Hunter
Újabb űrrepülő-tervvel álltak elő a kanadaiak
A PlanetSpace a napokban mutatta be a nyolcszemélyes Silver Dart terveit, ami egy 1970-es évekből származó kísérleti repülőgép tanulmányon alapul.
Több űrvállalkozás kedvét is meghozta a fejlesztések felgyorsítására vagy újraindítására a NASA bejelentése, miszerint az űrsiklók visszavonulása és az új űrhajó, a CEV szolgálatba állítása közötti átmeneti időszakra hajlandó kereskedelmi szolgáltatásokat vásárolni, hogy űrhajósait és rakományait eljuttassa a Nemzetközi Űrállomásra.
Ezen vállalkozások közé tartozik a kanadai PlanetSpace is, ami a napokban mutatta be egy nyolcszemélyes gép, a Silver Dart terveit. Az űrjármű egy az 1970-es évekből származó kísérleti repülőgép tanulmányon alapul, árulta el a cég elnöke Geoff Sheerin a SPACE.com-nak adott telefonos interjújában. Sheerin Silver Dart programja teljesen különálló a Canadian Arrow-tól, ami egy régi V2 rakétára épül, és szuborbitális repülésekre szánják.
Egyetlen közös pontja van a két projektnek: a kiindulási. Ugyanis még az 10 millió dolláros X-díj kezdetén a jelenlegi Silver Dart kialakítása is felmerült, mint a lehetséges Canadian Arrow, végül azonban a V2 rakéta került ki győztesen, igaz a megvalósulásra még mindig várni kell.
A NASA bejelentésének hatására azonban újra előkerültek a fiók mélyére süllyesztett tervek, melyek még az Egyesült Államok Légierejének 7. számú Repülés Dinamikai Laboratóriumának (FDL-7) programjából származnak. A Silver Dart egy lifting body, azaz emelőtest, amit úgy terveztek, hogy a hiperszonikus 22 Mach sebességről siklórepülésben hajtsa végre a leszállást. Az űrrepülőt várhatóan egy körülbelül 10 darab Canadian Arrow rakétából álló rendszer függőlegesen emeli a magasba, míg a leszállás már vízszintesen, kifutópályán történik. Az Silver Dart repülésére elvileg az első, 2008-ra tervezett, ember repülte Canadian Arrow kilövéseket követően kerülhet sor, amit további négy követ.
A szintén FDL-7 alapjaira épült X-24B
A NASA-nak szintén van egy, az FDL-7 programon alapuló tesztrepülőgépe, az X-24B. A Silver Darthoz a PlanetSpace-nek sikerült megnyernie az eredeti FDL-7 projekt egyik mérnökét, Paul Cyzszt. Elmondása szerint a gép burkolata nagyjából megegyezik a hetvenes évekbeli tervekben szereplővel, belülről azonban a kialakításhoz jóval könnyebb anyagokat és modern elektronikát alkalmaznak.
Több űrvállalkozás kedvét is meghozta a fejlesztések felgyorsítására vagy újraindítására a NASA bejelentése, miszerint az űrsiklók visszavonulása és az új űrhajó, a CEV szolgálatba állítása közötti átmeneti időszakra hajlandó kereskedelmi szolgáltatásokat vásárolni, hogy űrhajósait és rakományait eljuttassa a Nemzetközi Űrállomásra.
Ezen vállalkozások közé tartozik a kanadai PlanetSpace is, ami a napokban mutatta be egy nyolcszemélyes gép, a Silver Dart terveit. Az űrjármű egy az 1970-es évekből származó kísérleti repülőgép tanulmányon alapul, árulta el a cég elnöke Geoff Sheerin a SPACE.com-nak adott telefonos interjújában. Sheerin Silver Dart programja teljesen különálló a Canadian Arrow-tól, ami egy régi V2 rakétára épül, és szuborbitális repülésekre szánják.
Egyetlen közös pontja van a két projektnek: a kiindulási. Ugyanis még az 10 millió dolláros X-díj kezdetén a jelenlegi Silver Dart kialakítása is felmerült, mint a lehetséges Canadian Arrow, végül azonban a V2 rakéta került ki győztesen, igaz a megvalósulásra még mindig várni kell.
A NASA bejelentésének hatására azonban újra előkerültek a fiók mélyére süllyesztett tervek, melyek még az Egyesült Államok Légierejének 7. számú Repülés Dinamikai Laboratóriumának (FDL-7) programjából származnak. A Silver Dart egy lifting body, azaz emelőtest, amit úgy terveztek, hogy a hiperszonikus 22 Mach sebességről siklórepülésben hajtsa végre a leszállást. Az űrrepülőt várhatóan egy körülbelül 10 darab Canadian Arrow rakétából álló rendszer függőlegesen emeli a magasba, míg a leszállás már vízszintesen, kifutópályán történik. Az Silver Dart repülésére elvileg az első, 2008-ra tervezett, ember repülte Canadian Arrow kilövéseket követően kerülhet sor, amit további négy követ.
A szintén FDL-7 alapjaira épült X-24B
A NASA-nak szintén van egy, az FDL-7 programon alapuló tesztrepülőgépe, az X-24B. A Silver Darthoz a PlanetSpace-nek sikerült megnyernie az eredeti FDL-7 projekt egyik mérnökét, Paul Cyzszt. Elmondása szerint a gép burkolata nagyjából megegyezik a hetvenes évekbeli tervekben szereplővel, belülről azonban a kialakításhoz jóval könnyebb anyagokat és modern elektronikát alkalmaznak.