SG.hu·

Elstartolt az űrsikló

Hullott a szigetelés, de a Discovery ennek ellenére magabiztos rajtot vett, sajátos légibemutatót prezentálva a július 4-i ünnepségek lázában élő amerikaiaknak.

Az eredetileg július 1-re tervezett kilövés a kedvezőtlen időjárás miatt csúszott át keddre. Helyi idő szerint 14 óra 37 perc 55 másodperckor gyújtották be a gyorsítórakéták hajtóműveit a floridai Kennedy Űrközpont 39B kilövőállásán.
Az űrsikló méltóságteljesen emelkedett hatalmas lángoszlop kíséretében, amit több ezer turista és helyi lakos kísért figyelemmel a közeli utak és a tengerpart mentén.

A csúszás ellenére ez a visszaszámlálás volt a legsimább a közelmúlt történetében. A viharos időjárás ideálissá szelídült, így tökéletes kilövést hajthatott végre a Discovery, melynek műszereinél Mark Kelly pilóta mellett a parancsnok, Steven Lindsey és Lisa Nowak repülés mérnök helyezkedett el. A felszállás első perceiben nem jelentkezett a külső tank szigetelésének problémája, azonban 2 perc 47 másodpercnél hirtelen fél tucat - a kamera tanúsága szerint kicsi - darab vált le. A NASA a kilövés előtt úgy nyilatkozott, hogy a 165. másodperc után leváló szigetelésdarabok nem jelentenek veszélyt, mivel ekkor a légkör már túl ritka ahhoz, hogy veszélyes sérülést idézzen elő. A darabok a 167. másodpercben váltak le, tehát határesetnek tűnik a dolog, bár a hivatalos állásfoglalás szerint nem okozhattak gondot.


Hullik a szigetelőhab

A szigetelőhab már hétfőn, a kilövőálláson is okozott némi galibát, amikor a mérnökök felfedeztek egy kis rést, azonban némi elemzés után a szakértők nem tulajdonítottak jelentőséget a sérülésnek. Az emelkedés során tucatnyi kamera és három radar pásztázta az űrsiklót és a külső üzemanyagtartályt. Az eredmények kiértékelése körülbelül hat napot vesz igénybe, mivel a keddi adatokhoz ma még beérkeznek a legénység által az orrkúpon és a szárnyak bevezető élein elvégzett vizsgálatok adatai, valamint a Discovery hasáról készült felvételek, illetve a bedokkolás utáni átvizsgálás eredményei is.

A Discovery fedélzeti számítógépeit úgy állították be, hogy ne nehezedjen túl nagy nyomás az űrsiklóra, illetve elsősorban a külső üzemanyag tartályra az aerodinamikai erőhatások szempontjából kritikus légrétegekben, ezért a főhajtóművet az átlagosnál valamivel jobban és hosszabb időre fojtották le, míg a pályát kissé meredekebbre vették, hogy minél hamarabb kijussanak a sűrű alacsony légrétegből. Az űrsikló így nyolc és fél perc alatt érte el a világűr peremét, ahol a főhajtóműtől a két manőverező rakéta vette át az irányítást, hogy találkozási pályára állítsa a Nemzetközi Űrállomással, ahová csütörtökön dokkol be a Discovery.


Az állomás állandó lakóihoz fog csatlakozni az űrsiklón utazó Thomas Reiter, az ESA asztronautája, így a Columbia katasztrófája óta először újra háromfősre nő az ISS legénységének száma, orosz-amerikai-európai trióra bővítve a szolgálatot teljesítőket. Az űrsikló 2300 kilogramm ellátmánnyal, felszereléssel és kísérleti eszközzel járul hozzá az állomás életéhez. A rakományban többek közt egy laboratóriumi hűtő, egy növénybiológiai rekesz és nem utolsó sorban egy oxigén generátor is érkezik. Utóbbi beüzemelésével már hat fő állandó befogadására is alkalmassá válik a létesítmény.

Az űrsikló legénysége összességében három űrsétát tervezett. Az első az űrsikló robotkarját hivatott tesztelni, illetve ennek keretein belül megvizsgálják a hőpajzsot is, a második során pedig megjavítják az állomás nap-paneleket tartó vázán elhelyezett szállítóeszközt, ami nélkülözhetetlen az állomás bővítési munkálatainak megkezdéséhez. A harmadik űrsétának Piers Sellers és Mike Fossum fog nekivágni, akik a szárny bevezető élének javítási technikáit próbálják ki az űrbéli körülmények között.

Kapcsolódó cikkek és linkek

Hozzászólások

Jelentkezz be a hozzászóláshoz.

© Sanyix2006. 07. 07.. 15:24||#55
Elõzõ discovery küldetésen is hasonló volt, de akkor már foltozgattak 😊
NGC nemtom mennyire hiteles, mert az animációkon, is azt mutatták, hogy az ûrsikló 40 fokra felemelt orral lép a légkörbe, és izzik kezd szétesni, de semmi bedöntés nem volt. Ha meg csak simán fel van emelve az orra bedöntögetés nélkül, akkor 70km közelébõl úgy pattanna ki az ûrbe a felhajtóerõ miatt egy ûrsikló, ahogy kell 😊
© blaze2006. 07. 07.. 14:57||#54
Azért ez elég veszéyes, a Columbiai ûrsikló hasonló körülmények között szenvedett katasztrófát, ott bebizonyították, hogy a leszakadt szigetelõanyag akkora sebeséggel csapódott bele az egyik 800ezer$-os panelbe, hogy kisebb lyukat ütött bele, aztán amikor meg beért a légkörbe, akkor következett be a katasztrófa.
A National GC-én mutatták már 1-2-szer ezt, mindenkinek ajánlom!
© neoG2006. 07. 07.. 12:30||#53
de a zelefánt tud festeni.a majom meg pláne<#banplz>
© Komolytalan2006. 07. 07.. 11:18||#52
"Egyátalán nincs igazad. Különben hogyan fejlõdött ki az ember? Nincs semmilyen fizikai elõnye az állatokkal szemben."
Mindenevõ (komoly elõny), képes szélsõséges idõjárási körülmények elviselésére, a testméret nem túl nagy (túl sokat kell zabálni), nem túl kicsi (túl sok természetes ellenség), falkában élt már civilizáció kialakulása elõtt is, tud fára mászni (pl nagytestû ragadozók elõl), stb. Nem minden a fogazat erõssége, futási sebesség, fizikai erõ. Elsõsorban rágcsálókkal+növényekkel táplálkozott, a növény nem szalad el, a rágcsáló se szupergyors, kis madarat/tojást ki lehet szedni a fészekbõl. Elég jól fel van építve az ember túlélés szempontjából. Pl 1 panda az sokkal gyengébb eresztés ha állatként hasonlítjuk össze.
"És már a civilizáció kifejlõdése elõtt is sikeres faj volt." - Meg pl a cápa is (több100 millió éve változatlan). Csak nincs hatékony eszköze arra, hogy a tudását átadja a köv generációknak (nem tud pl írni az uszonyával). Delfin társadalom is leginkább ezen bukik az emberrel szemben.
"Maga az emlõsök elterjedése is annak köszönhetõ, hogy alkalmazkodóképesebbek, mint a hüllõk vagy a madarak. Részben az agyi kapacitásuk miatt." - Részben, de mekkora részben? Pl hüllõkkel szemben sokkal jobban számít a melegvér, mint az agykapacitás. Azoknak jön 1 kis hideg, vagy sötét, aztán meszeltek (dinók ugyebár). Madaraknak erõs korlát, hogy az izomerõn alapuló repülés bizonyos súly fölött nem megoldható, ezért van ugye az agykapacitás probléma. Viszont emlõsök között se annyira jellemzõ a nagy agykapacitás, pl elefántnak sincs nagy agya, hiába bazinagy. Az embernél kisebb emlõsöknek meg esélyük sincs hogy agyméretben felvegyék az emberrel a versenyt, pont a testméret miatt (az agyat el kell látni oxigénnel, ahhoz meg nagy kapacitású tüdõ, szív kell).
"A civilizációban lehet sikeresebb, aki jobb szellemi képességekkel rendelkezik, de ez nem jelent neki elõnyt a szaporodás tekintetében -> nincs kiválasztódás, nincs evolúciós hatás."
A civilizációban "szaporodás" tekintetében nem a fizikai felépítés dönt általában, hanem sokminden más (pl társadalmi helyzet). Ugyebár a jó pasi az gazdag, jóképû, és melegszívû közül bármely kettõ. Civilizáció nélkül csak jóképû. Ezért az evolúciós hatás az tény hogy lassul, de elõtte se sokmindent változott az ember mondjuk 5000 év alatt pl agyakapacitásilag, vagy futógyorsaságilag. Most meg mondjuk harmadát változza - nagy ügy.
© Komolytalan2006. 07. 07.. 11:05||#51
Nincs kutyám. Az utca vége bármely irányban kb 2 km. Meg szerintem ott sincs szelektív hulladéktároló, legalábbis eddigi sétáim során nem tûnt fel. Ha van azt jól eldugták. De ha már sétálni megyek 2 km-re, nem valószínû hogy 4 szatyor szeméttel a kezemben fogom azt tenni. A kapuban van vagy 6 kuka, ha ezeket 6 féle színben illetve felirattal készítették volna, az azért nem jelentene plusz költséget. A begyûjtést meg meg lehet oldani úgy, hogy A napon viszik a kéket, B napon a pirosat, C napona sárgát, mivel az össz mennyiség nem lesz több mint jelenleg attól hogy szét van válogatva. Így kukás autóból se kell se több, se bonyolultabb technológiájú. Egyszerûen vezetõi döntés kérdése volna a dolog, durván semmi plusz pénz kiadással nem járna (max felmatricáznák a jelenlegi kukákat).
© Komolytalan2006. 07. 07.. 11:02||#50
Szerinted. Szerintem meg nem lehet tudni hogy van-e. Az viszont tuti, hogy annak az esélye hogy van, folyamatosan csökken.
© L3zl132006. 07. 07.. 09:12||#49
Egyátalán nincs igazad. Különben hogyan fejlõdött ki az ember? Nincs semmilyen fizikai elõnye az állatokkal szemben.
És már a civilizáció kifejlõdése elõtt is sikeres faj volt.
Maga az emlõsök elterjedése is annak köszönhetõ, hogy alkalmazkodóképesebbek, mint a hüllõk vagy a madarak. Részben az agyi kapacitásuk miatt.

A civilizációban lehet sikeresebb, aki jobb szellemi képességekkel rendelkezik, de ez nem jelent neki elõnyt a szaporodás tekintetében -> nincs kiválasztódás, nincs evolúciós hatás.
© Mudi2006. 07. 06.. 20:09||#48
""csak tõlünk várják el, hogy a szelektív tárolókhoz legyalogoljunk a másikutca túlsóvégére" - soha nem tudom felfogni, hogy kapunként miért nem lehet 4-5 szelektív hulladékgyûjtõ 4-5 mindent bele kuka helyett..."
Mert drága. És különben is, ha ennyit nem tudunk gyalog megtenni gyalog, akkor nagy baj van. Mondjuk kutyasétáltatás közben, vagy munkába menet stb.
© Tiberius B2006. 07. 06.. 17:19||#47
Gáz az van, de nem végzetes, szerintem van kiút, "mindig van 3. lehetõség"!!! bizony nem csak fekete és fehér van hanem színes és szürke is.
© Komolytalan2006. 07. 06.. 15:56||#46
"Szerintem túl negatívan látod a dolgokat, ennyire nem vagyonk gázak itt a Földön" - azért errõl beszélgess el olyan emberekkel, akik valamennyire a természetben élnek, és nem totál mesterséges közegben. Tökmind1 mi a foglalkozása, gazdálkodó vagy vízügyes vagy meteorológus - mind fog valamit mondani, ami elég ilyesztõnek fog hatni. Persze a blikk vagy az index címoldalán nem lehet ezeket olvasni, de mondjuk National Geographicban is vannak érdekes cikkek, pedig õk is csak a felszínt karcolgatják néha.