Hunter
Felújítják a holdraszállás felvételeit
A holdraszállás 40. évfordulója alkalmából Hollywood segítségével felújítják az 1969. július 20-i holdsétáról készült videofelvételt. A szemcsés és szellemképes filmkockákat ugyanaz a cég élesíti fel, amely a híres Casablanca című filmet is restaurálta.
A NASA elvesztette a történelmi eseményt megörökítő eredeti videoszalagokat, három évnyi keresgélés után ugyanis arra a megállapításra jutottak, hogy valószínűleg letörlődött a felvétel, így az űrügynökség és a filmfelújításokra szakosodott Lowry Digital az Apollo 11 leszállásának televíziós másolatait vette elő és ezeket dolgozták át.
A NASA hangsúlyozza, a felvétel nem "új" - csak jobb minőségű. "Semmi nincs megrendezve, semmi nincs legyártva" - mondta a projektért felelős Dick Nafzger, a NASA egyik főmérnöke, aki maga is dolgozott az Apollo programon. Több részlet mégis újnak fog hatni, pontosan a képek élessége miatt. Armstrong sisakjának napellenzője túl homályosan látszott az eredeti felvételen, hogy a visszatükröződések kivehetők legyenek rajta, a felújított változaton már egészen jól láthatók lesznek ezek a részletek is.
A 230.000 dolláros felújítási projekt jelenleg az eredeti, több mint három órás anyag 40 százalékának átdolgozásánál tart, a NASA weboldalán azonban több részlet is megtekinthető: Armstrong holdra lépése, ez a töredék is tartalmazza a fent említett visszatükröződéseket, Buzz Aldrin holdra lépése, a Holdon hagyott emléktábla felolvasása, valamint az amerikai zászló elhelyezése a felszínen. A teljes anyag szeptemberre várható.
A Földre visszasugárzott eredeti felvételeket hatalmas szalagtekercseken tárolták, melyek egyenként 15 percnyi videót rögzítettek 13 egyéb adatcsatorna információi mellett. Az 1970-es és 80-as években a NASA, mivel szűkében volt az adatszalagoknak, közel kétszázezer tekercset törölt és hasznosított újra, valószínűleg az Apollo 11 anyaga is köztük volt.
Nafzger a Discovery-nek adott interjújában dicsérte a felújított felvételeket és a kaliforniai Lowry Digitalt, ami a Casablanca mellett a Star Wars és a James Bond filmek első epizódjait is felújította. A Casablanca pixelszáma tízszerese volt az Apollo 11 televíziós felvételeinek, azaz a Holdon készült videó jóval életlenebb volt, mint az 1942-ben készült mozifilm, így nem akármilyen kihívást jelentett az átdolgozása. Az egyetlen könnyebbséget az adta, hogy a három órás videót nem vágták meg, mint a mozifilmeket szokás, ezzel együtt azonban messze ez a felvétel volt a leggyengébb minőségű, amivel a Lowry Digital dolgozott, mondta Mike Inchalik, a cég elnöke. A Lowry-nak nem teljesen idegen a megbízatás, a cég alapítója, John Lowry, fejlesztette ki ugyanis azt a "videózaj-csökkentés" nevű eljárást, amit az Apollo 16 és 17 küldetések élő felvételein már átfuttattak, hogy a televíziós közvetítések tisztább, jobb minőségű képeket sugározhassanak világszerte.
Az Armstrongról és Aldrinról készült fekete-fehér felvételt a Hold-modulon elhelyezett kis kamera szolgáltatta, ami egy olyan nem szabványos formátumot használt, ami nem volt alkalmas televíziós közvetítésre. A NASA egy átalakítót használt, hogy optikailag és elektronikusan is alkalmassá tegye az USA televíziós sugárzási jeléhez. A jeleket nyomkövető állomások alakították át és mikrohullámú kapcsolatokkal, Intelsat kommunikációs műholdakkal, valamint AT&T analóg földi vonalakon továbbították a földi irányításhoz. Mire a képek a televízióban is megjelentek jelentős minőségromlás következett be.
A Lowry Digital négy forrásból dolgozott, a CBS News eredetijeiből, a Nemzeti Archívum televíziós felvételeiből, egy ausztrál nyomkövető állomás videójáról, ami az eredeti Hold-felvétel lesugárzását vette, és egy, a televíziós közvetítést megörökítő kamera felvételeiből. Mind Nafzger, mind Inchalik úgy véli, maximálisan kihasználták a jelenleg elérhető legjobb szoftveres és egyéb képjavító technikákat az eredeti felvételek lehető legvalósághűbb javítása érdekében.
A NASA elvesztette a történelmi eseményt megörökítő eredeti videoszalagokat, három évnyi keresgélés után ugyanis arra a megállapításra jutottak, hogy valószínűleg letörlődött a felvétel, így az űrügynökség és a filmfelújításokra szakosodott Lowry Digital az Apollo 11 leszállásának televíziós másolatait vette elő és ezeket dolgozták át.
A NASA hangsúlyozza, a felvétel nem "új" - csak jobb minőségű. "Semmi nincs megrendezve, semmi nincs legyártva" - mondta a projektért felelős Dick Nafzger, a NASA egyik főmérnöke, aki maga is dolgozott az Apollo programon. Több részlet mégis újnak fog hatni, pontosan a képek élessége miatt. Armstrong sisakjának napellenzője túl homályosan látszott az eredeti felvételen, hogy a visszatükröződések kivehetők legyenek rajta, a felújított változaton már egészen jól láthatók lesznek ezek a részletek is.
A 230.000 dolláros felújítási projekt jelenleg az eredeti, több mint három órás anyag 40 százalékának átdolgozásánál tart, a NASA weboldalán azonban több részlet is megtekinthető: Armstrong holdra lépése, ez a töredék is tartalmazza a fent említett visszatükröződéseket, Buzz Aldrin holdra lépése, a Holdon hagyott emléktábla felolvasása, valamint az amerikai zászló elhelyezése a felszínen. A teljes anyag szeptemberre várható.
A Földre visszasugárzott eredeti felvételeket hatalmas szalagtekercseken tárolták, melyek egyenként 15 percnyi videót rögzítettek 13 egyéb adatcsatorna információi mellett. Az 1970-es és 80-as években a NASA, mivel szűkében volt az adatszalagoknak, közel kétszázezer tekercset törölt és hasznosított újra, valószínűleg az Apollo 11 anyaga is köztük volt.
Nafzger a Discovery-nek adott interjújában dicsérte a felújított felvételeket és a kaliforniai Lowry Digitalt, ami a Casablanca mellett a Star Wars és a James Bond filmek első epizódjait is felújította. A Casablanca pixelszáma tízszerese volt az Apollo 11 televíziós felvételeinek, azaz a Holdon készült videó jóval életlenebb volt, mint az 1942-ben készült mozifilm, így nem akármilyen kihívást jelentett az átdolgozása. Az egyetlen könnyebbséget az adta, hogy a három órás videót nem vágták meg, mint a mozifilmeket szokás, ezzel együtt azonban messze ez a felvétel volt a leggyengébb minőségű, amivel a Lowry Digital dolgozott, mondta Mike Inchalik, a cég elnöke. A Lowry-nak nem teljesen idegen a megbízatás, a cég alapítója, John Lowry, fejlesztette ki ugyanis azt a "videózaj-csökkentés" nevű eljárást, amit az Apollo 16 és 17 küldetések élő felvételein már átfuttattak, hogy a televíziós közvetítések tisztább, jobb minőségű képeket sugározhassanak világszerte.
Az Armstrongról és Aldrinról készült fekete-fehér felvételt a Hold-modulon elhelyezett kis kamera szolgáltatta, ami egy olyan nem szabványos formátumot használt, ami nem volt alkalmas televíziós közvetítésre. A NASA egy átalakítót használt, hogy optikailag és elektronikusan is alkalmassá tegye az USA televíziós sugárzási jeléhez. A jeleket nyomkövető állomások alakították át és mikrohullámú kapcsolatokkal, Intelsat kommunikációs műholdakkal, valamint AT&T analóg földi vonalakon továbbították a földi irányításhoz. Mire a képek a televízióban is megjelentek jelentős minőségromlás következett be.
A Lowry Digital négy forrásból dolgozott, a CBS News eredetijeiből, a Nemzeti Archívum televíziós felvételeiből, egy ausztrál nyomkövető állomás videójáról, ami az eredeti Hold-felvétel lesugárzását vette, és egy, a televíziós közvetítést megörökítő kamera felvételeiből. Mind Nafzger, mind Inchalik úgy véli, maximálisan kihasználták a jelenleg elérhető legjobb szoftveres és egyéb képjavító technikákat az eredeti felvételek lehető legvalósághűbb javítása érdekében.