Hunter
Carmack újabb csalódása
Hajtómű problémák és egyéb mechanikai hibák vetettek véget az Armadillo Aerospace reményeinek, akik akárcsak tavaly, az idén is üres kézzel hagyták el az X-díj Kupát.
A John Carmack által alapított cég az elmúlt hétvégén a Holloman Air and Space Expo keretében megrendezett Northrop Grumman Lunar Lander Challenge-en próbált bizonyítani. A kilenc nevező közül egyedüliként kvalifikálták magukat az eseményre, így meglehetősen jó eséllyel vihették volna el a 2 millió dolláros díjat és a hozzá tartozó elismerést, igaz a felkészülést beárnyékolta, hogy a tesztek során elvesztették az egyik tartalék gépüket. Szombaton csak néhány másodperc választotta el őket a rég áhított sikertől, ekkor még reménykedtek a vasárnapban. Hiába, a másnapi próbálkozásban leszállóegységük hajtóműve nem sokkal egy indítás után megadta magát és a lángok martaléka lett.
Az Armadillo Aerospace Holdra szálló egysége működés közben
"Kisebb fajta robbanást hallottunk, ami nem túl biztató egy hajtóműindításnál" - idézte vissza a vasárnapi próbálkozást az eseményt és a lebonyolítást szervező Peter Diamandis, az X-díj Alapítvány elnöke. Pete Worden, a Lunar Lander Challenge bírója, főállásban a NASA Ames Kutató Központjának igazgatója elmondta, a rakétahajtómű a begyújtást követően nem sokkal felrobbant, a hibát a hajtóműkamra repedése okozta, aminek darabjai beborították a kilövőállást. "Számukra véget ért ez az X-díj Kupa" - összegzett a helyszínen Worden a SPACE.com-nak. "Én azonban hiszem, hogy sikerülni fog nekik... A most történtek csupán azt bizonyítják, hogy a rakétatudomány nem egyszerű dolog"
Az esetben nem történt személyi sérülés, így legalább a biztonság terén sikeresnek mondhatja magát Carmack és csapata, bár ez aligha vigasztalja őket, ezt bizonyítja, hogy Carmack nem is nyilatkozott az eset után, csupán a verseny igazgató, Brett Alexander felé jelzett, hogy nem kíván az idei rendezvényen több kísérletet tenni.
A Lunar Lander Challenge befejező mozzanatai
A két nap alatt az Armadillo hat repülési kísérletet tett, ebből kettő kifejezetten sikeres volt. Az 1. szint teljesítéséhez a járműnek 50 méteres magasságba kell emelkednie a kijelölt kilövési területről, majd 90 másodpercnyi lebegés után sikeres landolást kell végrehajtania egy a kiindulóponttól 100 méterre levő állásra, végül ugyanezt visszafelé is meg kell ismételni. Az egészre 2,5 óra áll a csapat rendelkezésére, beleértve a két repülés közötti előkészületeket is.
A 2. szint már kicsit nehezebb, ott 180 másodpercet kell lebegni és a leszállás a sima kilövőállás helyett egy holdfelszínt szimuláló egyenetlen terepre történik. A nagy pillanat így azonban jövő évre csúszik, aminek a szervezők szerint annyi előnye lehet, hogy talán már nem egyetlen csapat fog harcolni a két szintért elvihető pénzdíjakért.
A John Carmack által alapított cég az elmúlt hétvégén a Holloman Air and Space Expo keretében megrendezett Northrop Grumman Lunar Lander Challenge-en próbált bizonyítani. A kilenc nevező közül egyedüliként kvalifikálták magukat az eseményre, így meglehetősen jó eséllyel vihették volna el a 2 millió dolláros díjat és a hozzá tartozó elismerést, igaz a felkészülést beárnyékolta, hogy a tesztek során elvesztették az egyik tartalék gépüket. Szombaton csak néhány másodperc választotta el őket a rég áhított sikertől, ekkor még reménykedtek a vasárnapban. Hiába, a másnapi próbálkozásban leszállóegységük hajtóműve nem sokkal egy indítás után megadta magát és a lángok martaléka lett.
Az Armadillo Aerospace Holdra szálló egysége működés közben
"Kisebb fajta robbanást hallottunk, ami nem túl biztató egy hajtóműindításnál" - idézte vissza a vasárnapi próbálkozást az eseményt és a lebonyolítást szervező Peter Diamandis, az X-díj Alapítvány elnöke. Pete Worden, a Lunar Lander Challenge bírója, főállásban a NASA Ames Kutató Központjának igazgatója elmondta, a rakétahajtómű a begyújtást követően nem sokkal felrobbant, a hibát a hajtóműkamra repedése okozta, aminek darabjai beborították a kilövőállást. "Számukra véget ért ez az X-díj Kupa" - összegzett a helyszínen Worden a SPACE.com-nak. "Én azonban hiszem, hogy sikerülni fog nekik... A most történtek csupán azt bizonyítják, hogy a rakétatudomány nem egyszerű dolog"
Az esetben nem történt személyi sérülés, így legalább a biztonság terén sikeresnek mondhatja magát Carmack és csapata, bár ez aligha vigasztalja őket, ezt bizonyítja, hogy Carmack nem is nyilatkozott az eset után, csupán a verseny igazgató, Brett Alexander felé jelzett, hogy nem kíván az idei rendezvényen több kísérletet tenni.
A Lunar Lander Challenge befejező mozzanatai
A két nap alatt az Armadillo hat repülési kísérletet tett, ebből kettő kifejezetten sikeres volt. Az 1. szint teljesítéséhez a járműnek 50 méteres magasságba kell emelkednie a kijelölt kilövési területről, majd 90 másodpercnyi lebegés után sikeres landolást kell végrehajtania egy a kiindulóponttól 100 méterre levő állásra, végül ugyanezt visszafelé is meg kell ismételni. Az egészre 2,5 óra áll a csapat rendelkezésére, beleértve a két repülés közötti előkészületeket is.
A 2. szint már kicsit nehezebb, ott 180 másodpercet kell lebegni és a leszállás a sima kilövőállás helyett egy holdfelszínt szimuláló egyenetlen terepre történik. A nagy pillanat így azonban jövő évre csúszik, aminek a szervezők szerint annyi előnye lehet, hogy talán már nem egyetlen csapat fog harcolni a két szintért elvihető pénzdíjakért.