív lehetőségre IS pl.: az gazdagok megreptetésére. Csak hát vegyük észre, hogy itt marketig munkálkodik a háttérben rendesen, és nem mindig valódi pénzek. Ami nem azt jelenti, hogy amit mondanak ne valósulhatna meg, a lehetőség adott, és ha a NASA is úgy akarja miért ne? Szóval nagyon szeretném ha neked lenne igazad.

    U.i.: Viszont a suborbitban valóban látok egy ilyen verseny - mind hordozóeszközök, mind rakétarapülők terén. De ott is nagy bizonytalanság a turistáskodás lehetőségeiben.
  • [NST]Cifu #36
    A SpaceX is azért vágott bele, mert tudták, hogy az űrsiklókat kivonják, és ha előbb kész lesznek mint a NASA hivatalos űrhajója nagyot kaszálhatnak. És igazuk lett.

    Én egy kicsit másképpen látom. Ne feledjük, hogy Bigelow anno megcsinálta az America's Space Prize versenyt, amely 100 milliót ígért annak, aki 2010-ig űrhajót tud felküldeni a Genesis 2-höz. Bigelow jelenleg is azt tartja a legnagyobb hátráltató tényezőnek, hogy nincs olyan (amerikai) űrhajó, amely ki tudná szolgálni az űrállomását.

    A SpaceX ha először csinál meg civil űrhajót, akkor kaszálhat, ha van rá igény. Márpedig a Szojuz/Mir majd Szojuz/ISS űrturizmus, illetve a SpaceHab megmutatta, hogy igenis van igény ilyesmire. A cikksorozat előző részében említettük ugye a SpaceHab-ot, függetlenül attól, hogy a NASA bérelte a rekeszek jó részét, mégiscsak egy civil cégről van szó. Az már a helyzet komikuma volt, hogy egy civil cég modulja, amit egy NASA űrhajó vitt fel, konkrétan versenyképesebb volt, mint a NASA saját megoldásai.

    És nagyon kérdéses, hogy tényleg lesz-e Boeing űrhajó. Ígérgetés természetesen van, pénz kevesebb.

    A Boeing megteheti, hogy azt mondja, nem csinálja meg a CST-100-ast. Ha nem teszi meg, mi lesz? Nem lép be először a civil űrversenybe. Na és? A cég profitja amúgy is meglesz, nem fog felkopni az álluk, és ha mégis látnak majd benne fantáziát, akkor nem fog problémát jelenteni, hogy hirtelen egy-két milliárdot befektessenek a cél érdekében.

    A SpaceX más kategória. Nekik nincs másik lábuk, amire állhatnak. Ha a Falcon és a Dragon nem váltja be a hozzá fűzött reményeket és nem lesz rá érdeklődő (márpedig a Falconhoz már van, és a Dragon is ott van a legtöbb civil űrprojectben), akkor felkopik az álluk. A SpaceX nem tehet mást, minthogy előre menekül.

    Egyenlőre a kereskedelmi indítások (pl: műholdak) nem sokkal olcsóbb a SpaceX-nél mint a többi vállalatnál. (A NASAnal olcsóbb, de az nem nehéz) Az más kérdés, hogy az ígérik valóban sokkal olcsóbb lesz. Ígérik. Majd meglátjuk.

    Pardon, de az USA-n belül sincs alternatívájuk. Az Atlas / Titan és az Orbital rakétái sem versenyképesek vele.

    likelt programba beolvastam, de ez komolytalan ötletelés, nem egy átgondolt valódi projekt.

    Én sem véletlenül említettem rögtön két milliárdos árat (ők 500 millióval számoltak). :)
  • Meridian #35
    Sztem meg aki előbb hódítja meg azé. Próbálja ezt meg valaki késégbe vonni. Na, az menjen és hódítsa meg.
  • Irasidus #34
    "Ejj, ezzel most megégettem magam. :)
    Nem, természetesen nem csak az űripari részlegével, de a Boeing olyan 3 milliárd nyereséget csinált. Én a NASA-nál az emberes űrkutatás-részét tekintettem, ám még ez is több, mint 3 milliárd, szóval elnézést, ez bizony most csúnya mellélövés a részemről. :)"

    Ugyan, nem vérre megy, csak beszélgetünk... Boeing kivárásra játszott, megvárta Ccdev-2 programot, hogy legyen pénze űrhajóra (rakétára ugyebár már nem futotta). Mert amúgy a nyereség jól hangzik, de az szerintem nem a bankba begy..; nagy részét visszaforgatja a cégbe, űrhajóra önerőből (a SpaceX-től eltérően) nem futotta. A SpaceX is azért vágott bele, mert tudták, hogy az űrsiklókat kivonják, és ha előbb kész lesznek mint a NASA hivatalos űrhajója nagyot kaszálhatnak. És igazuk lett.

    Bigelow és Boieng.
    A Bigelow-nál, két koncepció repülés (még csak nem is demonstrátor) valóban megvolt, csak hát (emberi) életfenetartó rendszerek hiányoztak róla (csótányoknak volt), és ugye a dokkolás sem csináltak még, ja meg űrhajójuk sincs. Persze a Boeing ígérete alapján lesz (vagy nem) - amit a NASA (Ccdev-2 program) finanszíroz, nem magán tőkéből. És nagyon kérdéses, hogy tényleg lesz-e Boeing űrhajó. Ígérgetés természetesen van, pénz kevesebb. Vagyis a Bigelow egy kisebb tartályt pályára állított, kinyitottak egy napelemet, akárcsak egy műholdnál. Igaz, kipróbálták a felfújást is, amit a NASA már 40 éve megcsinált. Ha van pénzed szinte akármit pályára állítanak neked...

    Olcsóság.
    Egyenlőre a kereskedelmi indítások (pl: műholdak) nem sokkal olcsóbb a SpaceX-nél mint a többi vállalatnál. (A NASAnal olcsóbb, de az nem nehéz) Az más kérdés, hogy az ígérik valóban sokkal olcsóbb lesz. Ígérik. Majd meglátjuk.

    Konklúzió.
    Én is nagy jövőt látok a magánszektorban, csak egyenlőre több az ígéret mint a megvalósulás. Ami nem azt jelenti, hogy suborbit 5 éven belül, magán űrhajózás szupergazdakoknak 10 éven belül, nem Soyuzokkal ne lenne lehetséges! Ha lesz rá igény, miért ne. De ebből kolonizáció a mi életünkben nem lesz... A likelt programba beolvastam, de ez komolytalan ötletelés, nem egy átgondolt valódi projekt. Boncoljuk szét? (De akkor azt csak holnap, ha nem probléma.)
  • [NST]Cifu #33
    A Bigelow szintén ígérgetési kampányban van évek óta, hogy ebből valaha lesz valami, az NASA-múlik.

    Azért az igérgetési kampány közben csak fellőttek két űrállomás-modult. :)

    A SpaceX meg nem igazán különbözik a több amerikai nagy űrvállalatról.

    Hát azért de, jelentősen, elvégre is nagyságrendekkel olcsóbban dolgozik. :)

    Ezzel most megleptél, melyik cég az? És tisztán űrtevékenységből van ennyi pénze? Csak mert nem mindegy...

    Ejj, ezzel most megégettem magam. :)
    Nem, természetesen nem csak az űripari részlegével, de a Boeing olyan 3 milliárd nyereséget csinált. Én a NASA-nál az emberes űrkutatás-részét tekintettem, ám még ez is több, mint 3 milliárd, szóval elnézést, ez bizony most csúnya mellélövés a részemről. :)

    A Falcon 9 tolóereje nem elég ehhez, embereket azzal te nem juttatsz a Marsra. Még a Falcon Havyvel sem... Igaz összeszerelhetnek valami az űrben, de az baromira nem lesz évi egy millió dollár. Esetleg évi 100 millió 10 éven keresztül, na az talán reális. De ezt ki fogja finanszírozni? A NASA-nal tervbe van, hogy űrszondaként (ember nélkül) igénybe vennék a Dragont. Ezt most kb. 100 millió dollárra becsülik. Persze lesz ez még több is.

    A terv a Mars Society honlapján.
  • Irasidus #32
    Jó kérdés, nem vagyok jogász. De gondolom ha itt lesz az ideje (még nincs) akkor ezt a kérdést is szabályozni fogják. A LEO repülések meg teljesen más kategória mint egy kolonizációs tevékenység. Mind hardver, technológia, erőforrás szempontjából - a NASA éves költségvetésének sokszorosa is kevés lenne. (Gondolom ha "túl sokan lesznek" LEO akkor szabályozás itt is megvalósul, de ettől egyenlőre nem kell tartani, persze ne legyen igazam.)

    A legtöbb magáncég a photoshopnál és ígérgetésénél tovább nem jut. A VG. is vért izzadt, hogy a pitiáner űrugróját - ami nem űrhajó - összehozza. A pár százezer dollár erre vonatkozik, ha valódi űrutazást akarsz - mint írtad is - az dollármilliókba kerül (persze ígérgetés itt is van). A Bigelow szintén ígérgetési kampányban van évek óta, hogy ebből valaha lesz valami, az NASA-múlik. Az űrturizmus kezdeti lelkesedése meg kezd alábbhagyni, és nagyon erős a kérdőjel, hogy egyáltalán életképes-e. A SpaceX meg nem igazán különbözik a több amerikai nagy űrvállalatról. A nagy vízen túl, eddig sem a NASA csinálta a rakétákat, űrhajókat hanem magáncégek. Csak jött egy új szereplő, ennyi. De a SpaceX sem a turizmusból fognak, akarnak megélni - hanem NASA-beszállításból. Ott van a honlapon ha nem hiszed, a marketing részét meg nem szabad komolyan venni.

    "Attól függ. Azért akad olyan űripari cég, amelynek az éves nyeresége nagyobb, mint a NASA éves költségvetése."

    Ezzel most megleptél, melyik cég az? És tisztán űrtevékenységből van ennyi pénze? Csak mert nem mindegy...

    "Gyakorlatilag évi egy milliárd dolláros költségvetésből simán megoldható lenne a permamens Mars-bázis kialakítása. A Mars Society már csinált alig egy milliárd dolláros költségvetésű űrutazás-tervet a SpaceX Falcon és Dragon eszközeire építve. Gyakorlatilag évi egy milliárd dolláros költségvetésből simán megoldható lenne a permamens Mars-bázis kialakítása. Ez pedig már kolonizáció..."

    A Falcon 9 tolóereje nem elég ehhez, embereket azzal te nem juttatsz a Marsra. Még a Falcon Havyvel sem... Igaz összeszerelhetnek valami az űrben, de az baromira nem lesz évi egy millió dollár. Esetleg évi 100 millió 10 éven keresztül, na az talán reális. De ezt ki fogja finanszírozni? A NASA-nal tervbe van, hogy űrszondaként (ember nélkül) igénybe vennék a Dragont. Ezt most kb. 100 millió dollárra becsülik. Persze lesz ez még több is.

    Mellesleg a Dragonnal még a Hold körüli utazás is kérdéses, ha éppen kifogsz egy napkitörés a legjobb esetben is végighányod az utat, rossz esetben a sugárdózis... érted ugye. De komolyan egy kapszulával a Marsra, ez kinek az ötlete volt? Komoly űrtechnológiát kellene kifejleszteni, ami sok-sok pénz. Az üzemeltetésük nem különben.

    U.i.: A Dán rakéta meg a vicc kategória, a hőszigetelést furnélal oldották meg, ami nagy magasságban még ok, de a világűrben...
  • [NST]Cifu #31
    Továbbra is: magában a világűrre a vonatkozó jogi háttér nem ismeri olyat, hogy egy cég esetében mi az eljárás. A maximum, amit lehet kezdeni az, hogy a cég ellen a Földön járnak el... csak ismét: mi alapján? Jogilag nincs olyan egyezmény, törvény vagy jogszabály, amit megszegne a cég.
  • lapaleves #30
    azért csak találnának valamilyen nemzetközi szervezetet valami szaftos embargóhoz vagy legalább egy komolyabb repülőgép-hordozót, ha valami nagyon nem szimpatikus dolgot művelnél. kevés ország akasztaná be a bajszát a nagyoknak, ha megcsörrenne a telefonjuk hogy legyenek szívesek kiutasítani a zűr kft.-t de még ma.