Hunter
Bedokkolt az új európai teherűrhajó
Közel egy hónap navigációs tesztsorozatára tette fel a koronát csütörtökön a Jules Verne teherűrhajó, amikor teljesen automatikus rendszerével
sikeresen bedokkolt a Nemzetközi Űrállomásra.
A csatlakozási művelet utolsó szakaszát csigatempóban végző automata szállítójármű (ATV) magyar idő szerint tegnap 15 óra 52 perckor kapcsolódott össze az állomás Zvezda moduljával. Az alaposan megtervezett manőversorozat több mint négy órán át zajlott. "Nincs utasítás" - közölte az állomás orosz repülésirányítója, Jurij Malencsenko a dokkolás előtti pillanatokban. Malencsenko volt az, aki a Zvezdából egy irányítópanel mellől kísérte figyelemmel a manővert, készen arra, hogy gond esetén kiadja a csatlakozást leállító utasítást. Erre egészen addig lett volna ideje, míg az ATV egy méteres távolságon belül nem kerül az állomáshoz. Ha ez után szakítja meg a manővert az már több kárt okozott volna, mint hasznot. "A paraméterek nominálisak, várjuk a kapcsolódást" - folytatta az üzenetet a kozmonauta, majd nem sokkal később jelentette, hogy az összekapcsolódás megtörtént. Utóbbi hallatán a toulouse-i ATV irányító központban tapsvihar tört ki.
"Az ATV sokkal több, mint egy egyszerű teherhajó" - mondta Daniel Sacotte, az Európai Űrügynökség emberi űrrepülési, mikrogravitációs és felderítési programjának igazgatója. "Ez egy intelligens és sokoldalú űrhajó, ami most bizonyította példátlan képességeit". Sacott szerint a Columbus laboratórium beüzemelésével és a sikeres ATV manőverrel Európa végre teljes jogú tagnak érezheti magát az űrállomás programban. A NASA igazgatója, Mike Griffin elismerését fejezte ki európai kollégáinak a dokkolást követően. "Rendkívül büszke vagyok, és elégedett európai partnereinkkel az automatikus összekapcsolódás sikeres demonstrációját illetően. Ez a teljesítmény újabb példája a nemzetközi együttműködés által elért fejlődésre" - mondta.
A csütörtöki randevú előtt a Jules Verne automatikusan repült át több irányponton, kizárólag GPS navigációs rendszerére és négy lézeres műszerére hagyatkozva. Az űrhajó 14 óra 33 perckor kapcsolt át a GPS adatokról optikai módba, ekkor 249 méterre volt az állomástól. A dokkoló rendszert az előző hét szombatján és hétfőn is átfogóan tesztelték, biztosítandó a csütörtöki éles bevetést. 15 óra 15 perckor már 20 méterre közelítette meg az űrkomplexumot. Ezen a ponton 20 percet időzött, megfelelő állásba igazítva dokkoló szondáját a Zvezda végében található fogadó kapuval.
A Jules Verne ATV az orosz modulból nézve, 246.5 méteres távolságból
Ezt követően 11 méterre csökkentette a távolságot, várva a földi központ engedélyére a manőver befejezéséhez, amit másodperceken belül meg is kapott. A végső megközelítés 7 cm/másodperc sebességgel zajlott, kevesebb, mint 10 cm pontossággal - ezeket a számokat annak fényében kell értékelni, hogy az egységek közben 340 km magasan, 28 000 km/órás sebességgel száguldottak. Az ATV ezután engedte ki dokkoló szondáját - ami 10 méter távolságra nyúlik ki, legszélesebb pontjánál az átmérője 4,5 méter -, ami szép lassan becsatlakozott a Zvezda fogadó kapujába és behúzta a busz méretű űrhajót, mely nyomáskiegyenlített tároló részében több mint 1100 kilogramm szárazrakományt juttatott el az űrállomásra.
Az átrakodás első előkészületeire a mai nap kerül sor, de az ATV szombaton sem tétlenkedik: rakétái segítségével pályakorrekciót hajt végre az űrállomás számára. Az ellátmány, az alkatrészek, az új ruhák tényleges átvitele, valamint a friss víz átpumpálása hétfőn veszi kezdetét. Később a hurcolkodást folytatják az űrállomáson felhalmozódott hulladék kihordásával, illetve az elhasználódott vízkészletek visszapumpálásával az ATV tartályaiba. A Jules Verne négy hónapot tölt az ISS-hez csatlakoztatva.
A csatlakozási művelet utolsó szakaszát csigatempóban végző automata szállítójármű (ATV) magyar idő szerint tegnap 15 óra 52 perckor kapcsolódott össze az állomás Zvezda moduljával. Az alaposan megtervezett manőversorozat több mint négy órán át zajlott. "Nincs utasítás" - közölte az állomás orosz repülésirányítója, Jurij Malencsenko a dokkolás előtti pillanatokban. Malencsenko volt az, aki a Zvezdából egy irányítópanel mellől kísérte figyelemmel a manővert, készen arra, hogy gond esetén kiadja a csatlakozást leállító utasítást. Erre egészen addig lett volna ideje, míg az ATV egy méteres távolságon belül nem kerül az állomáshoz. Ha ez után szakítja meg a manővert az már több kárt okozott volna, mint hasznot. "A paraméterek nominálisak, várjuk a kapcsolódást" - folytatta az üzenetet a kozmonauta, majd nem sokkal később jelentette, hogy az összekapcsolódás megtörtént. Utóbbi hallatán a toulouse-i ATV irányító központban tapsvihar tört ki.
"Az ATV sokkal több, mint egy egyszerű teherhajó" - mondta Daniel Sacotte, az Európai Űrügynökség emberi űrrepülési, mikrogravitációs és felderítési programjának igazgatója. "Ez egy intelligens és sokoldalú űrhajó, ami most bizonyította példátlan képességeit". Sacott szerint a Columbus laboratórium beüzemelésével és a sikeres ATV manőverrel Európa végre teljes jogú tagnak érezheti magát az űrállomás programban. A NASA igazgatója, Mike Griffin elismerését fejezte ki európai kollégáinak a dokkolást követően. "Rendkívül büszke vagyok, és elégedett európai partnereinkkel az automatikus összekapcsolódás sikeres demonstrációját illetően. Ez a teljesítmény újabb példája a nemzetközi együttműködés által elért fejlődésre" - mondta.
A csütörtöki randevú előtt a Jules Verne automatikusan repült át több irányponton, kizárólag GPS navigációs rendszerére és négy lézeres műszerére hagyatkozva. Az űrhajó 14 óra 33 perckor kapcsolt át a GPS adatokról optikai módba, ekkor 249 méterre volt az állomástól. A dokkoló rendszert az előző hét szombatján és hétfőn is átfogóan tesztelték, biztosítandó a csütörtöki éles bevetést. 15 óra 15 perckor már 20 méterre közelítette meg az űrkomplexumot. Ezen a ponton 20 percet időzött, megfelelő állásba igazítva dokkoló szondáját a Zvezda végében található fogadó kapuval.
A Jules Verne ATV az orosz modulból nézve, 246.5 méteres távolságból
Ezt követően 11 méterre csökkentette a távolságot, várva a földi központ engedélyére a manőver befejezéséhez, amit másodperceken belül meg is kapott. A végső megközelítés 7 cm/másodperc sebességgel zajlott, kevesebb, mint 10 cm pontossággal - ezeket a számokat annak fényében kell értékelni, hogy az egységek közben 340 km magasan, 28 000 km/órás sebességgel száguldottak. Az ATV ezután engedte ki dokkoló szondáját - ami 10 méter távolságra nyúlik ki, legszélesebb pontjánál az átmérője 4,5 méter -, ami szép lassan becsatlakozott a Zvezda fogadó kapujába és behúzta a busz méretű űrhajót, mely nyomáskiegyenlített tároló részében több mint 1100 kilogramm szárazrakományt juttatott el az űrállomásra.
Az átrakodás első előkészületeire a mai nap kerül sor, de az ATV szombaton sem tétlenkedik: rakétái segítségével pályakorrekciót hajt végre az űrállomás számára. Az ellátmány, az alkatrészek, az új ruhák tényleges átvitele, valamint a friss víz átpumpálása hétfőn veszi kezdetét. Később a hurcolkodást folytatják az űrállomáson felhalmozódott hulladék kihordásával, illetve az elhasználódott vízkészletek visszapumpálásával az ATV tartályaiba. A Jules Verne négy hónapot tölt az ISS-hez csatlakoztatva.