Hunter

Fellőtték a második Bigelow űrmodult

Második felfújható űrmoduljának földkörüli pályára állításával újabb lépéssel került közelebb a milliárdos Robert Bigelow magánűrállomásának megvalósításához.

Akárcsak elődje a Genesis 1, a Genesis 2 is Oroszországból indult egy Dnyepr rakétán. Az orosz katonai arzenál átalakított ballisztikus rakétáját egy földalatti silóból lőtték fel a dél-oroszországi Jasznyi kilövőbázisról, magyar idő szerint csütörtök délután. A három fokozatból álló rakéta 560 kilométeres magasságon állította majdnem köralakú pályára a Genesis 2-t, melynek felfújását nem sokkal az érkezés után meg is kezdték a sűrített levegővel töltött fedélzeti tartályok. A második űrmodul 4,2 méter hosszú, átmérője 2,4 méter; ez gyakorlatilag a végleges változat egyharmad arányban lekicsinyített mása. A Genesis 2 nappaneljeit is sikeresen kibontotta, biztosítva ezáltal a modul akkuinak energiaellátását, erősítette meg péntekre virradóan a földi irányítás.

Akárcsak az első modul, a Genesis 2 is el van látva külső kamerákkal, melyek képei szintén megérkeztek a Bigelow Aerospace Las Vegas mellett elhelyezkedő irányítóközpontjába. Ezeknek a felvételeknek a segítségével kísérték figyelemmel a nappanelek zökkenőmentes kibontását.


Bigelow, a Budget Suites of America hotellánc tulajdonosa 1999-ben hozta létre űrvállalkozását a kereskedelmi űrpiac meghódításának céljával, amit egy modulokból összeállítható űrszállodával kíván elérni. Az eltelt idő alatt két prototípus született és állt pályára, illetve folyik a munka a végleges, teljes méretű változatokon is. Az első lakható űrmodul 2010-ben foglalhatja el helyét. A prototípusok a különböző műszaki megoldások tesztelését szolgálják. A Genesis 2 egyik újdonsága a Biobox, ami egy állatok számára alkalmas lakhely, illetve egy űrbingó játék. A számozott golyókat véletlen sorrendben kihúzó szerkezettel a Bigelow Aerospace mérnökei szintén a későbbi, jóval összetettebb mechanizmusok tesztelését célozták meg.

A Genesis 2 majdnem egy évvel követte a Genesis 1-et, amivel külsejét tekintve teljesen megegyezik, műszerezettsége azonban már egy továbbfejlesztett repülési és felfújó rendszert, valamint több, összesen 22 külső és belső kamerát tartalmaz (az első modul csupán 13 kamerát vitt magával).


Az űrmodul eredetileg 2006. végén indult volna, a Dnyepr tavaly nyári meghibásodása miatt azonban több mint fél évnyi csúszással kellett számolniuk az amerikaiaknak. A rakétákat egyébként egy orosz-ukrán vállalkozás, a Kozmotransz biztosítja, ami az eltelt hónapok alatt több fejlesztést is kénytelen volt beépíteni a Dnyeprbe, hogy kiküszöbölje a legutóbbi meghibásodás forrását.

Legközelebb, 2008 végén egy újabb kísérleti egység, a Galaxy áll pályára, ami újabb rendszer elemek, egy nagy sebességű kommunikációs berendezés és nagyobb nappanelek tesztelését teszi majd lehetővé. A szerkezeti átalakításai révén már jóval robusztusabb Galaxy viszi fedélzetén a Bigelow élet-ellátó rendszer első példányát is, amit a 2010-es Sundancerben láthatunk viszont. A Sundancer már emberi legénység ellátására is alkalmas lesz, amit egy évvel később egy szervizmodul követ, 2012-ben pedig érkezik az első BA 330 jelű modul, ezek már az űrállomást fogják alkotni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • BiroAndras #33
    "Ha a levegőt kiszívnánk belőlük, vajon mekkora külső nyomást bírnának el?"

    A külső nyomást nem kell elviselniük, mert nincs.
  • BiroAndras #32
    "Nem az a kérdés hogy meg fog-e halni civil az űrben.. hanem az hogy mikor..."

    Igaz, nem az űrben, de a Challenger-en már meghalt egy civil. Gondolom ez az egyik oka, hogy a NASA nem kedveli az űrtúristákat.
  • NEXUS6 #31
    A töltött részecskék elnyelésekor a fémek sokkal nagyobb mértékű röntgensugárzást bocsájtanak ki, mint ezek az anyagok. Szal még sugárvédelem szempontjából is jobb ez.;)))
  • halgatyó #30
    Nagyon jó ötletnek tartom. Engem aligha vádolhat bárki a magántőke ájult tiszteletével, de néhány esetben -- mint most is -- kíváncsian várom a további fejleményeket. Remélem, minél hamarabb sikerül neki "megkapaszkodni" (azaz eljutni egy olyan szintre, ahonnan egy baleset vagy rosszul sikerült kisérlet már nem okoz teljes csődöt)

    Akik a felfújható "lufit" rossz ötletnek tartják: a merevfalú űrálloműsok fala nem szükségszerűen erősebb. Sőt, azok is fel vannak fújva. Ha a levegőt kiszívnánk belőlük, vajon mekkora külső nyomást bírnának el? Szerintem nem sokat, eltekintve a néhány gömbalakú orosz űrkabintól még a korai időkből, meg a kifejezetten leszállásra kifejlesztett szűk kabinoktól.

    Ha dupla falú, szénszálas szövetből készül és a két fal között valami magától felfúvódó habanyag lesz, az akár korlátozott öngyógyító tulajdonságot is ad a burkolatnak. Persze egy nagyobb darab ürszemét ellen aligha van elleneszer
  • L3zl13 #29
    A fordításból egy igen fontos dolgot kihagytál.
    "in theory" azaz elméletben...
    Pont ezért küldözgetik ezeket az alig felszerelt modulokat először, hogy lássák az elvárásoknak megfelelően viselkedik-e.
  • Munkas #28
    Pár mm vastag fém burkolat sem véd jobban a meteoroktól, űrszeméttől, sugárzásoktól, mint a „lufi” anyaga. Szerintem ezek egyedül a töltött részecskékből álló sugárzások ellen nyújtanak némi védelmet.
    A többi esetén kb. annyi a különbség, mintha ágyúlövedék ellen nem egy széthajtogatott konzervdobozt, hanem egy sátorlapot használnánk. Ilyen esetben gyakorlatilag csak a tömeg számít, az meg egy űreszköz falai esetén sem igazán meghatározó.
    Minden bizonnyal az alakváltozás sem lesz kritikus, amíg van belül számottevő nyomás. Ha meg olyan gyors a dekompresszió, hogy az is lecsökken, akkor szintén mindegy, hogy egy (szó szerint) üres konzervdobozban, vagy üres buboréksátorban „kempingezik” a személyzet.
  • Balu0 #27
    Ez az aggodalom nem valós.. ugyanez merült fel az első óceánjáró hajóknál.. aztán a gőzhajóknál, aztán a repülőknél, azán az első két hajtóműves óceánátrepülő utasszállítóknál.. stb.. stb.. lényegében minden új technikai eszköznél.. mindegyikből el is süllyedt meg le is zuhant jópár.. meghal egy két száz ember itt is ott is.. azán mégis ment minden tovább...

    A baleseteket kivizsgálták, a hibákból tanultak és ma a repülés a legbiztonságosabb közlekedési forma..

    Nem az a kérdés hogy meg fog-e halni civil az űrben.. hanem az hogy mikor...

    Ezzel nagyon is tisztában vannak a szakemberek. Ezért tesznek meg mindent hogy ez minél később következzen be.. de ha megtörténik mint eddig mindíg, tanulnak belőle, és folytatják... leálni nem fognak attól nem kell félni.. :D
  • Kornan #26
    Kérdés csak az ,hogy meddig kell spórolnod,1 hétig kell csak vegetálnod vagy egész életedben .

    Én attól tartok,hogy ha egyszer elszúrják,és történik egy nagyobb baleset akkor leállítják az egész projektet hosszú időre,feltéve ha akar még valaki a baleset után vállalkozni egy ilyen útra.Hasonlóan ahogy a nasanál volt.A külömség az,hogy Robert Bigelow bá-nak szűkebb a pénztárcája,mint a kormánynak.Szal elég nagy a kockázat úgy gondolom,ezért is ez a sok előzetes teszt.
  • NEXUS6 #25
    Arra mehet!;)))
  • T0nk #24
    Nyugi, erre megy ki a játék.
    Mármint a stórolt pénzedre... :)