Hunter
Üzemanyag sertészsírból
Két amerikai óriásvállalat, a ConocoPhillips olajtársaság és a világ legnagyobb húsfeldolgozójaként számon tartott Tyson Foods közös bejelentése szerint sertészsírból fognak dízelüzemanyagot előállítani. Az új termék már idén kapható lesz az USA töltőállomásainál.
A bejelentés szerint a megújuló energiaforrás ezen formája környezetbarátabb lesz a hagyományos dízelnél. Miközben kémiailag teljesen egyenértékűnek tekinthető vele, felhasználásakor jóval kevesebb széndioxid keletkezik, kéntartalma pedig egyáltalán nincs. Az elkövetkező két évben a ConocoPhillips várakozásai szerint 175 millió gallon állati dízelt állítanak majd elő évente, ez nagyjából az olajcég összes dízel előállításának a 3 százalékát tenné ki.
Az előállításhoz a Tyson Foods előkezelt zsírját kapják majd meg, ami eddig elsősorban a szappanok, kozmetikumok és az állateledelek összetevője volt. A nekibuzdulásnak anyagi okai vannak, az Egyesült Államok ugyanis gallononként 1 dollár adókedvezményt ad az állati tetemekből és egyéb élelmiszeripari hulladékokból üzemanyagot előállító olajcégeknek.
A növényi alapú bioetanollal ellentétben az állati dízel nem fog az élelmiszertermelés rovására menni, hangoztatta Geoff Webster a Tyson Foods projektvezetője, azaz nem lesznek külön az üzemanyaggyártásnak tenyésztett állatok. Csupán a mellékterméket adják át az olajcégnek, így vélhetően sikerül kiküszöbölni egy etikai kérdést, sokan ugyanis kritizálják a bioetanol számára történő növénytermesztést, mivel arra a terménymennyiségre a világ több pontján is nagy szükség lenne, mint élelmiszer.
Az állatokból készülő üzemanyag sem szűkölködik azonban ízlésbeli, etikai, sőt egyes helyeken még vallási kérdésekben, az állatvédők máris kimutatták a foguk fehérjét. A PETA nevű, az állatok jogaiért harcoló szervezet a globális felmelegedéssel példálózik, mondván, az ENSZ nemrég napvilágot látott jelentése szerint a húsipar nagyobb mértékben járul hozzá a globális felmelegedést elősegítő károsanyag kibocsátáshoz, mint a világ összes járműve, beleértve a repülőgépeket is, így szerintük ez a megoldás halmozottan hátrányos helyzetű lenne.
Az állati zsírból és egyéb hulladékokból készülő dízel, melynek alapanyagai között a sertések mellett számítanak a szarvasmarhákra és a baromfikra is, nem tisztán kerülnének a kutakhoz, hanem az előállítás során vegyítenék a hagyományos dízellel, így nem lehetne megmondani, hogy a járműbe tankolt üzemanyag állati eredetű-e vagy sem.
A bejelentés szerint a megújuló energiaforrás ezen formája környezetbarátabb lesz a hagyományos dízelnél. Miközben kémiailag teljesen egyenértékűnek tekinthető vele, felhasználásakor jóval kevesebb széndioxid keletkezik, kéntartalma pedig egyáltalán nincs. Az elkövetkező két évben a ConocoPhillips várakozásai szerint 175 millió gallon állati dízelt állítanak majd elő évente, ez nagyjából az olajcég összes dízel előállításának a 3 százalékát tenné ki.
Az előállításhoz a Tyson Foods előkezelt zsírját kapják majd meg, ami eddig elsősorban a szappanok, kozmetikumok és az állateledelek összetevője volt. A nekibuzdulásnak anyagi okai vannak, az Egyesült Államok ugyanis gallononként 1 dollár adókedvezményt ad az állati tetemekből és egyéb élelmiszeripari hulladékokból üzemanyagot előállító olajcégeknek.
A növényi alapú bioetanollal ellentétben az állati dízel nem fog az élelmiszertermelés rovására menni, hangoztatta Geoff Webster a Tyson Foods projektvezetője, azaz nem lesznek külön az üzemanyaggyártásnak tenyésztett állatok. Csupán a mellékterméket adják át az olajcégnek, így vélhetően sikerül kiküszöbölni egy etikai kérdést, sokan ugyanis kritizálják a bioetanol számára történő növénytermesztést, mivel arra a terménymennyiségre a világ több pontján is nagy szükség lenne, mint élelmiszer.
Az állatokból készülő üzemanyag sem szűkölködik azonban ízlésbeli, etikai, sőt egyes helyeken még vallási kérdésekben, az állatvédők máris kimutatták a foguk fehérjét. A PETA nevű, az állatok jogaiért harcoló szervezet a globális felmelegedéssel példálózik, mondván, az ENSZ nemrég napvilágot látott jelentése szerint a húsipar nagyobb mértékben járul hozzá a globális felmelegedést elősegítő károsanyag kibocsátáshoz, mint a világ összes járműve, beleértve a repülőgépeket is, így szerintük ez a megoldás halmozottan hátrányos helyzetű lenne.
Az állati zsírból és egyéb hulladékokból készülő dízel, melynek alapanyagai között a sertések mellett számítanak a szarvasmarhákra és a baromfikra is, nem tisztán kerülnének a kutakhoz, hanem az előállítás során vegyítenék a hagyományos dízellel, így nem lehetne megmondani, hogy a járműbe tankolt üzemanyag állati eredetű-e vagy sem.